Är du partisk?

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Dags att banna inlägg som är partiska?
Kanske inte, men...

Nu är det sällan någon tråd med frågor om modeller, märken, typer av motorcyklar som besvaras objektivt (opartiskt).
Det kan handla om driftsäkerhet, hästkrafter, acceleration, hållbarhet, finish, säkerhet mm mm.

När någon frågar om ett speciellt märke eller en speciell modell så blir merparten av inläggen partiska och "mitt märke är bäst", "köp min hoj för den är bäst" blir vanliga inlägg.

Som GR skrev, "Har kört 7 Suzuki..."
Hade han kört alla enlitershojar på samma sätt, så som; 7 stycken CBR, 7 stycken ZXR, och 7 Rettor så hade han haft nåt att jämföra med och hade kunnat jämföra en ytterst liten del av hoj produktionen som säljs på den svenska marknaden och en löjligt liten del av den övriga marknaden i världen.

Luktar sponsor lång väg men det är inte fel alls bara det opraktiska får tala så vi märker att det funkar :D

Är säker på att Suzuki är utmärkta hojar och jag hade gärna bytt och testat för att känna skillnaden.
Skulle mer än gärna testa både Honda och Kawasaki och andra märken men eftersom jag inte har fri tillgång till hojar eller pengar så får jag leva med min Retta just nu.

Att ge ett objektivt bedömande av produkter hjälper alla som läser och vill ha korrekt information och det slipper förlöjliga dom som gör inläggen.

Last edited:
Som du själv skrev, fri tillgång och pengar.

Det är det som är själva grejen, folk har inte det och kan därför inte göra en helt opartisk bedömning, bara bidra med sitt strå till stacken angående hojen man själv kör, medans en annan tar sin hoj osv osv.

En tråd om vilken hoj som är bäst kan därmed inte bli på ett annat sätt än att alla ger sin partiska del av det hela sen får man jämföra vad folk har sagt mot tex ett test i en MCtidning.

Att endel dock säger att just dennes hoj är bäst osv är fel, men som du i exemplet tog GR så sa berätta han bara dem få fel som just "hans" märke haft och bidrar därmed bara till lite matnyttig info och inget annat.

Bättre än en tråd med ett svar; läs MC tidningar med test.

Jag tycker det är en del av världen, sånt är livet helt enkelt. Människor är inte partiska, objektiva och hänsynsfulla och kommer nog aldrig bli det heller. Det är klart man håller lite extra på sitt märke, man vill ju inte komma och säga att det man lagt ut stora pengar på är sämre än de andra alternativen som fanns att lägga pengar på. Det är sånt man får räkna med helt enkelt och på internet - där folk är 'odödliga', 'osynliga' och 'orörbara' - kommer vi aldrig få en rättvis bild av det vi diskuterar...

Som du själv skrev, fri tillgång och pengar.

Det är det som är själva grejen, folk har inte det och kan därför inte göra en helt opartisk bedömning, bara bidra med sitt strå till stacken angående hojen man själv kör, medans en annan tar sin hoj osv osv.

En tråd om vilken hoj som är bäst kan därmed inte bli på ett annat sätt än att alla ger sin partiska del av det hela sen får man jämföra vad folk har sagt mot tex ett test i en MCtidning.

Att endel dock säger att just dennes hoj är bäst osv är fel, men som du i exemplet tog GR så sa berätta han bara dem få fel som just "hans" märke haft och bidrar därmed bara till lite matnyttig info och inget annat.

Bättre än en tråd med ett svar; läs MC tidningar med test.

Helt rätt av dig.

Fisk med hollandaise smakar mycket bra men kött med bearease smakar ännu bättre.

Alla har vi olika smak men att påstå att nån är den rätta är ju en smaksak.

Om det skulle stämma det GR sa att Suzuki skulle vara överlägsen, så med dagens hårda marknad det senaste deceniumet så skulle inga andra märken säljas, eftersom alla visste vilket märke som var bäst.

Tror du Swedie eller nån annan skulle köpa en ny Retta om dom visste att Suzuki var överlägsen???

Helt rätt av dig.

Fisk med hollandaise smakar mycket bra men kött med bearease smakar ännu bättre.

Alla har vi olika smak men att påstå att nån är den rätta är ju en smaksak.

Om det skulle stämma det GR sa att Suzuki skulle vara överlägsen, så med dagens hårda marknad det senaste deceniumet så skulle inga andra märken säljas, eftersom alla visste vilket märke som var bäst.

Tror du Swedie eller nån annan skulle köpa en ny Retta om dom visste att Suzuki var överlägsen???

Som du själv sa så har vi alla olika smak, därför säljs olika hojar, därför får man alltid partiska svar o därför blir det så mkt trevligare ute på vägarna med olika hojar.

Folk köper fortfarande Ford, fast alla vet hur dåliga dem är.
Folk köper fortfarande chips, fast dem vet att man blir fet av det.
Osv...

Människan är en konstig sort...

Som du själv sa så har vi alla olika smak, därför säljs olika hojar, därför får man alltid partiska svar o därför blir det så mkt trevligare ute på vägarna med olika hojar.

Folk köper fortfarande Ford, fast alla vet hur dåliga dem är.
Folk köper fortfarande chips, fast dem vet att man blir fet av det.
Osv...

Människan är en konstig sort...

Ingen Ford på min gård.

Edit: Har ju haft ett par Scorpios som jag gillade :)

Alla märken har en svag punkt.

T.ex - ktm gör grymma offrad bågar men kan inte tävla me japs i livslängd.
Just det märket GR gillar är kanske tacksamt och billigt att trimma för priset av annat - de kan va alltifrån att ljusknappen e kass till sätet - man vill fort hem:D

Alla märken har en svag punkt.

T.ex - ktm gör grymma offrad bågar men kan inte tävla me japs i livslängd.
Just det märket GR gillar är kanske tacksamt och billigt att trimma för priset av annat - de kan va alltifrån att ljusknappen e kass till sätet - man vill fort hem:D

Bra att vi börjar få lite perspekektiv på det hela...:D

Haha - det är en omöjlig kombination - den perfekta bågen.

Man får leva me krig o vanära

HONDA E BÄST - fast soppapumparna suger

:D

Lämnat landet....me:tuttar

Jag ska bytta en Transformers MC...

Ba trycka på en knapp så blir den te en annan MC..eller en robot som skjuter alla som tycker den e ful... jjaaaaa:tummenupp

Blir bättre turbulens när GR förklarar vad han menar med sina LAME inlägg.

Jag gjorde inte tråden för få veta vilka hojar alla hade hemma som sina runkobjekt nummer ett.

...

"din mammah, habibi...bibi...bi!"

Last edited:
Måste hålla med dig lite här Stefur....visligen så vet jag inte om rettans växel låda skulle ha hållt åt honom som gsx växel lådan har gjort...visst rettan i östersund värkade ju funka bra en stund...men tyvär så värkar den ju va under reperation nu. Men gsx har lite sjukdomar den med vad jag har uppleft(en gsx åt jompas krånglade lite åt honom, tror det va bränsle pumpen, sen har vi gsx sen i sommras som också strulade lite gran). Alla hojar värkar ha lite brister..

Har också haft ett par Fix Or Repair Daily i familjen. Aldrig igen.
När man ska hem ... Driver Returns On Foot ...

Så egentligen är detta lite intressant ... trådskaparen upplyser oss om det olämpliga att påföra andra sina goda erfarenheter från ett märke som man kört flera exemplar av ... det blir lite "man vet vad man har men inte vad man får" när man beskriver sin hoj.

Så, om man är missnöjd med en vara ... hur gör man då? Varnar andra eller tänker att "då kanske de inte köper denna utan nåt annat och det kanske är ÄNNU värre" ... sånt elände ...

Alla personliga åsikter är till viss det irrationella, så är det bara. Läsaren får helt enkelt bedöma vad han/hon vill tro på ...

Det finns ingen anledning att banna partiska inlägg. Det är upp till dig som läsare att sålla och sortera bland infon du får på sajten.

När jag skulle köpa en motard så frågade jag om råd. Många KTM-ägare sa att KTM va bäst, Husabergägarna likaså. osv etc mm. Men eftersom jag är så grymt smart så kan jag läsa mellan raderna.

ALLA inlägg är inte partiska utan många hade ägt flera olika fabrikat och gav ett objektivt och bra omdöme. Vissa ägare av t,ex {fabrikat} skickade skräckbilder i mailen och varnade.

Information wants to be free.

Det finns ingen anledning att banna partiska inlägg. Det är upp till dig som läsare att sålla och sortera bland infon du får på sajten.

När jag skulle köpa en motard så frågade jag om råd. Många KTM-ägare sa att KTM va bäst, Husabergägarna likaså. osv etc mm. Men eftersom jag är så grymt smart så kan jag läsa mellan raderna.

ALLA inlägg är inte partiska utan många hade ägt flera olika fabrikat och gav ett objektivt och bra omdöme. Vissa ägare av t,ex {fabrikat} skickade skräckbilder i mailen och varnade.

Information wants to be free.
Ordet måste vara fritt! Annars inga roliga och korkade inlägg.......:)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back