Är du mån om naturen?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kolla in den här sidan...

www.etanol.nu

Man kan allstå köra alla bensindrivna fordon på mer eller mindre etanolutspädd bensin, utan nämnvärda biverkningar... (Blir svårstartad när det är kallt, motor eller bensinvärmare hjälper. Eller startgas om man inte har tillgång till eluttag vid bilen... På sommarn, inga problem)

Gör som jag... Tanka e85... :tummenupp


/Zana

Hehe, låter som värsta dammsugarförsäljarn... =)
 
Jodå, den dagen jag skaffar bil blir det en etanolkompatibel, fast just nu klarar jag mig rätt bra med hoj och kollektivtrafik :)
 
Zana skrev:
Kolla in den här sidan...

www.etanol.nu

Man kan allstå köra alla bensindrivna fordon på mer eller mindre etanolutspädd bensin, utan nämnvärda biverkningar... (Blir svårstartad när det är kallt, motor eller bensinvärmare hjälper. Eller startgas om man inte har tillgång till eluttag vid bilen... På sommarn, inga problem)

Gör som jag... Tanka e85... :tummenupp


/Zana

Hehe, låter som värsta dammsugarförsäljarn... =)

Lite mer svårstartad... Farsan har 2 - 3 st etanol-focusar på sin firma och i vintras så blev dom ståendes såfort det va under -5 grader. Dessutom så drar bilarna lite mer när dom går på etanol. Fast vad är mer miljövänligt än att gå till jobbet. :rolleyes:
 
EBS skrev:
Lite mer svårstartad... Farsan har 2 - 3 st etanol-focusar på sin firma och i vintras så blev dom ståendes såfort det va under -5 grader. Dessutom så drar bilarna lite mer när dom går på etanol. Fast vad är mer miljövänligt än att gå till jobbet. :rolleyes:


Aja, ok. Hade dom inte motrovärmare då? Då borde dom fått fjång på motorerna... Kanske.... =\

Jag kör nu på 20% blandning, och märker.... Ingenting...

Och gå till jobbet är uteslutet, hmmm... Så här såg min arbetsdag ut idag...

Södermalm -> Larsberg -> Lidingö C -> Arlandastad -> Stinsen - Sollentuna C -> Lidingö -> Södermalm....

Phew, många mil blir det... Kanske 100 i veckan.... :3freak

Så för mig känns det extra skönt att man vet att man släpper ut renare avgaser än andra bilar. För mig skulle det tillochmed kunna kosta ett par spänn extra per liter, för det finns ingenting viktigare än att försöka bevara naturen som den är.... :tummenupp

Ska tanka i mer etanol i etapper, kan återkomma med mer info... Det är ju ändå 0 grader på morgonen, så vi får se om jag kommer iväg... :p


/Z
 
Vad kör du för bil? I min funkar det med 50/50 utan nån modifikation :) Ingen som testat mer vad jag vet. Jag är lite feg dock och kör endast med 40% :p
 
Det har kommit vissa raporter om att etanoldrivmedel släpper ut stora mängder canserogena ämnen, så vi får se hur det blir med det där.
Mot naturen är det snällt iaf och jag bryr mig om naturen, men ingen etanol finns att tanka i mina trakter.

Jag skulle väl inte konvertera hojen direkt, men en vardagsbil, varför inte.
 
Poacher skrev:
Det har kommit vissa raporter om att etanoldrivmedel släpper ut stora mängder canserogena ämnen, så vi får se hur det blir med det där.
Mot naturen är det snällt iaf och jag bryr mig om naturen, men ingen etanol finns att tanka i mina trakter.

Jag skulle väl inte konvertera hojen direkt, men en vardagsbil, varför inte.


Det är motbevisat skriver dom på forumet...

En följdfråga, äter du chips, pommes eller annan friterad, grillad eller stekt mat?

Jepp, men hur var det nu.... All sån mat innehåller ett starkt cancerframkallande ämne... Eller hur var det nu.... ??

När just det, alla professorer säger inte pålitliga fakta...


Var nån som sa att samma professor tidigare kommit fram till att rökning inte var skadligt, och att Phillip Morris sponsrat forskningen... :3freak :kocko

Nisse: Jag kör en volvo 440, 2.0 insprutning...
 
Nisse Järnet skrev:
Vad kör du för bil? I min funkar det med 50/50 utan nån modifikation :) Ingen som testat mer vad jag vet. Jag är lite feg dock och kör endast med 40% :p


Bara att trimma bensinpumpen, sen kan man köra på 100% e85 sommartid iallafall.... Blir väl nästa projekt kanske.... I sommar dvs....
 
EBS skrev:
Lite mer svårstartad... Farsan har 2 - 3 st etanol-focusar på sin firma och i vintras så blev dom ståendes såfort det va under -5 grader. Dessutom så drar bilarna lite mer när dom går på etanol. Fast vad är mer miljövänligt än att gå till jobbet. :rolleyes:

Är det så alltså :va . Kör själv focus flexifuel å jag vill INTE gå i vinter :hihi . Nä det blir att tanka bara bensin då!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top