Är du en skrotsamlare?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Är du en skrotis?

• Antal röstningar
    0
Ja, alltså metall är aldrig skrot...

Jag behöver en massa Aluminium/koppar tråd/tunna rör att bygga antenner av, så jag ska nog köra en sväng till metallåtervinningen......

Inte om man behöver det :)

Traversen satt som en smäck i garaget,fyrkantsröret blev ett engelskt hjul och förlängning till lyftbordet som jag fick på jobbet (skrot ?)

Axelstålet har jag inte använt än ,men det funderas på en däckmaskin,ombyggnad av varjerkranen och en kärra.

Jag är nått mellanting. Spar massa skit och när jag "rensar" så är det inte mkt som försvinner tills den gången jag lackar ur och RENSAR..
Lever just nu ur en reseväska i princip. Visst finns det lite gammalt skräp i päronens källare men det är ju inget jag behöver bry mig om. :D

.. Kör "mittemellanhoj" gör man oxo, vilken jävla transa man är då :3freak

Jag tror det är genetiskt, sonen är 17 år och står som ägare på 6-7 bilar

Har nog ett sjukligt behov av att spara på gamla hojdelar. Har en väldans massa växellådsdrev från gamla crossar, trimpipor till diverse maskiner, transkåpor, lager, fälgbanor, ventiler.. Ja det mesta.

Ibland lönar det sig dock! Nyligen hittade jag en upssättning bättre begagnade bromskolvar från en 93:ans CR 250. Dom passade utan problem i en betydlig nyare WRF som använde Nissin 27-ok den med.

Ska du utforska om Nasa hade rätt i sina misstankar om liv på Mars?

Jag har deltagit i SETI-projektet tidigare...
(jag analyserade insamlad data med min dator, tusentals människor gjorde det i ett distributed network)

Jag har även varit i kontakt med rymdstationen MIR hemifrån och kört komunikation via satelit...
(Shannon Lucid någon gång 1996 tror jag det var)

Någonstans har jag även en inspelning jag gjorde av den Sputnik som skickades ut i rymden 1997 (40 års jubileumet av den första)

Så du var inte så långt borta :D
(radio är en av mina andra hobbys)

Last edited:
Mja, kan man la kalla det. Tror dock att lättja är ett bättre ord för det, värför slänga nått när någon annan kan göra det när man flyttar?

Jupp, skrotsamlare här! Dock försöker jag hålla mig inom vissa gränser. Tex inga trasiga prylar, de åker direkt. Och inte gärna dubletter, då ger jag hellre bort en.
Och inget som jag VET aldrig kommer komma till användning. Det är inte mycket iofs, kanske en fisk-grilltång men jag har inte velat slänga den ändå innan jag har prövat den :(
Mina föräldrar äger en gård och på den gården finns det en stooooor lada med ett stall i. Ovanpå stallet finns det ca 80kvm golvyta där det har samlats en hel del grejjer, en del är mitt.
Ovanpå garaget så finns det en gammal lägenhet på ca 50kvm, den är överfylld med grejjer, till takhöjd.

Usch :(

Det enda jag skulle vilja bli bättre att samla på är PENGAR, "skrotet" åker till återvinningen asap... :D

Jag röstade NEJ. Dock funderar jag på att köpa en Ducce, kan jag ända min röst till JA då?

Skrot är magi. Det kan ligga och vara skrymmade i garaget i flera år. Vad händer dagen efter man kastat det? Jo, precis då behöver man det.:död

Last edited:
Röstade nej, mest för att jag slänger en massa hela tiden. Men har ju 3 flyttlådor med kablar osv Men det mesta är svindyra hifi kablar från en tid i den branchen som jag inte har mage å göra mig av med :gnissla

Nyskaffad?
Försvann en ny telfer med balk och allt vid nymontering.

Nja ca 3månader sedan,vet dock att den suttit monterad på ett bageri innan jag fick den,blåmålad balk,500 kg telfer.

Senaste besiktningen var gjord 2005 på telfern.

Bifogat

• CIMG1414 [640x480].JPG
    CIMG1414 [640x480].JPG
    87.7 KB · Visningar: 46
  • CIMG1410 [640x480].JPG
    CIMG1410 [640x480].JPG
    71.3 KB · Visningar: 40
haha.. kul tråd... kul att veta att det finns fler som samlar på saker... ja man samlar på sig en massa skit som är bra att ha en gång i framtiden... själv har jag bland annat sparat en helt utsliten koppling till en golf 2a lammeler och tryckplattan...

Jag tror det är genetiskt, sonen är 17 år och står som ägare på 6-7 bilar

Apapap! Inte skriva bilarna på barnen för att slippa böter! ;)

Garvade gott åt "oanvändbara verktyg". Vilken motsägelse.

Intressant det där med samlande på bra-att-ha-saker. De som inte samlar klankar gärna ner på oss samlare och tycker vi skall slänga. Det hindrar dem dock inte att tätt som oftast komma sättande och ställa frågor som börjar med "har du en...". Dock förhindrar avsaknad av samlargenen dem även från att se motsägelsen i detta.

Självklart har jag en massa "prylar" liggandes...:)

Små fula kromgrejer från HåDe´n (som såldes för 13 sedan) som har legat nedpackade sedan dess.
2 framhjul som blev över från senaste traja bygget (7 år sedan)
3 gamla förgasare som var trötta redan då jag fick dom.
Ett antal trasiga tändspolar, styren, ljuddämpare...listan kan göras lång.

Fast jag har slängt en del då vi flyttade till villa i våras och jag fick ett eget garage (som redan är för litet, 45kvm)

Har börjat sortera upp verktyg också, varför har jag lyckats samla på mig 12 st. sidavbitare?

Köper fler och fler plastbackar från IKEA för att sortera upp men dom räcker inte...

Apapap! Inte skriva bilarna på barnen för att slippa böter! ;)

Tror dock han syftade på att skrotsamlandet gått i arv, att sonen samlar på "bilar i behov av kärlek".

Fast jag har slängt en del då vi flyttade till villa i våras och jag fick ett eget garage (som redan är för litet, 45kvm)

Hmpf... 15 kvm större än min lägenhet. Och jag som tycker jag samlar på mycket skit. (sen att mesta står i päronens garage är en annan sak).

Har en halv (snarare en hel nästan) CBR ståendes, försöker sälja, men vill inte sälja rubbet, kan vara bra att ha till Moto-Martinen... Sedan ett gäng lådor andra bra att ha grejer. Utsliten kolv, kam, kamkedja till XR är bra att ha...

Jag har även tagit över min mors sinne att spara på papper. Gamla anteckningsblock från gamla kurser och sånt... Varför?

Last edited:
Intressant det där med samlande på bra-att-ha-saker. De som inte samlar klankar gärna ner på oss samlare och tycker vi skall slänga. Det hindrar dem dock inte att tätt som oftast komma sättande och ställa frågor som börjar med "har du en...".

Ibland får man också höra "kan jag få tillbaka min..." när man har förbarmat sig över någon "oanvändbar och värdelös" pryl de hade tänkt kasta.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph