Är du överviktig eller undernärd?

Det är ganska troligt att man är undernärd om man är överviktig! Det är bara sumobrottare som äter sig feta på balanserad kost, resten har överskjutande energiintag bestående av socker och fett. I läsk och snacks finns inte mycket vitaminer och mineraler... Ena halvan av värden är undernärd pga energi och/eller proteinbrist, den andra halvan pga urusla matvanor :zpy

BMI blir jag inte klokare av! Jag har för mycket muskler! Min mor som går en hälsokonsulentutbildning gjorde en utredning på mig... och jag är i mycket god form! :hihi Trots mitt BMI på 25.6

hamnade på ca 26 och känner mig inte direkt fet, visst rutorna syns inte men det som drar upp mest är musklerna vill jag inbilla mig.

Enligt BMI så är ju alla tyngdlyftare smällfeta :va

Vi dör till slut allihop. Spelar roll vad BMI't ligger på...

GSXR1100R skrev:
BMI suger fett (skojigt va) :va om man har kraftig benstomme och tränar mycket så stämmer det inte, jag är 1.71 centikort och bör enligt BMI väga mellan 60-74, jag vägde 74 förra våren och då va jag smal, om jag hade vägt 60 kg så skulle jag se helt undernärd ut, nu ligger mitt BMI på 27 (j-a julmat) och siktar på att sänka mig till 25-26 till våren, men att betrakta BMI 20 på en stabil benstomme är inte normalt.

/Bullshit My Isterbuk

"kraftiga" eller "klena" benstommar är en myt. Det skiljer absolut max 0.5kg mellan en "kraftig" och en "klen" benstomme.. D.v.s för de flesta "normala" kan det skilja något hekto på hela skelettet..

oFFkeFF skrev:
"kraftiga" eller "klena" benstommar är en myt. Det skiljer absolut max 0.5kg mellan en "kraftig" och en "klen" benstomme.. D.v.s för de flesta "normala" kan det skilja något hekto på hela skelettet..

Det skall du ju inte avslöja för stackarn

/Edit: Har 21,7 i BMI, 72kg på 1,82m. Låg vid senaste mätningen på 7,5% kroppsfett (normalt för män är runt: 11-12, kvinnor: 20) så jag tänker inte banta tvärt om :)

Last edited:
19,006

Men det var säkert jag som räknade fel.

184 lång och 83kg.

21,6 - ganska normalt tror jag!, Fast ett par kilo muskler till skulle nog inte skada! :banana

oFFkeFF skrev:
Inte sant, man kan ha storkben och kort rygg eller taxbex och lång rygg, det gör skillnad det, dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta

GSXR1100R skrev:
dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta
Nu jag väl några år äldre än 20, men tror det är rätt lugnt. Vi har ingen direkt fetma i släkten.

GSXR1100R skrev:
Inte sant, man kan ha storkben och kort rygg eller taxbex och lång rygg, det gör skillnad det, dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta

Tittar man på normaliteten, så skiljer sig inte längden på ryggraden på människor nämnvärt, någon/några cm upp och ner. Det som är avgörande för hur lång man blir är benlängden. Sen finns det givetvis ett eller annat fall av extremt långa ryggar med korta ben, men det är väldigt ovanligt(dvärgväxt, eller andra tillväxtskador/missbildningar)
Men inte ens då sklijer sig benstommen något nämnvärt i vikt, det är bara att plocka fram anatomiboken och ut och karva i lite lik.

Men visst är det sant, om 10-15 år kommer ett gäng f.d 20-åringar också sitta och gnälla över kraftiga benstommar :rolleyes:

GSXR1100R skrev:
dessutom så sitter det en massa snorläppar i 20 års åldern och tror att dom aldrig kommer att bli feta, vänta 10-15 år så ska ni få se :7peta

No way man :cool:

Detta är jag om 10 - 15 år så:

Bifogat

• Anabolia.jpg
    Anabolia.jpg
    10.9 KB · Visningar: 73
oFFkeFF skrev:
Men visst är det sant, om 10-15 år kommer ett gäng f.d 20-åringar också sitta och gnälla över kraftiga benstommar :rolleyes:
Javisst e det så :hihi
Kraftig benstomme, muskler väger mer än fett, ämnesomsättning osv :gnissla

BMI:21,385, Längd:1,77, Vikt:67kg

Last edited:
BMI på 20,227 uträknat på 182cm och 67kg (uppmätt på nyårsafton efter 1timmes bastu med vätskepåfyllnad av cider och grogg) :fyllisar

Hmm... det där med BMI är ju som sagt inte alltid så rättvisande... själv ligger jag på 25.8 och kan ju inte påstå att jag är direkt fet... snarare vältränad (öhhh) :)

aja... hur det än är så måste jag nog ner ca 5-6 kilo innan mars-aprill så att jag kommer i skinnstället...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...