Men nu ser det ut som dom MEDVETET kör in framför fartyget för att skapa en kollision. Dvs att dom har uppsåt att skapa en kollision.
(Uppsåt används som ett begrepp inom juridiken: att uppsåtligen orsaka något betraktas som mer straffvärt än att uppnå följden av oaktsamhet eller på grund av en olyckshändelse.)
Det sjukaste är att de faktiskt inte bidrar med annat än miljöförstöring då de förbränner enorma mängder bränsle med deras fartyg utan att kunna påverka valjakten. Kvoten av valar kommer fångas in oavsett valflottan blir fördröjda av deras påhitt lr inte.
Känns som om pengarna folk skänker till såna organisationer skulle påverka mer ifall man gav dom miljonerna direkt till valfångarna för att sluta med deras "jakt"/"forskningssyfte".
Inte alls vad jag lärde mig när jag tog min fartygsbefäl Klass 8 examen (skeppare-B)
Så du menar att ifall ett mindre fartyg skär kurs mot en oljetanker, så ska oljetankern gira ifall denna är på babords sida av lilla plutt fartyget? Och nej..det händer inte i verkligheten.
Vad har du fått den fakta ifrån?
O som du själv säger..det är de som hinner upp fartyget..därav är de skyldiga att hålla undan.
Nu kommer jag inte ihåg exakt , men jag vet att vissa speciella regler med lovart etc gäller på segelbåtar o hur de ska gira mot varann. Men motordrivna fartyg??
Den kursiva texten kommer från de länkade "Internationella sjövägsreglerna
(International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972)".
I klippet råder det väl inget tvivel om att valmördarna har högre hastighet (är
upphinnande) och att de har valkramarna på sin styrbordssida.
Och som det står i sjövägsreglerna är valkramarna i den situationen SKYLDIGA
att bibehålla kurs och fart. (Utom för att undvika kollision pga att det andra
fartyget inte håller undan. Vilket de nu inte gjorde i detta fall.)
Det står mer i de internationella sjövägsreglerna, men större fartyg innebär inte
alltid automatiskt förkörsrätt.
I det här fallet får man väl anta att valkramarna var ute efter att störa och provocera,
men ska man ramma ett annat fartyg är det mycket bättre att göra det på dess
styrbordssida.
Men vad annat kan valkramarna göra för att stoppa mördandet?
De har väl inget annat VAL!!!
Nu hade du nog otur när du tänkte.
Jag har svårt att tro att tanken bakom föreskrifterna innebär att om man tar en maskindriven båt och åker runt och jagar valfri tanker, pråm eller finlandsfärja så kan man få dem att åka i cirklar så länge man ligger på styrbords sida?
Har du aldrig varit ute och segel-luffat?