Är dom dumma i huvet...aftonbladet ofcourse

Aaah! Äntligen har jag ett schvungfullt alternativ till det slitna uttrycket "riskokare" när jag ska tracka de japshojpolare som kallar min HD för ångmaskin. :mad:

Jävla valmördarhoj! :Rockbanan

Absolut, att försöka sabotera ett fartyg med rep i propellern så att den tappar manöverförmågan är precis samma princip som grus i en kurva. Båda borde klassas som mordförsök.

Du måste ju skämta? En bra jämförelse i den kategorin vore isf om shepard folket slängde ut rep mitt i sommarrusningen i skärgården där väldigt många oskyldiga skulle drabbas. Gör dom det?? Va vvavv vvaava.. <---sverker

Dessutom skulle ingen dö av ett rep i propellern vilket grus i en kurva väldigt lätt kan göra. Din jämförelse suger, inse!! :tungan

Här i Sverige får man väl knappt bygga någonting där det bor en sällsynt fågel. Tycker det är jävligt märkligt att japanerna ser allt ok med valfångst, som de kallar för forskningssyfte, när det inte finns så många av dem i haven och några av dem är utrotningshotade.

Här i Sverige får man väl knappt bygga någonting där det bor en sällsynt fågel. Tycker det är jävligt märkligt att japanerna ser allt ok med valfångst, som de kallar för forskningssyfte, när det inte finns så många av dem i haven och några av dem är utrotningshotade.

Japanerna är duktiga på att städa runt i haven. Tonfisk snart botta, hajar snart botta, valar snart botta.
Man kanske skulle införa skyddsjakt på japaner?

Aaah! Äntligen har jag ett schvungfullt alternativ till det slitna uttrycket "riskokare" när jag ska tracka de japshojpolare som kallar min HD för ångmaskin. :mad:

Jävla valmördarhoj! :Rockbanan

Varför inte dra till med:

"Min hoj må vara byggd av en skäggig snubbe med ölmage och hästsvans, men din hoj är byggd av en sneögd typ som köper begagnade flicktrosor i en automat"

Fan, man måste byta hoj när man tänker på det.

Lite märkligt att man måste döda nästan 1000 valar per år i för att ha och forska på.

Är det inte Norge eller Island också som håller på med "valforskning"?

Fast faktum är ju att....... båten var rätt ball så synd att den sjönk :näsblod

Angående huruvida det är farligt eller ej att sabba framdrivningen utav en båt, beror helt på vart du befinner dig med den!

Står den uppställd i en torrdocka eller på land så visst helt ofarligt.

Men förstör du deras drivning på havet, framför allt på ett ställe som Antarktis där havet är väldigt förrädiskt och kan slå om till storm bara sådär så utsätter du dom för en enorm fara när dom inte kan möta eventuella "stora" vågor som kommer att komma med fören, så ja. Du skulle kunna likställa det med att grusa en kurva, vid en gruppkörning!

Får en en våg i sidan så finns risken att båten kantrar, speciellt om den bara driver....

Med tanke på resurserna dom har beter dom sig jäkligt amatörmässigt så fort dom gör något.
Klantar sig mest hela tiden.
Dom som är med på båten verkar vara gamla hippies, veganer och annat slödder.
Jag tycker givetvis inte om japanernas "jakt på valar i forskningssyfte" och tycker det är underligt att ingen annan än organistionen Sea Shepard försöker göra något åt det.

HAAHAHA. Såg precis ett halvt avsnitt. Fan vilka tomtar. Ett gäng fjuniga idealister och trädkramare. I avsnittet jag såg försökte de sjösätta en RIB och höll på att klämma sig halvt fördärvade på kuppen. När RIBen väl var i skulle den åka ikapp nåt valfångarfartyg och kasta smörsyra på dom. Puckona som körde RIBen hade dock inte ens grundläggande nav. kunskaper, så de körde åt felt håll (inte lite fel, utan mycket).

Sen försvann dom helt och svarade inte på radio. Jesus. Snittåldern verkar vara 27 på den där båten och ingen kan nånting alls. Tom jag skulle nog göra mer nytta där, men jag avstår.

HAAHAHA. Såg precis ett halvt avsnitt. Fan vilka tomtar. Ett gäng fjuniga idealister och trädkramare. I avsnittet jag såg försökte de sjösätta en RIB och höll på att klämma sig halvt fördärvade på kuppen. När RIBen väl var i skulle den åka ikapp nåt valfångarfartyg och kasta smörsyra på dom. Puckona som körde RIBen hade dock inte ens grundläggande nav. kunskaper, så de körde åt felt håll (inte lite fel, utan mycket).

Sen försvann dom helt och svarade inte på radio. Jesus. Snittåldern verkar vara 27 på den där båten och ingen kan nånting alls. Tom jag skulle nog göra mer nytta där, men jag avstår.

Haha, kolla nu..
Helt otroligt :D
Två st som önskar att de inte var frivilliga :D

Ja de är synd om valarna att de enda som försöker rädda dem är några snorisar som inte verkar klara av mycket mer än att gnälla. och kaptenen kan ju inte ge ett enda kommando! utan lallar mest omkring

Ja de är synd om valarna att de enda som försöker rädda dem är några snorisar som inte verkar klara av mycket mer än att gnälla. och kaptenen kan ju inte ge ett enda kommando! utan lallar mest omkring

När man kollar på det så är det som att alla tror att de är i nån vanlig kontorsbyggnad o att ge sig ut med båten är ungefär som att ge sig ut med bilen i deras huven :D
El capitän går runt som nån fet chef på nå skitföretag o kläcker några onödiga saker o alla kämpar hårt med att säga babord o styrbord istället för höger o vänster :D

Det sjukaste är att de faktiskt inte bidrar med annat än miljöförstöring då de förbränner enorma mängder bränsle med deras fartyg utan att kunna påverka valjakten. Kvoten av valar kommer fångas in oavsett valflottan blir fördröjda av deras påhitt lr inte.
Känns som om pengarna folk skänker till såna organisationer skulle påverka mer ifall man gav dom miljonerna direkt till valfångarna för att sluta med deras "jakt"/"forskningssyfte".

Inte alls vad jag lärde mig när jag tog min fartygsbefäl Klass 8 examen (skeppare-B)
Så du menar att ifall ett mindre fartyg skär kurs mot en oljetanker, så ska oljetankern gira ifall denna är på babords sida av lilla plutt fartyget? Och nej..det händer inte i verkligheten.
Vad har du fått den fakta ifrån?

O som du själv säger..det är de som hinner upp fartyget..därav är de skyldiga att hålla undan.

Nu kommer jag inte ihåg exakt , men jag vet att vissa speciella regler med lovart etc gäller på segelbåtar o hur de ska gira mot varann. Men motordrivna fartyg??

Last edited:
Men nu ser det ut som dom MEDVETET kör in framför fartyget för att skapa en kollision. Dvs att dom har uppsåt att skapa en kollision.
(Uppsåt används som ett begrepp inom juridiken: att uppsåtligen orsaka något betraktas som mer straffvärt än att uppnå följden av oaktsamhet eller på grund av en olyckshändelse.)

Det sjukaste är att de faktiskt inte bidrar med annat än miljöförstöring då de förbränner enorma mängder bränsle med deras fartyg utan att kunna påverka valjakten. Kvoten av valar kommer fångas in oavsett valflottan blir fördröjda av deras påhitt lr inte.
Känns som om pengarna folk skänker till såna organisationer skulle påverka mer ifall man gav dom miljonerna direkt till valfångarna för att sluta med deras "jakt"/"forskningssyfte".

Inte alls vad jag lärde mig när jag tog min fartygsbefäl Klass 8 examen (skeppare-B)
Så du menar att ifall ett mindre fartyg skär kurs mot en oljetanker, så ska oljetankern gira ifall denna är på babords sida av lilla plutt fartyget? Och nej..det händer inte i verkligheten.
Vad har du fått den fakta ifrån?

O som du själv säger..det är de som hinner upp fartyget..därav är de skyldiga att hålla undan.

Nu kommer jag inte ihåg exakt , men jag vet att vissa speciella regler med lovart etc gäller på segelbåtar o hur de ska gira mot varann. Men motordrivna fartyg??

Den kursiva texten kommer från de länkade "Internationella sjövägsreglerna
(International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972)".

I klippet råder det väl inget tvivel om att valmördarna har högre hastighet (är
upphinnande) och att de har valkramarna på sin styrbordssida.

Och som det står i sjövägsreglerna är valkramarna i den situationen SKYLDIGA
att bibehålla kurs och fart. (Utom för att undvika kollision pga att det andra
fartyget inte håller undan. Vilket de nu inte gjorde i detta fall.)

Det står mer i de internationella sjövägsreglerna, men större fartyg innebär inte
alltid automatiskt förkörsrätt.

I det här fallet får man väl anta att valkramarna var ute efter att störa och provocera,
men ska man ramma ett annat fartyg är det mycket bättre att göra det på dess
styrbordssida.

Men vad annat kan valkramarna göra för att stoppa mördandet?
De har väl inget annat VAL!!! :rolleyes:

Nu hade du nog otur när du tänkte.

Jag har svårt att tro att tanken bakom föreskrifterna innebär att om man tar en maskindriven båt och åker runt och jagar valfri tanker, pråm eller finlandsfärja så kan man få dem att åka i cirklar så länge man ligger på styrbords sida?

Har du aldrig varit ute och segel-luffat?

Last edited:
Det är valår, så efterfrågan på valfläsk stiger. Forskningen går väl ut på att ta reda på hur mycket som går åt för att vinna ett val.

Kan bara hålla med, sett 2st halva avsnitt och det är ju så pinsamt att titta på att man stänger av. Borde man inte ÖVA innan man ger sig ut så att man kan utföra aktionerna på ett vettigt sätt? Det finns liksom ingen poäng med att vara där om de inte ens kan styra åt rätt håll... :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg