Är detta sant?

Ert obstinata förhållningsätt är genomgående. Förklara gärna utförligt ert narcisstiska perspektiv mer övergripande i ämnet.

Haha vilken klockren härskarteknik.

Jaja kämpa vidare.:tummenupp

Det finns "offer" och "gärningsman". Ingen väljer frivilligt att bli ett "offer"

INGEN........

vi kan ta ett annat exempel: Person X är ute och kör sin mc i stan, det går i ca 300km/h på bakhjulet. Då kommer person Y ut från vänster i en korsning och person X krockar och dör. Alltså, person X valde inte att bli offer men blev det iaf. Kanske en riskmedveten tanke eller två hade kunnat förhindra detta.. så även i tjejens fall.

Dock borde killarna straffas ändå, för så gör man inte. Bägge parter borde ha använt lite sunt förnuft.

vi kan ta ett annat exempel:

Det var väl en djävligt dålig liknelse trots allt?! :va

Men jag kan väl skriva om den så den är mer relevant:

"Person X är ute och kör sin mc i stan, det går i ca 300km/h på bakhjulet. Person Y ser detta och blir förbannad varför han backar ut sin släpvagn på vägen framför den framrusande X för att visa sitt missnöje.

Alltså, person X valde inte att bli offer men blev det iaf. Kanske en riskmedveten tanke eller två hade kunnat förhindra detta."

Edit:
Omskriven blir liknelsen iaf en aning mer relevant men den är fortfarande kass då person X faktiskt begår ett brott redan från början. Men det verkar ju som att kvinnors sexualitet är ett brott i vissas ögon.
Ej accepterat beteende bland tjejer som däremot uppmuntras och romantiseras hos killar:

1. Överdrivet drickande! :fyllisar Sprit är coolt! Som kille är man inte full så länge man kan ligga ner utan att hålla i sig!

2. Sexiga kläder.
- Ser hon ut som en hora förtjänar hon att behandlas som en!

3. Många sexuella erfarenheter.
- Djefla slampa som knullat runt med minst tio grabbar!:mad:
- Va?! Har du bara spänt på 15 brudar? Kom igen nu, du får väl se till å gänga några till din förbannade munk!

4. Flera partners vid samma tillfälle
- Fatta fEdtT med två brudar!:yoparty :tuttar
- "Den lilla horan hade två killar samtidigt och då lär hon ju inte ha haft något emot den tredje heller!"

Last edited:
Ni diskuterade offret, därav mina tidigare kommentar som svar på ert resonemang med "att inte försätta sig i sådana situationer". Vilket är just en klassiker för resonemang angående våldtäktsoffer och deras "fel". Samt den människosyn det representerar, även i domstolar sorgligt nog .

/Badger - en Fraggel

Men att säga att flickan är en idiot är inte samma sak som att säga att hon får skylla sig själv! Inte nför min del iaf. Du tillsätter dina egna åsikter till bl.a. mig. Därmed fragglades du.

Att det är en klassiker och att ovanstående skulle betyda att det är hennes eget fel och den hemska människosynen för stå för dig. Jag säger att det var en puckad jävla brud med A-lagare till föräldrar och med nötter till s.k. polare. Men det ger ingen rätt att utnyttja henne sexuellt. Inte på något sätt.

Du måste väl endå hålla med om att hon försätter sig i en förbannat dum situation? På samma sätt håller jag med dig och Korvis att det inte är en förmildrande omständighet eller att hon inte väljer att vara offer eller något i den stilen. Killarna som gjorde detta förtjänar full straffskala. Men det ändrar inte min åsikt om att tjejen är flat out korkad.

Men att säga att flickan är en idiot är inte samma sak som att säga att hon får skylla sig själv! Inte nför min del iaf. Du tillsätter dina egna åsikter till bl.a. mig. Därmed fragglades du.

Att det är en klassiker och att ovanstående skulle betyda att det är hennes eget fel och den hemska människosynen för stå för dig. Jag säger att det var en puckad jävla brud med A-lagare till föräldrar och med nötter till s.k. polare. Men det ger ingen rätt att utnyttja henne sexuellt. Inte på något sätt.

Du måste väl endå hålla med om att hon försätter sig i en förbannat dum situation? På samma sätt håller jag med dig och Korvis att det inte är en förmildrande omständighet eller att hon inte väljer att vara offer eller något i den stilen. Killarna som gjorde detta förtjänar full straffskala. Men det ändrar inte min åsikt om att tjejen är flat out korkad.

Det var trevligt och få ny tolkning av ditt tidigare resonemang.

Har jag nu förstått det rätt av dina inlägg:
Flickan är idiot.
Flickan är flat out korkad.
Barn får dricka sprit i mindre mängder.
Flickor ska inte umgås med hormonstinna killar.
Flickor har valmöjlighet att inte försätta sig i "situationer".
Flickor har sunt förnuft.
Flickor har självbevarelsedrift.

Är det korrekt uppfattat, ni har tolkningsföreträde naturligtvis.

Angående situation flickan har satt sig i vet jag inget om orsakerna till. Matuldas hypotes kan mycket väl stämma.
Varför hon har försatt sig i situationen där hon har fallit offer för gärningsmännen utan känna till orsakerna, blir spekulation.

Att gärningsmännen förtjänar bli dömda till full straffskala, håller jag innerligt med om.

Din ödmjuke Fragglare

Last edited:
Jag tycker killarna har försatt sig i en jävla dum situation! Vet de med sig att de inte kan kontrollera kukarna när tjejer är i samma rum ska de fanimej inte utästta sej för denna prövning.

Det var trevligt och få ny tolkning av ditt tidigare resonemang.

Har jag nu förstått det rätt av dina inlägg:
Flickan är idiot.
Flickan är flat out korkad.
Barn får dricka sprit i mindre mängder.
Flickor ska inte umgås med hormonstinna killar.
Flickor har valmöjlighet att inte försätta sig i "situationer".
Flickor har sunt förnuft.
Flickor har självbevarelsedrift.

Är det korrekt uppfattat, ni har tolkningsföreträde naturligtvis.

Din ödmjuke Fragglare

Att flickan i fråga är idiot och korkad är korrekt uppfattat. Notera att jag skriver flickan. Jag generaliserar inte. [upprepning]Därmed inte sagt att det är hennes eget fel att hon blev våldtagen.[/upprepning]

Jag har inte skrivit att barn får dricka mindre mängder sprit. Igen sätter du ord i munnen på en. Jag skrev att hon nog hade haft lika roligt om hon hade druckit en tredjedel av det hon drack och därmed kanske haft lite mer koll på läget. Generaliseringen sätter du i munnen på mig. Igen. Från inlägg #21:

Zee skrev:
Hon hade hade haft lika kul om hon druckit en tredjedel av det hon drack och om hon sett till att ha ett par goda pålitliga vänner kring sig hela kvällen.

Jag har inte påstått att flickor inte ska umgås med hormonstinna killar. Jag skrev att kombinationen jättemycket sprit, ensam på en fest med främlingar (nåja, inga bästa kompisar var där iaf) där man tappar kontrollen är olämpligt. Om man har sunt förnuft. Och självbevarelsedrift. Ytterligare en generalisering från din sida, precis som de tre sista påståenden du påstår att jag yttrat. De tre sistnämnda är dock något att eftersträva. Jag kan sträcka mig till det tredje sista påståendet, flickor (OBS GENERALISERING) har en möjlighet att inte försätta sig i trubbel, i viss mån. Juridiskt sätt har de dock all rättighet att försätta sig i vilka dumheter de vill. Detta kräver dock sunt förnuft att inse vad som är lämpligt och vad som är olämpligt, men det kanske du inte känner till mycket om. Jag har en juridisk rättighet att ha grön bomberjacka på mig, raka skallen, ta på mig marschkängorna och traska genom Rosengård om jag vill, men sunt förnuft och självbevarelsedrift säger mig att det nog bara är fragglar som är dumma nog att göra sådant. Därför avstår jag.

Så för att svara på din fråga; nej du har inte "uppfattat det korrekt."
Var det tredje gången du sätter ord i munnen på andra istället för att argumentera för din egen åsikt? Tänk att det ska vara så svårt att läsa svenska. Kanske kräver det sunt förnuft? Och läskunnighet, förstås.

Folk börjar väl bli tröttna på att ingenting händer men likaväl är det våldtäckter hela tiden, kanske därför de skriver att de får skylla sig själva.

Att okej ni vet att killarna är där ute och är idioter, och ni vet också att samhället suger och gör ingeting för att förhindra det, låga straff osv, så försök hindra det själv så mycket det går.

Men självklart så borde man börja i andra änden, visst fokusera på offren så de får terapi och sånt men vi måste börja ur den lagliga änden.

Hårdare straff avskräcker inte många men kanske några iallafall osv.

Om en våldtäcksman ser att hans gamla polare som också är våldtäcksman åkt fast på nyheterna och då menar jag åkt fast ordentligt kanske han inte vågar göra samma sak.

Jag vet inte, svårt det här och man mår dåligt varje gång man läser tidningen för det är minst 3 nya våldtäckter hela tiden.

Någon här som läst boken Juryn? eller sett filmen?
Den är iofs rasisiskt menad men också våldtäckt.

Två vita pojkar eller yngre män våldtar en liten svart flicka, misshandlar henne, förstör hennes liv totalt, kastar ölburk i ansiktet, pissar på henne osv.

De får knappt något straff och flickans far snor ett gevär och skjuter sönder pojkarna och så handlar boken sedan om han ska få dödstraff eller inte.

Väldigt bra bok och det jag menar är: undrar om många idioter skulle våga våldta om de nyss sett en våldtäcktsman ihjäl skjuten?
Alltså statuera exempel typ.
Fast jag menar ju inte att nu ska vi gå runt och skjuta misstänka våldtäcksmän utan lagen måste göra något.

Det är ju knappast flickans fel att hon hade ofrivilligt sex, om det var ok i början ger det ju inte rätt för killen att avsluta om hon vill avbryta?
Kanske inte ens var ok i början? Hon tycker så och han tycker det, eller dom.
Varför skulle hon säga att det är våldtäckt om hon ville ha sex med dem?

Ville hon ha sex och hade det med tre killar, varför skulle hon sedan säga att det är våldtäckt osv, något är ju uppenbarligen fel.

Jaha mycket tankar och funderingar men var tvungen att lägga mig i lite och skriva lite.

Jag menar, Du som kille vill ha sex och hittar en tjej och ni har sex, skulle ni då säga att ni inte hade sex och göra en stor grej av det osv eller skulle ni bara jahapp det var skönt nu fortsätter livet och jag tänker inte så mycket på det här mera.
Dåligt förklarat det där kanske men varför förstora upp något om det inte är någon grej? Uppenbarligen är det någon är fel eftersom hon säger det. Bara för det är många våldtäckter så borde de flesta inte ljuga och hitta på, varför? De tjänar ju inget på det längre eftersom alla falls läggs ner? i princip

/Björn

Det sunkigaste med domen är att det ger signaler till tjejen från vuxenvärlden att det är ok att behandla henne så. Det näst sunkigaste är att det ger signaler till killarna att en tjej som "blivit hora" kan behandlas hursom.

Tror det handlar väldigt lite om sex och väldigt mycket om gruppbeteende och kass kvinnosyn. Skulle lätta sätta hundra spänn på att dom planerat det ett tag.

Två länkar om någon är intresserad, den första från en person som varit i branchen "Makes me wanna holler" :
http://lilt.ilstu.edu/gmklass/pos334/archive/mccall.htm

Som en tjej i länken nedan skriver "It´s all about the threats". Hon kan säga nej men det får konsekvenser.
http://www.guardian.co.uk/weekend/story/0,3605,1230533,00.html

Last edited:
Jag har haft det tveksama nöjet att läst ett antal domar och det är bara att konstatera att vi i Sverige har ett bra rättsystem. Det döms väldigt sällan på känslor och rykten utan bara på det som presenteras som bevis i domstolen. Sedan saknas det kanske ibland relevanta bevis, men... Personligen tycker jag att det är ett bra system, även om det inneburit att mördare har gått fria.
Så snälla, innan Ni fastnar för kvällstidningsrubriker, tänk på att det är en tidningsrubrik med ett säljande syfte. Det ärr inte en objektiv beskrivning och det är ytterst osannolikt att ni kommer till att få information för att kunna göra något annat än kvalificerade gissningar om vad som var rätt och fel.

Om ni är oerhört intresserade så går det att beställa hem domarna.:)

Vidare kan jag inte fatta en sak med SH. Lite generaliserande så finns det inte en enda på detta forum som läser Afrtonbladet, och definitivt ingen som gillar eller tror på den. Hur kan det då komma sig att så många trådar länkar till tidningen och att en stor del verkar bygga sin verklighetsuppfattning på det som står där?:va

Vidare så sprids det ibland en lite konstig kvinnobild på forumet med tanke på den indignation som folk sedan visar över våldtäkter.

Ni har enbart spekulerat i fallet utan faktaåtergivning och påstår att jag generaliserar!?:D :pannkyss

Ni är underhållande...

Det döms väldigt sällan på känslor och rykten utan bara på det som presenteras som bevis i domstolen. Sedan saknas det kanske ibland relevanta bevis, men...

Ah, En kunnig man.
Några nuffror:
Senaste statistiken (2005) förekom 3.787 st. anmälningar om våldtäkt (och dess subgrupper).
Det skedde åtal i 835 fall
Men fällda drygt hundrafemtio.

Att beakta är även mörkertalet som inte anmäler.

Nu till det kniviga.

Ett juridiskt begrepp som ni känner till är "uppsåt". Detta begrepp gör det nästan till en tragisk form av fars i många rättegångar gällande våldtäkt. Där "skulden" läggs på offret, för gärningsmannen hade ju inget uppsåt...

En försvarsadvokat tar till obehagliga medel för att styrka att det inte fanns något uppsåt genom att ifrågasätta offret( hans jobb). Så visst måste det dömas på känsla och rykten! För gärningsmannen trodde hon var villig. Pga att hon var stupfull, lättklädd, hur hon har betett sig, tidigare partner, vilken moral hon har, tidigare sexuella erfarenheter etc etc etc

Den stackars gärningsmannen visste ju inte bättre....

Så jag påstår att rättsystemet fungerar mycket dåligt i våldtäktstmål. Undantaget skulle kunna vara sk "överfallsvåldtäkter", men de är inte så vanliga.

Bevisföringen är naturligtvis problematiskt, men att konskekvent lägga "skulden" hos offret är ju något unikt för "våldtäkt" när det gäller angrepp mot person

/Vid tangentbordet, Badger

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...