Är detta lager slut eller ska det se ut såhär?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ska det verkligen va på detta viset eller är jag torsk?

Bifogat

• Rimg0001.jpg
    Rimg0001.jpg
    91.7 KB · Visningar: 515
  • Rimg0002.jpg
    Rimg0002.jpg
    86.2 KB · Visningar: 469
Wunder skrev:
Ska det verkligen va på detta viset eller är jag torsk?
Ser väl bara skitigt ut?
Ta lös lagret och kolla på banan. Får inte vara gropigt som av kulorna eller spårigt, detta kanske e ett rulllager och då gäller väl samma sak...Men huvudsaken e att det inte glappar!
Sedan får inte kulor eller rullar vara slitna eller rostiga, det ser man ganska lätt.

Stoppa in fingret och vrid runt det, går det lätt utan "knaster" så är det säkert ok.

Om ni jämför bilderna så ser ni att jag petat ut "innerringen" ~ 1 cm. Själv har jag aldrig stött på ett (helt) kullager där inner och ytterring går att röra 1 cm i sidled i förhållande till varandra.
Men den där ringen kanske bara är tänkt att vara en distans och att drevet ska vila på ryckutjämnarna istället?

Edit: kan tillägga att om det är (var) ett kullager så har det passerat knasterstadiet för länge sedan.

det är ju bara distanshylsan som syns, så det är omöjligt att avgöra med bilderna om lagret är kass.

Gör rent och dra ur distanshylsan, snurra på innerringen med fingret. går det runt lätt utan "hack" eller knaster bör det väl vara ok.

Varför inte bara byta det?

Inte så lätt att se på bild. Kanske mer en "känna"-grej?
Men är det egentligen inte lika bra att byta det hur som helst?
Jag menar, hur mycket kostar ett nytt lager? 150 spänn max, eller så.
Betydligt roligare att rulla runt på fräscha grejor, om man känner sig tveksam...
Kanske mer intressant fråga om det blir några problem med själva bytet?
Hur få loss det gamla, hur få i det nya utan att sabba det?

Last edited:
Tvatta rent och snurr på lagret, om det ar sletet kanner du det..om du tvivlar...BYT!..

Mycket riktigt var det bara distanshylsan som jag trodde var innerringen på lagret, inte undra på att det glappade...
Själva lagret glappar inte, men det knastrade och går segt av all skit där. Ska se om det går bättre efter rengöring.
Tack för hjälpen allesammans!

Byt ! Kostar inte många kronor. Med lite tur är det ett standardlager som går
att köpa lite varstans.
Orginal är oftast dyrare, men inte alltid. Tätade lager tål mer högtryckstvätt..
(Orginallager till en ktm visade sig vara SKF, några tior billigare än pirat...)
/u

Wunder skrev:
Mycket riktigt var det bara distanshylsan som jag trodde var innerringen på lagret, inte undra på att det glappade...
Själva lagret glappar inte, men det knastrade och går segt av all skit där. Ska se om det går bättre efter rengöring.
Tack för hjälpen allesammans!

Går det att rengöra ett lager? Finns det inte risk att vatten stannar där o skiten röstar? Byt.

eisbaer skrev:
Går det att rengöra ett lager? Finns det inte risk att vatten stannar där o skiten röstar? Byt.
Rengjorde med avfettning i spruta. Sköljde rent med vatten och kokade bort vattnet med brännare. Tryckte i nytt fett med spruta.
Funkar förhoppningsvis...

Wunder skrev:
Rengjorde med avfettning i spruta. Sköljde rent med vatten och kokade bort vattnet med brännare. Tryckte i nytt fett med spruta.
Funkar förhoppningsvis...

Man ska väl aldrig tvätta lager, kedjor och liknande med avfettning?! Jag skulle ha gjort öppnat och lagt skiten i fotogen eller "tvättat" med bräkleen eller nåt.

Ditt lager ser ju ...rätt dåligt ut. Byt.

Är dessa lager slut :3freak

Det ena var ganska rostigt och rörde sig med en viss måtta våld.
Det ena rörde sig men skavde lite.
Det sista var ganska ok.

Bifogat

• 11DSCF0022.JPG
    11DSCF0022.JPG
    60 KB · Visningar: 91
Mät upp det och far på Lahtis och kolla om det finns ett sånt standardlager
kostar som sagt inte mycket. Mina hjulagaer kostade drygt 50:- styck

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back