Är detta grammatiskt rätt?

Ravetrancer skrev:
Tar en exempelfråga.

-Jo, jag undrar vad det där är?
- Det är en lustig liten manick som man gör si och så med.
SVAR: - jaha, är det det det är?

Mvh Rejvis

-Jo, jag undrar vad det där är?
- Det är en lustig liten manick som man gör si och så med.
- jaha, äre dä rä är?

Säger man väll? :gnissla

Här följer ett annat skönt fall.

Familjen Svensson och Larsson bor i en tvåfamiljsvilla. De har köpt en finfin skylt att sätta på dörren med respektive efternamn på. Alltså "Här bor familjen Svensson och Larsson". Tyvärr är de inte speciellt nöjda med utseendet. De båda familjerna går till tillverkaren av skylten och säger följande:

"Avståndet melllan Svensson och och och och och Larsson är för stort, fixxa det annars smellere, direkct"

Jag tror det ska vara sådär någonting iaf. Helt stört.

Edit: Jag skriver om den... Pass på. Det kanske inte behövs, men man kan säga så. :)

Last edited:
hållundan skrev:
Här följer ett annat skönt fall.

Familjen Svensson och Larsson bor i en tvåfamiljsvilla. De har köpt en finfin skylt att sätta på dörren med respektive efternamn på. Alltså "Här bor familjen Svensson och Larsson". Tyvärr är de inte speciellt nöjda med utseendet. De båda familjerna går till tillverkaren av skylten och säger följande:

"Det är för långt mellan och, och och, och och. Vill du vara vänlig att åtgärda detta?"

Jag tror det ska vara sådär någonting iaf. Helt stört.

Fattar inte. Finns ju bara ett "och" i texten på skylten. Hur kan man få det till fem? :va

GSX-R Micke skrev:
ta bort ett T så ska de väl bli rätt?? får fråga stora syster som e lärare!!

Vilket "t" då? Tar man bort ett t i något av "det"-orden, så blir det ju "de", vilket pekar på en grupp av människor, inte en specifik sak.

McB skrev:
Vilket "t" då? Tar man bort ett t i något av "det"-orden, så blir det ju "de", vilket pekar på en grupp av människor, inte en specifik sak.

Lugna dig nu, han ska fråga sin syster, som är stor, hur det egentligen ligger till.

Nyteknik skrev:
Exemplet har inte med grammatik att göra. Det är däremot talspråk och inte hur man skriver.

Edit: Man kan tala om en rädd hare. Vad säger man om ett råddjur?
En skraj miniälg.

McB skrev:
En av de vanligaste skrönorna som finns angående språkbruk. Båda sätten är helt rätt, eftersom vi i svenskan vill (och alltsomoftast har) ha objektet i slutet av en mening.

K Ä L L A ?

hållundan skrev:
Är det inte lite överflödigt att då bruka ett kommatecken i meningen ovan? :va

En fråga bara, alltså. :)

Edit: Det är ju inte fel.

Överflödigt och överflödigt... Det beror väl på vad man vill uppnå med meningen i fråga. Ett kommatecken innebär ibland en naturlig paus.

McB skrev:
Överflödigt och överflödigt... Det beror väl på vad man vill uppnå med meningen i fråga. Ett kommatecken innebär ibland en naturlig paus.
Givetvis, det beskriver ju en del om hur man vill att meningen ska uttalas.

Jag är nyfiken på det här med SKA kontra SKALL, när ska(?) respektive ord användas och inte användas?!

hållundan skrev:
Jag är nyfiken på det här med SKA kontra SKALL, när ska(?) respektive ord användas och inte användas?!

Egentligen finns det inga regler om hur, var och när respektive ord bör användas, då båda är lika accepterade. Eftersom vi uttalar ordet, oavsett stavning, som "ska", så tycker man att den alternativa stavningen är tämligen onödig. Dock kan det ibland se bättre ut om varianten "ska" används när efterföljande ord inleds med en konsonant, och att "skall" används när efterföljande ords begynnelsebokstav är en vokal. Men, som sagt så finns det ingen egentlig regel, så det är valfritt hur man vill göra.

Det man istället ska tänka på är att vara konsekvent, och inte omväxlande använda de båda varianterna i en och samma skrivna text.

Där ser man. Tackar för den informationen. Jag brukar aldrig använda skall. Tycker inte att det ser speciellt "snyggt" ut. Det sker väl säkerligen mest i datorskrivandets värld, då det är lite lättare att använda fler bokstäver i orden än när man skriver för hand.

Jag stör mig även lite på folk som använder ordet "så" lite väl mycket. Det är ofta som det går att plocka bort på många ställen, allt för att det ska se "snyggare" ut.

nu så... min mycket smarta syster sa så här: det är ett talspråk och ibland kommer man inte runt "det" men för att de skulle bli "korrekt" enligt henne ska det stå - Jaha, är det där det är.

blev väldans jobbigt å säga de!!

vrickade ord?!

Är det de det är? Inget fel, så länge man skriver/"messar" till folk som förstår och om dom som inte gör det...ja, då får man man för bäven ta och formulera om sig eller skriva ett nytt påstående. :kocko
Klart som korvspad..eller?
Ordet rövgök? Vad är det för satans ord igentligen? Är det en Gök som luktar röv eller är det nån som jökar någon annan i röven? knepigt ord som kommenteras av en bekant titt som tätt! :tummenupp

tokmaa skrev:
Är det de det är? Inget fel, så länge man skriver/"messar" till folk som förstår och om dom som inte gör det...ja, då får man man för bäven ta och formulera om sig eller skriva ett nytt påstående. :kocko

Varför krångla till det och skriva saker på ett sätt som folk kanske förstår, när man istället kan skriva det på ett sätt som folk defenitivt förstår? Att skriva "de" istället för "det" blir helt tokfel, och kan enkelt missförstås.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back