Är det solenoiden som måste bytas? - Utombordarfråga

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag sjösatte min gamla båt i helgen. Väl i vattnet vid rampen startade den finfint. Vid bryggan däremot startar inte båten vid ett senare försök.
Det som händer/hörs när man vrider om nyckeln är ett klick. Inget annat. (Batteriet är dubbelkollat).

Min gode svärfar var nere i går igen och fulkopplade förbi solenoiden medelst skruvmejslar och då går startmotorn.

Kan jag då med säkerhet säga att det är solenoiden/startrelät som det är fel på och måste det då bytas?
 
Solenoiden? Sitter det en sådan på Utombordare. Ja ja... Oavsett. Kolla först att alla kablar sitter stenhårt, att det inte är erg mellan kontaktytorna. Det minsta lilla spänningsfall gör att strömen inte kommer fram och det blir bara ett klick.

Är det ok så är det "Solenoiden"

Mats
 
Solenoiden? Sitter det en sådan på Utombordare. Ja ja... Oavsett. Kolla först att alla kablar sitter stenhårt, att det inte är erg mellan kontaktytorna. Det minsta lilla spänningsfall gör att strömen inte kommer fram och det blir bara ett klick.

Är det ok så är det "Solenoiden"

Mats


Oki, skall kolla det.

Det sitter fyra kablar till Solenoiden. Tvo tjockisar, plus och jord direkt från batteriet men sedan sitter det två små kablar. Vad är dessa för några? Den ena borde rimligen komma från tändningen med vad gör i så fall den sista tunna kabeln?

Såhär ser den ut:
47886T.jpg
 
Oki, skall kolla det.

Det sitter fyra kablar till Solenoiden. Tvo tjockisar, plus och jord direkt från batteriet men sedan sitter det två små kablar. Vad är dessa för några? Den ena borde rimligen komma från tändningen med vad gör i så fall den sista tunna kabeln?

Antingen är den sista tunna jord för solenoiden eller så är kan den vara kopplad till tändspolen om du har ett förkopplingsmotstånd på spolen (detta för att ge lite kraftigare gnista i startögonblicket).
 
Grova,+ från batteri och andra sidan till startmotorn.
Dom mindre(brukar vara!)en + från startläget i t-låset och en jord.

Slår du ihop de grova och motorn går så är troligen relät kass,mät även upp att det kommer ström från t-låset men du säger att det klickar så det borde det göra.

Kan vara jordningen som är glapp eller oxiderad med,kolla alla jordkablar från batteriet och anslutning i motorn.

Henrik
 
Uppdatering:
Jag skickade ner min gode svärfar för att ta lite fler bilder och då passade han givetvis på att testa motorn. På tredje försöket startade motorn med nyckeln. Därefter krävdes två försök för att starta den igen... Därefter startade den ett par gånger på rad och vid spridda försök startar den inte.
Vid alla försök när den inte startar hör man det klickande ljudet från motorn.

Kan solenoiden bete sig så?
Kan den funka när den är på det humöret för att vid nästa försök inte vara med i matchen.
När jag hade honom på telefon gjorde han fyra startförsök varav tre lyckades och ett misslyckades.

En ny solenoid kostar 600:- så det är liten kostnad om det faktiskt är den som har börjat strula men det är samtidigt sura slantar att hosta upp på ren chans....
 
Uppdatering:
Jag skickade ner min gode svärfar för att ta lite fler bilder och då passade han givetvis på att testa motorn. På tredje försöket startade motorn med nyckeln. Därefter krävdes två försök för att starta den igen... Därefter startade den ett par gånger på rad och vid spridda försök startar den inte.
Vid alla försök när den inte startar hör man det klickande ljudet från motorn.

Kan solenoiden bete sig så?
Kan den funka när den är på det humöret för att vid nästa försök inte vara med i matchen.
När jag hade honom på telefon gjorde han fyra startförsök varav tre lyckades och ett misslyckades.

En ny solenoid kostar 600:- så det är liten kostnad om det faktiskt är den som har börjat strula men det är samtidigt sura slantar att hosta upp på ren chans....

Öppet köp :tummenupp
 
Uppdatering:
Jag skickade ner min gode svärfar för att ta lite fler bilder och då passade han givetvis på att testa motorn. På tredje försöket startade motorn med nyckeln. Därefter krävdes två försök för att starta den igen... Därefter startade den ett par gånger på rad och vid spridda försök startar den inte.
Vid alla försök när den inte startar hör man det klickande ljudet från motorn.

Kan solenoiden bete sig så?
Kan den funka när den är på det humöret för att vid nästa försök inte vara med i matchen.
När jag hade honom på telefon gjorde han fyra startförsök varav tre lyckades och ett misslyckades.

En ny solenoid kostar 600:- så det är liten kostnad om det faktiskt är den som har börjat strula men det är samtidigt sura slantar att hosta upp på ren chans....

Jag tycker det låter som dålig jord, ordentligt draget vid polerna? Hur ser det ut vid jordplinten sitter kablarna som dom ska? Oxid? Gå igenom kablaget med 5/56 skrapa rent vid eventuell Oxid.
Offtast dålig kontakt när det spökar sådär.
 
Plocka av kabeln till startmotorn och mät anslutningen när du gör startförsök,anslutning till jord,skall ge utslag varje startförsök och missar det så är reläet kass.

Har du gått över och kollat jordanslutningen på motor och batteri så de sitter ordentligt och är oxidfria?

Henrik
 
Jag tycker det låter som dålig jord, ordentligt draget vid polerna? Hur ser det ut vid jordplinten sitter kablarna som dom ska? Oxid? Gå igenom kablaget med 5/56 skrapa rent vid eventuell Oxid.
Offtast dålig kontakt när det spökar sådär.

Jag ska kolla när jag är nere nästa gång.... Svärfarsan ringde nyss efter att ha varit och tagit en tur med den. Nu startar den på varje försök.

Har du gått över och kollat jordanslutningen på motor och batteri så de sitter ordentligt och är oxidfria?
Henrik

Tack för tipsen! Skall ta med mig det nästa gång jag är vid båten.
 
Last edited:
BTW.
Hur gick det med kranbilbåtslyftet??

Eftersom min båt plötsligt inte startade, vilket innebar att begagnatvärdet drastiskt sjönk så vågade jag inte köpa den andra båten.

Nu startar den igen så jag hoppas min båt blir såld till helgen och då kan jag eventuellt slå till på den större båten. OM jag har tur så finns den kvar och har jag ännu mer tur så har ägaren sjösatt den och alltså löst kran-frågan själv så jag slipper.
 
Jag tycker också det låter som dålig jord om nu batteriet är OK.

Jodå, batteriet är finfint och startmotorn går som sagt utan probz om man fulkopplar förbi solenoiden.

Nu när "svärfar" varit nere och prövat ett par gånger och kört en sväng så startar den 10ggr av 10 möjliga efter att på förmiddagen startat typ varannan gång och häromdagen inte ha startat alls när man vred om nyckeln.
 
Jodå, batteriet är finfint och startmotorn går som sagt utan probz om man fulkopplar förbi solenoiden.

Nu när "svärfar" varit nere och prövat ett par gånger och kört en sväng så startar den 10ggr av 10 möjliga efter att på förmiddagen startat typ varannan gång och häromdagen inte ha startat alls när man vred om nyckeln.

Bilar med fukt i brukar bete sig sådär. Den kanske har torkat?

/ Jens
 
Bilar med fukt i brukar bete sig sådär. Den kanske har torkat?

/ Jens

Det var min gissning men den dissades av svärfar. :mad:

Orsaken till att jag misstänkte det var att det hade läckt vatten inne i motorutrymmet så slangen till skvallerstrålen hade spruckit. Det borde å andra sidan ha varit fuktigt då motorn vägrade starta eftersom vi inte upptäckte den spruckna slangen för än vi började felsöka startproblemet.
 
Det var min gissning men den dissades av svärfar. :mad:

Orsaken till att jag misstänkte det var att det hade läckt vatten inne i motorutrymmet så slangen till skvallerstrålen hade spruckit. Det borde å andra sidan ha varit fuktigt då motorn vägrade starta eftersom vi inte upptäckte den spruckna slangen för än vi började felsöka startproblemet.

Äh, skit i honom, han är säkert en grinig gubbe:)
 
Solklart att det är/var solenoiden, den består av ett kopparbleck som manövreras med hjälp av en magnetspole.
Blir kontaktytorna på kopparblecket brända eller alltför oxiderade så blir det dålig kontakt, provar man ett par ggr till så kan man ha tur och "slå" bort oxiden och för varje gång du lyckas starta så blir kontaktytan lite bättre.
 
Solklart att det är/var solenoiden, den består av ett kopparbleck som manövreras med hjälp av en magnetspole.
Blir kontaktytorna på kopparblecket brända eller alltför oxiderade så blir det dålig kontakt, provar man ett par ggr till så kan man ha tur och "slå" bort oxiden och för varje gång du lyckas starta så blir kontaktytan lite bättre.

Det märkliga är att den startade klockrent innan sjösättning och direkt efter sjösättning men vägrade starta 20 minuter senare vid bryggan....

Går det att rengöra eller måste den bytas?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top