Är det solenoiden som måste bytas? - Utombordarfråga

Det märkliga är att den startade klockrent innan sjösättning och direkt efter sjösättning men vägrade starta 20 minuter senare vid bryggan....

Går det att rengöra eller måste den bytas?

Gamla hederliga solenoider brukar man kunna plocka isär och fila till kontaktytorna på, nyare är oftast ihopgjutna och kan inte demonteras utan ett visst mått av våld.
Om dom sen går att få ihop hänger på graden av våld som krävdes för att få isär den:)
 
Jag har bytt interna kabelhärvan i en gammal Johnson och tycker jag varit noggrann med sladd för sladd byte. Nu när jag vrider på startnyckeln så klickar det från solenoiden. Var börjar jag felsöka?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
när jag vrider på startnyckeln så klickar det från solenoiden. Var börjar jag felsöka?
Vad förväntar du dig skall hända och i vilken ordning?

1) Tänding på: Soppapump etc går igång.
2) Tändning till momentan-läget "Start", solenoid drar och förser startmotorn med +12v och motorn drar igång.

Om solenoiden säger klick men startmotorn inte drar igång finns det ju hopers saker som kan vara fel. Torsk startmotor. Ojordad startmotor. Kabel från startmotor till solenoid saknas. Kabel från batteri till solenoid saknas. Säkring i kretsen batteri - startmotorn trasig. Samt mycket mer vi inte vet något om efter din korta beskrivning.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Förväntar mig alternativ 2.
Det som är lite spännande är att den beter sig likadant oberoende om dödmansgreppet är aktivt eller inte. Börjar undra om härvan är felaktig.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Enklast är ju att ta en GROV kabel från startmotorn direkt till batteriet och se om startmotorn lever. Då är det allt annat som kan vara fel - och det blir enkelt att felsöka med multimeter.
 
På lådan med gashandtag och startnyckel är det en knapp som hålls in av ett spänne med en sladd man ska ha runt handleden när man kör, det är den jag kallar dödmansgrepp i brist på bättre namn

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Men det heter ju dödmansgrepp på vanlig svenska. =)
Något annat begrepp känner jag inte till för funktionen som skall stoppa motorn ifall föraren tappar balansen. Den bör normalt dock bara bryta tändningen.

Jag skulle gjort såhär:
1. Mätt batterispänningen när solenoiden drar. Ifall spänningen sjunker lågt vrids inte startmotorn runt. Ladda/byt i så fall batteriet.
2. Vridit axeln på startmotorn några varv för hand för att kontrollera att startmotorn inte sitter fast, vilket även rensar ev oxid på kommutatorn. Sedan knackat med något halvtungt verktyg i andra änden av motorn (där kolen sitter). (Ifall kolen är slitna trycker inte fjädrarna med lika stor kraft, och kolen kan fastna i spåren.)
3. Provat att starta igen
4. Kabla direkt från batteriet enligt Andersbrink ovan
5. Byta startmotor

Ifall maskinen startar efter punkt 2 skulle jag kontrollera slitaget på kolen.
 
Last edited:
Inget specifikt gällande den här tråden. Men dotterns V50 klickade sådär med ojämna mellanrum. Jag trodde precis samma som ni om oxid på anslutningarn., hade loss anslutningarna och putsade till dem. Problemet fortsatte och jag tog för givet (och det ska man ju aldrig göra) att det var startmotorn. Ett helvete att få loss alla saker framför för att komma åt (de hade kunnat göra bilen 2-3 cm längre så skulle uppgiften underlättats tusenfalt) men till slut var den bytt. Samma jävla skit. Visade sig att det var kabeln mellan batteri och startmotor som på något sätt ärgat så att jag inte hade tillräckligt med ström för att dra startmotorn. Så nu har jag en utmärkt startmotor liggandes här :hihi, skulle bytt kabel på en gång.
 
Det sitter ett jätte bamse relä kontakt i solinoiden, slår enbart solinoiden till,, klick, katjunka. O ingen snurr på starten så är det koppar bäcken i solinoiden som behöver justeras, detta går lät att göra OM solinoiden är isärtagbar.

Annars går det med en del våld o få isär dom som inte skall gå o få isär.

Dom som inte skall gå o få isär är ihop pressade press som toppen på en dricka burk.

När man fått isär solinoiden rengör man koppar bäcken o knackar till dessa några mm så dom sluter ordentligt igen, sedan brukar startmotorn snurra bra igen.

Tar allt mellan någon timme o en dag beroende var startmotorn sitter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top