Är det samma glykoltyp för mc som för bilar?

Är det någon som någonsin märkt detta på riktigt? Eller är det bara något som tillverkarna skriver för att få folk att just byta och därmed göra av med mer olja. Jag har aldrig bytt och aldrig märkt något konstigt

Prova byt bromsvätska på en bil som det inte bytts på 10 år, den brukar vara svart och full av små rostpartiklar vid det laget
 
kan det vara så att polypropylenglykol fräter på magnesiummotorer?

Hade en RD 125 LC en gång, med tydliga frätskador i kanaler efter okq8:as vanliga volvo glykol (vet ej om det var etyl eller prop). Fick förklarat då att jag kört på fel glykol. Vill inte göra samma med busan.

hade RD:n magnesiumcylle kanske?

Är inget metallproffs men nog tror jag att jag har alu i min 500 och det bör väl vara samma i 125an med.

Den har gått 4 problemfria år nu på etylenglykol.

Alla fordon jag haft har jag kört på etylenglykol och än så länge inga problem,både gjutjärn och alu eller mixar av det i upp till 10år.

Tror nog du lugnt kan tippa i etylen från biltema och vara glad att det blev billigt,töm den först bara så det blir en och samma sort i.

Henrik
 
Etylen is the shit (vanligtvis blå). Giftigare men har jämnare konsistens närmre fryspukten. Kanske mer intressant för bilar dock.

Propylen (vanligtvis mer grönaktig) och etylen är för det mesta blandbart. Dock får du inte exakt fryspunkt när du mäter med en aerometer.

Longlife, den som vanligtvis är avröd typ ala G12 skall man inte blanda med andra sorter. Men gör man rent systemet så funkar den. Det är inte värt mödan dock.

Vissa kylmedier på propylen förr kunde vara lite småkjäklig mot alut.
Har ingen säker källa på denna punkt dock. Etylen har aldrig varit problem.

En del tillverkare hävdar att man skall blanda med destvatten eller avjoniserat. Har du riktigt bra vatten i kran och en tysk hårdhetsgrad under 7 så är det lika bra. Faktum är att bara använda rent avjoniserat eller destillerat kan slita det med. Räcker med 2dl kranvatten i för att förhindra detta.

Står det annorlunda i din manual så skall så skall ju det fungera. Detta är utav tillverkare av våra kylsystem på jobben och Castrol som har gett mig infon. Jag har även läst om det fler gånger på sidor jag funnit pålitliga.

Är inget metallproffs men nog tror jag att jag har alu i min 500 och det bör väl vara samma i 125an med.

Den har gått 4 problemfria år nu på etylenglykol.

Alla fordon jag haft har jag kört på etylenglykol och än så länge inga problem,både gjutjärn och alu eller mixar av det i upp till 10år.

Tror nog du lugnt kan tippa i etylen från biltema och vara glad att det blev billigt,töm den först bara så det blir en och samma sort i.

Henrik
 
Är inget metallproffs men nog tror jag att jag har alu i min 500 och det bör väl vara samma i 125an med.

Den har gått 4 problemfria år nu på etylenglykol.

Alla fordon jag haft har jag kört på etylenglykol och än så länge inga problem,både gjutjärn och alu eller mixar av det i upp till 10år.

Tror nog du lugnt kan tippa i etylen från biltema och vara glad att det blev billigt,töm den först bara så det blir en och samma sort i.

Henrik

tack för svar
tror ni man kan använda den billiga (361781) i både Hayabusan samt Polon?
polon ska ju enligt bok ha G11/g12 tex biltemas G30 för 49 kr flaskan.

Eller kan man köpa G30 "361783" och använda i båda? Bra om man kan ha samma...
 
Men alla vet ju att racemozz bromsar som en kärring. Ja bromsarna kokar om man kör hårt på gammal vätska...

Bromsvätska of choice är biltema super DOT4. Billig och med bra spec....

När det kommer till glykol bör man inte blanda propylen med etylen. Alla mc kan köras på biltemas billigaste etylenglykol.... Köp inget dyrt hokus pokus då det ändå inte fungerar.

Bromsvätska DOT 5.1
Racing-bromsvätska för bil/MC
36459

Har väl bättre värden och det behövs max 3 flaskor för både bak och fram.
3*29.90 torde väl vara billigt nog och trevligt med stråt vassare vätska en dot4?

tack för svar
tror ni man kan använda den billiga (361781) i både Hayabusan samt Polon?
polon ska ju enligt bok ha G11/g12 tex biltemas G30 för 49 kr flaskan.

Eller kan man köpa G30 "361783" och använda i båda? Bra om man kan ha samma...

Går säkert jättebra men jag hade kört g12 i polon och vanlig etylen i bågen som det står i manualen.
 
Last edited:
Går säkert jättebra men jag hade kört g12 i polon och vanlig etylen i bågen som det står i manualen.

Går inte alltid propylen att ersätta med etylen?

g12 är väl bara longlifepropylen,byt oftare så är det lugnt eller har jag missuppfattat något?

Henrik

Edit. googlade lite och hittade detta,sanningshalt och relevans är det upp till läsaren att avgöra

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Läs först länken sen,

Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat.

Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat.

Blanda aldrig IAT och OAT/HOAT.

Det är rekommenderat att aldrig byta från IAT till OAT/HOAT.

Det är rekommenderat att aldrig byta från OAT/HOAT till IAT.
 
Last edited:
Tänk bara på att om du kör med "Bromsvätska avsett för Racing!" så suger den vanligtvis inte upp fukt som en vanlig Dot 3/4 gör! Men Byter du några gånger per säsong så går det alldeles utmärkt att använda Racingvätska.
 
att ersätta propylen med etylen går fint. Blandar man dem får man ingen koll på vilken kyla det tål. Passa hellre på att skölj ur systemet och få med dig lite skit ut och ta etylen från början.

Blanda aldrig IAT och OAT/HOAT. KORREKT!

Det är rekommenderat att aldrig byta från OAT/HOAT till IAT.
Vart fall inte Hoat till IAT. Om man sköljer ut OAT ordentligt till100% så ser jag egentligen inte problemet men varför chansa.

Det är rekommenderat att aldrig byta från IAT till OAT/HOAT
Ser inte riktigt problemet helt och hållet OM man verkligen vet säkert att man fått spolat systemet ordentligt men OAT/HOAT är oftast dyrare och prestandaökningen är för marginell för att blaska med det.

Kranvatten vs Batterivatten
Man bör använda avjoniseratvatten (batterivatten) och inte kranvatten som ibland innehåller ganska stora mängder kalk och salter. Vid temperaturer över 65&degC fäller dessa ut och fastnar på alla ytor och bildar ett isolerande skikt som hindrar värmeöverföringen och i värsta fall täpper igen små kanaler helt.
Jag förespråkar att slänga i 2dl kranvatten i det destillerade eller avjoniserade vattnet också för att minimera risken av jonvandring såvida man inte har tyska hårdhetsgrad över 7 eller extremt mycket salter eller andra stora problem. Dvs kommunalt vatten i våra största städer är ok. Till och med Uppsala har ju fått ordning på sitt vatten ;)

I övrigt tackar jag för länken då den överenstämmer till stor del av det jag fått lära på annat håll. :)

Går inte alltid propylen att ersätta med etylen?

g12 är väl bara longlifepropylen,byt oftare så är det lugnt eller har jag missuppfattat något?

Henrik

Edit. googlade lite och hittade detta,sanningshalt och relevans är det upp till läsaren att avgöra

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Läs först länken sen,

Det går oftast att blanda olika OAT fabrikat.

Det går oftast att blanda olika HOAT fabrikat.

Blanda aldrig IAT och OAT/HOAT.

Det är rekommenderat att aldrig byta från IAT till OAT/HOAT.

Det är rekommenderat att aldrig byta från OAT/HOAT till IAT.
 
Last edited:
Tänk bara på att om du kör med "Bromsvätska avsett för Racing!" så suger den vanligtvis inte upp fukt som en vanlig Dot 3/4 gör! Men Byter du några gånger per säsong så går det alldeles utmärkt att använda Racingvätska.

Och hur tänkte du nu?

Dot 5.1 är tillräckligt hygroskopisk för att absorbera allt vatten som kommer in i systemet men den suger inte i sig luftfuktighet i samma takt som DOT3. Den enda tekniska invändingen mot standarden DOT 5.1 är att man specar lägre viskositet och aningen högre tillåten kompressibilitet. Om detta har någon verklig betydelse är mer oklart...

Bromsvätska DOT 5.1
Racing-bromsvätska för bil/MC
36459

Har väl bättre värden och det behövs max 3 flaskor för både bak och fram.
3*29.90 torde väl vara billigt nog och trevligt med stråt vassare vätska en dot4?

Biltema specar att DOT4 har +260c i koktemp vilket är i klass med kraven för DOT5.1 och lägligt nog anger man ingen kokpunkt för 5.1Racing vätskan...

Biltema DOT4 är tillräckligt bra för i princip allt. Har man högre krav än så är det svindyra Motul RBF660 med 350C koktemp som gäller...
 
Last edited:
Ursäkta mej Boris JR!

Tänkte på silikonbaserade bromsvätskor som ibland hamnar på "Racinghyllan"
 
361751 antar jag vi pratar om. Och ja den specas ju till 260.
Dem kallar den dot4+

Synd att dem inte skriver ut det på sin 5.1Racing. (36459)
Nåväl bägge är så sjukt billiga så jag kör vidare på min racing... Utan någon bra motivering än att den borde inte vara sämre och priset skiljer för lite.

Det är ju inte samma vätska vart fall. Skiljer en del i databladen...

Och hur tänkte du nu?
Biltema specar att DOT4 har +260c i koktemp vilket är i klass med kraven för DOT5.1 och lägligt nog anger man ingen kokpunkt för 5.1Racing vätskan...

Biltema DOT4 är tillräckligt bra för i princip allt. Har man högre krav än så är det svindyra Motul RBF660 med 350C koktemp som gäller...
 
Last edited:
Nu har jag dålig tid med att leta upp konkret fakta på det som komma skall...

Angående bromsvätska så finns det typ 3 olika tillverkare i hela världen. Så biltema eller något fint märke spelar ingen som helst roll MEN vad ni än gör så blanda inte dom olika dot´sen. Olika egenskaper på dom olika och inte helt kompatibla med varandra.

Jag har kokat bromsvätska en gång (en gammal fin volvo 240). Körde lite race och vips så blinkade det blått och min kära volvo fick bekänna färg. Mötte upp mina vänner på en parkering efter en lagom hektiskt tur genom staden. Stod där någon minut så skulle vi möta upp dom andra som också fick en tung högerfot när det blinkade blått i backspeglarna. Rullar så sakta ut från parkeringen, närmar mig korsningen och ska bromsa. KLONK... rätt i golvet och noll broms... Slutade väl som tur var.. Men sen dess har jag varit mer än noga med min bromsvätska.
 
Nu har jag dålig tid med att leta upp konkret fakta på det som komma skall...

Angående bromsvätska så finns det typ 3 olika tillverkare i hela världen. Så biltema eller något fint märke spelar ingen som helst roll MEN vad ni än gör så blanda inte dom olika dot´sen. Olika egenskaper på dom olika och inte helt kompatibla med varandra.

Suck.Läs på och kom tillbaka....

DOt 3/4/5.1 är helt blandbara med varandra utan problem även om kokpunkten givetvis inte blir högre än sämsta ingrediensen.

Där finns betydligt fler leverantörer än så då bromsvätska bara är lite sprit och glykol något som är lowtech om man jämför med oljor och deras additivpaket...
 
Suck.Läs på och kom tillbaka....

DOt 3/4/5.1 är helt blandbara med varandra utan problem även om kokpunkten givetvis inte blir högre än sämsta ingrediensen.

Där finns betydligt fler leverantörer än så då bromsvätska bara är lite sprit och glykol något som är lowtech om man jämför med oljor och deras additivpaket...


Nu har jag läst på lite så nu är det din tur att läsa lite innan du kommer tillbaka :tummenupp

Citat från wikipedia

"Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt dvs DOT 3, 4 och 5.1. Varje tillverkare har tätningar och slangar enligt vad de avser att använda för sort, och problem uppstår om fel typ av vätska tillsätts. De flesta system måste byta alla packningar om ex DOT 4 har fyllts på i ett LHM system etc. DOT 4 har även haft problem med bakåtkompatibilitet i vissa DOT 3 system."
 
Jag behöver också veta vad jag ska köpa för glykol.
Det sägs ju att det ska vara speciell glykol för mc pga aluminium (etylenglykol) Denna kan inte blandas med polypropylenglykol.

I min VW POLO ska det vara speciell sk longlife glykol även kallad G12, och om jag förstått det rätt är det pga aluminium i motorn.

Köpte svindyr etylenglykol på mc-handlare förra gången till hojen (etylenglykol) som även ska användas i ATV mf. Men denna är slimegrön i färgen (något ljusare än vanlig Polypropylenglykol som vad jag vet brukar vara mörkgrön) Coolanol var fabrikatet på denna
slimegröna.

Kan jag man använda VW/AUDI´s specialglykol (rosa/rödfärgad etylenglykol) i en hayabusa istället?
Betyder färgerna något?

Blå och grön ska vara blandningsbara , röd ska vara röd
 
Nu har jag läst på lite så nu är det din tur att läsa lite innan du kommer tillbaka :tummenupp

Citat från wikipedia

"Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt dvs DOT 3, 4 och 5.1. Varje tillverkare har tätningar och slangar enligt vad de avser att använda för sort, och problem uppstår om fel typ av vätska tillsätts. De flesta system måste byta alla packningar om ex DOT 4 har fyllts på i ett LHM system etc. DOT 4 har även haft problem med bakåtkompatibilitet i vissa DOT 3 system."

Den där texten jämför ju äpplen å päron.
LHM är ju en ren olja som bl.a Citroen använder. Det är klart man inte skall blanda vanlig DOT 4 med parafinolja, eller ersätta paraffinoljan med ex: DOT4
DOT 3, 4 & 5.1 är inga bekymmer att blanda. DOT 5 däremot är silikonbaserad och skall heller inte blandas med övriga.
Det enda jag kan komma på är att om man blandar DOT3, 4 & 5.1 är väl att det skiktar sig pga olika viskositet, men det är ju inga bekymmer egentligen.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top