Är det samma glykoltyp för mc som för bilar?

Nu har jag läst på lite så nu är det din tur att läsa lite innan du kommer tillbaka :tummenupp

Det man inte förstår kanske man ska strunta i :va
Kom tillbaka själv när du besitter den tekniska kompitens Boris JR gör.



Du är snabb att döma men uppenbarligen rädd för att lära...



Glömde påpeka det där med tillverkare i mitt förra inlägg. Jag som fått det hela om bakfoten :huvet
 
Last edited:
Är det någon som någonsin märkt detta på riktigt? Eller är det bara något som tillverkarna skriver för att få folk att just byta och därmed göra av med mer olja. Jag har aldrig bytt och aldrig märkt något konstigt

Höll på att skrota min BMW (bil) in i häcken på ett LGF när bromsvätskan kokade.
För gammal och innehöll för mycket vatten = låg kokpunkt.
Är mer noga med byten efter det.
 
Nu har jag läst på lite så nu är det din tur att läsa lite innan du kommer tillbaka :tummenupp

Citat från wikipedia

"Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt dvs DOT 3, 4 och 5.1. Varje tillverkare har tätningar och slangar enligt vad de avser att använda för sort, och problem uppstår om fel typ av vätska tillsätts. De flesta system måste byta alla packningar om ex DOT 4 har fyllts på i ett LHM system etc. DOT 4 har även haft problem med bakåtkompatibilitet i vissa DOT 3 system."

Att idiotförklara mig och hänvisa till en undermålig artikel på svenska wikipedia måste vara årets skämt...

Department Of Transport dvs de som har utvecklat testnormen för bromsvätskor har en del att säga i ämnet.
Läs HÄR

För att en bromsvätska skall få säljas med DOT märkning måste den vara blandbar med alla andra DOT vätskor (undantaget DOT5). Samma historia är det för motorolja. Skall de få en API klassning måste de vara blandbara med alla andra API klassade oljor.
 
Att idiotförklara mig och hänvisa till en undermålig artikel på svenska wikipedia måste vara årets skämt...

Department Of Transport dvs de som har utvecklat testnormen för bromsvätskor har en del att säga i ämnet.
Läs HÄR

För att en bromsvätska skall få säljas med DOT märkning måste den vara blandbar med alla andra DOT vätskor (undantaget DOT5). Samma historia är det för motorolja. Skall de få en API klassning måste de vara blandbara med alla andra API klassade oljor.


Tackar för den länken precis vad jag letade efter, lite ordentlig info där det står svart på vitt!
Står klart och tydligt att det ska gå att blanda. :huvet
Jag kommer dock aldrig blanda några bromsvätskor med varandra. Inte sen den incidenten jag hade med min gamla bil. Även om det bara berodde på att bromsvätskan var full med vatten.
Men går det så går det :tummenupp
 
Tackar för den länken precis vad jag letade efter, lite ordentlig info där det står svart på vitt!
Står klart och tydligt att det ska gå att blanda. :huvet
Jag kommer dock aldrig blanda några bromsvätskor med varandra. Inte sen den incidenten jag hade med min gamla bil. Även om det bara berodde på att bromsvätskan var full med vatten.
Men går det så går det :tummenupp

:tummenupp Bromsa hårt och gasa ännu hårdare
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top