Är det okej att köra utan körkort?

Är det okej?

• Antal röstningar
    0
Blablabla, jag kör hoj utan kort och det är för att jag köpte mina hojar innan jag tog kortet. Jag trodde det skulle ge mig en liten push att ta körkortet, innerst inne så visste jag nog att det inte skulle hända. Så är det okej att köra utan kort? Nej, inte enligt lagen. Oavsett om du har indraget eller inte har ett alls. Det är fan ingen skillnad, har man ett indraget kort så är det ju ett tecken på att man inte är en lämplig bil/båge-förare. Det betyder alltså inte att "man kan köra egentligen". Utan mer att man inte kan dom trafikregler som gäller eller bara väljer att inte följa dom. Om du väljer att skita i att stanna för rödljus och jag väljer att skita i att ta körkort så är förmodligen Du en större trafikfara än vad jag är.

Enligt min personliga åsikt så är det okej för mig att köra utan körkort, men inte för andra. Dock så ska hojen säljas nu då jag väntar en liten knodd, grattis till mig. Så nu ska jag köra barnvagn och det behöver jag inget körkort till och skulle man behöva det så skulle jag antagligen inte orka ta det.

Nu har jag köpt bil för det kommer verkligen behövas. Jag valde att köpa bilen först för att ge mig en liten push att ta bilkörkort..

Som jag ser det är det en stor moralisk skillnad i att köra utan kort och inte ha ambitionen att ta kortet, eftersom det "går bra ändå", och att "övningsköra" på egen hand.

Jag ska ta kortet i sommar. Har en privat handledare men är också ute och övningskör på egen hand ibland. Jag kör på glest trafikerade vägar och håller hastighetsbegränsningarna. Åker och övar på hårda inbromsningar och så vidare.

Har lärt mig manövrera koppling, växlingar, dragläge och hela den biten och vågar bromsa hårt från 90 km/h utan att tycka det är otäckt längre. Jag kan garantera att jag inte har utsatt någon för högre risker när jag varit ute ensam än när jag haft min handledare bakom mig. Kör på samma vis.

Jag lyckades tappa hojen i en korsning en gång men det drabbar ju bara mig. :-)

Okej, det där med hastighetsbegränsningarna var inte helt sant. Givetvis har man testat lite, men enbart på helt trafiklösa vägar.

Det handlar alltså inte om att vilja vara någon outlaw eller att jag är så bra på att köra ändå så jag behöver inget kort. Jag SKA ta kortet, tycker det är en självklarhet. Att jag är ute och kör på egen hand ökar mina chanser att klara uppkörningen. Trafikvana har jag sedan 10 år tillbaks, det är bara själva manövreringen av fordonet jag behöver öva på. Att man som 18-åring utan trafikvana ger sig ut på egen hand anser jag däremot vara väldigt olämpligt. Jag tycker inte heller att det är ok att köra hoj som om man hade kortet bara för att man kan.

Det var inget "peka finger" eller avundsjuka till just potatoes, det var bara ett exempel eftersom dom kör ganska "aktivt" och att debattören just var medlem där :)
Dessutom blev jag, och bilarna jag låg bakom, omkörda på just bulten av ett gäng potatisar i rätt hyfsade hastigheter med solen i ryggen mitt i en skymd s-kurva. Den ende som lugnade sig var den siste killen som körde en mer glidaraktig hoj.
Egentligen skiter väl jag i hur de kör, men eftersom jag är en grinig jävel så blev jag mest sur för att jag blev omkörd :D

Inte nog med det, utan tidigare på kvällen låg jag på en annan lång raka i s-täljetrakten och eldade ur min gamla surgixxer. Där ligger man som en ihopfälld fällkniv över tanken och känner att man är en av de snabbaste raketerna i världen, i en bit över 200, och helt plötsligt så brölar det bara till bredvid mig och det kommer en hjälte på en jädra KTM och kör om mig! I uprätt sittställning!!! :mad:
Inte undra på att man blir grinig och sur :D

:pannkyss Inte lätt att vara du ibland ;)

Men de finns iallafall många som kör värre än dom killarna.
Och grabbarna i pmc ( ååå vad jag kommer få på luven nu :lol) är väldigt snälla och trevliga grabbar och tjejer som har en fin gemenskap och vet hur de har varandra i trafiken. Inte många som kan skryta med det mej vetligen :)

...vet hur de har varandra i trafiken...

Jag har bara en erfarenhet av den frågan och det är en rätt sopig faktiskt, en kille i sådan där tröja låg nog 1m bakom mig på hela Frestavägen, och den är inte ens svår att köra om på. Detta var 2004 men jag har bra minne.
Men det är iofs inte en motsägelse till vad du skriver.

:pannkyss Inte lätt att vara du ibland ;)

Men de finns iallafall många som kör värre än dom killarna.
Och grabbarna i pmc ( ååå vad jag kommer få på luven nu :lol) är väldigt snälla och trevliga grabbar och tjejer som har en fin gemenskap och vet hur de har varandra i trafiken. Inte många som kan skryta med det mej vetligen :)

Att veta vart man har varann är väl inte så svårt, det är när man ligger på fel sida vägen och man ska veta vart man har eventuella mötande som det börjar bli trixigt.

Att veta vart man har varann är väl inte så svårt, det är när man ligger på fel sida vägen och man ska veta vart man har eventuella mötande som det börjar bli trixigt.

:) jo de är ju de, jag blir nervös av att köra på bulten och bogan då jag vet med mej att jag kommer få möte på min sida av vägen och de är aldrig kul vare sig som ny på hoj eller erfaren. Och det försvarar jag inte alls. Bara sa som jag anser ;)
Vilket jag oftast gör.
Det finns många som skulle behöva se över sin körning men de är ju trotts allt upp till dom.
Och ska man hårdra det så kan man säga så här:
Så länge du bara utsätter dit liv för fara så är de dit problem men när du utsätter övrig trafik för fara är de kanske dax å tänka om.

Blablabla, jag kör hoj utan kort och det är för att jag köpte mina hojar innan jag tog kortet. Jag trodde det skulle ge mig en liten push att ta körkortet, innerst inne så visste jag nog att det inte skulle hända. Så är det okej att köra utan kort? Nej, inte enligt lagen. Oavsett om du har indraget eller inte har ett alls. Det är fan ingen skillnad, har man ett indraget kort så är det ju ett tecken på att man inte är en lämplig bil/båge-förare. Det betyder alltså inte att "man kan köra egentligen". Utan mer att man inte kan dom trafikregler som gäller eller bara väljer att inte följa dom. Om du väljer att skita i att stanna för rödljus och jag väljer att skita i att ta körkort så är förmodligen Du en större trafikfara än vad jag är.

Enligt min personliga åsikt så är det okej för mig att köra utan körkort, men inte för andra. Dock så ska hojen säljas nu då jag väntar en liten knodd, grattis till mig. Så nu ska jag köra barnvagn och det behöver jag inget körkort till och skulle man behöva det så skulle jag antagligen inte orka ta det.

Nu har jag köpt bil för det kommer verkligen behövas. Jag valde att köpa bilen först för att ge mig en liten push att ta bilkörkort..

kul... ska ha barn och tänker på det viset....
tänk dig om det är dina barn som hamnar framför killen som sket i att ta körkort och aldrig lärde sig inbromsning...

Övningskör mc med mig själv, anser att jag kan köra mc då jag har haft a1 i 2000 mil och uppkörningarna är lika och klarar man uppkörningarna kan man tydligen köra hoj.
Har dock bokat tid för uppkörning och har ingen hoj just nu.
Har inte kuggat nån tung uppkörning så tills motsatsen är bevisad så...
Dessutom tar jag mer risker i en bil än på mc.

Hotbrev via pm tack, och du som tog reda på min identitet för att anmäla mig igen, give me a break would you?

Last edited:
Det motsägelsefulla är att alla som e nöjda med att det bara kostade 10 lock ink. "allt" - det är fan så billigt för det nöje det ger mig. Har fel.
/J

Ja för min lapp kostade 1250kr inkl allt.
/fulade lite solly:D
Nej för fan allesamman kör med lappen lika bra det men de som har haft och blivit utav med kan jag se mellan fingrarna med.
Det har hänt mig med att man provåkte lite när länstyrelsen lånat mitt bevis för att andra får köra hur de vill för jag kör ju en sådandär maskin ifrånhelvetet.

kul... ska ha barn och tänker på det viset....
tänk dig om det är dina barn som hamnar framför killen som sket i att ta körkort och aldrig lärde sig inbromsning...

Ja du, herregud vad knäppt det skulle vara. Jag rökte hasch i mina yngre dagar också, det är säkerligen det första jag kommer att lära min unge också, tror du inte det? Missade du helt att jag skrev att jag inte tyckte det var okej för andra att köra utan körkort? Tänk om, tänk om.. tänk om det är dina barn som hamnar framför killen som har tagit körkort men missar att bromsa ändå? Tänk om du kör ihjäl din egna unge för att du satte dig vid ratten tröttare än vanligt, eller för att du valde bilen istället för bussen, eller för att du valde motorvägen istället för småvägarna. Kan du sova om nätterna när du går runt och är så skitnödig?

Ja du, herregud vad knäppt det skulle vara. Jag rökte hasch i mina yngre dagar också, det är säkerligen det första jag kommer att lära min unge också, tror du inte det? Missade du helt att jag skrev att jag inte tyckte det var okej för andra att köra utan körkort? Tänk om, tänk om.. tänk om det är dina barn som hamnar framför killen som har tagit körkort men missar att bromsa ändå? Tänk om du kör ihjäl din egna unge för att du satte dig vid ratten tröttare än vanligt, eller för att du valde bilen istället för bussen, eller för att du valde motorvägen istället för småvägarna. Kan du sova om nätterna när du går runt och är så skitnödig?

Se för f-n till & pallra dig i väg & ta bilkörkort nu när du ska ha barn. Ska du köra omkring med ett barn i bilen så gör det MED ett körkort.

Se för f-n till & pallra dig i väg & ta bilkörkort nu när du ska ha barn. Ska du köra omkring med ett barn i bilen så gör det MED ett körkort.

Ja, du det är en självklarhet för mig också så det är knappast något du behöver informera mig om. Ska jag köra omkring ensam så gör jag det med körkort också. Oavsett om jag har ett barn i bilen eller ej så bör jag nog ha ett körkort när jag kör. Tack för gratulationer förresten.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra