Är det ok att sätta reflexen på nummerplåten?

Klart det är en risk, men jag har inte reflex på nån av mina bilar trots att baklyset kan gå sönder.
På bilar så är reflexen monterad i bakljuset. ;)
Du kan lätt kolla det med att lysa med en lampa mot bakljusen när det är mörkt.
Och det kollas oxå på bilprovningen.

Men jösses, reflexfolket som är så säkerhetsmedvetna VAD gör ni på en tvåhjuling överhuvudtaget ????

Hojfolk brukar va jävligt duktiga på att gnälla på andra om sin säkerhet(vägverk o bilister).
Då behöver man väl fan inte va så korkad så man spär på riskerna med sånt som man själv kan påverka enkelt.

Reflex är ju en grej som man sätter på i samma veva som besdämp och tas bort när allt är godkänt. :)

Jag tycker bara det verkar klokt att kunna köra oskadd. Men är coolhetsfaktorn viktigare så vassego.

Jag kör på intet sätt som en gubbe eller lagligt, men jag tycker inte reflexer och backspeglar sänker farten på min hoj iaf.

På min hoj har reflexen suttit på skylten sen 2001, (dvs före kråkans borttagande). Kommentarer har endast kommit från andra motorcyklister. Kanske kommer nu när polisen måste fokusera på den tunga brottsligheten. Min bror t ex är ett kriminellt element som inte har reflexen centralt placerad om än väl synlig bakifrån. Den placeringen har varit föremål för påpekanden. Måste stävjas!

Jag tycker bara det verkar klokt att kunna köra oskadd. Men är coolhetsfaktorn viktigare så vassego.

Jag kör på intet sätt som en gubbe eller lagligt, men jag tycker inte reflexer och backspeglar sänker farten på min hoj iaf.

Tror många bryr sig om coolhetsfaktorn faktiskt.
Annars skulle väl alla åka runt i varselkläder och neongrön hjälm.
Neongröna klistermärken på backspeglarna och en pinne med en flagga.
Det sänker inte heller farten (möjligen att flaggan tar en del vind) men det är förbannat fult.

Tror många bryr sig om coolhetsfaktorn faktiskt.
Annars skulle väl alla åka runt i varselkläder och neongrön hjälm.
Neongröna klistermärken på backspeglarna och en pinne med en flagga.
Det sänker inte heller farten (möjligen att flaggan tar en del vind) men det är förbannat fult.

Jag skulle inte heller åka med neonmärken o radiobilsflagga, nån måtta får det vara. Men det som sitter på hojen orginal får sitta kvar för min del.:)

Men jösses, reflexfolket som är så säkerhetsmedvetna VAD gör ni på en tvåhjuling överhuvudtaget ????

Ja nu vet jag inte vad du har läst men frågan var ju om det var ok att placera reflexen på nummerplåten och få den igenom besiktningen, lät ju inte som att önskemålet var att veta hur många reflexer man max får ha på hojen,

Hi hi hi ”spär på riskerna” ...
Vem tog dina kulor, och när ?

Du låter inte alls som ett std Tingvall miffo nu... nääähh

Självklart borde vi alla genast sätta reflexer runt hela mc:n (du köper väl en ny mc med reflexer på gaffelbenen och alla elektroniska hjälpmedel genast, så du inte spär på riskerna) och sluta gnälla på vägverket, de gör ju ett jättefint jobb.... bara vi som gnäller och inte förstår...

Nu verkar det lite som att du vill vara cool och häftig så det bär emot att försöka argumentera med dig.
Men nu var ju frågan om det var OK att placera reflexen på regskylten eller vart den bör placeras för att klara av besiktningen.
Det är ju dessutom ett lagkrav att ha en reflex bakpå vilket betyder att det kan vara nyttigt att veta hur den skall vara monterad om man är intresserad av att slippa få böter i onödan för felaktigt placerad reflex.

Lagkravet på reflex bakåt gäller både bilar och MC. Man får inte placera något alls på regskylten eftersom den utgör en identitetshandling för hojen. Den måste således placeras någon annanstans om man vill vara säker på att slippa böter.
På många hojar så är det reflex inbyggd i bakljuset och då behöver man inte bekymra sig. Annars sitter den normalt placerad intill (över eller under) nummerskylten.

Att ha reflexer överallt runt hojen är inte ett lagkrav och således ingenting man behöver bry sig om för att slippa böter i onödan.

Eftersom du är så djävla häftig så antar jag att du monterat bort bakbromsen, speglarna, alla reflexer och bakljuset samt blinkers. Och jag utgår ifrån att du inte kör med mer kläder än understället och på sin höjd ett vurpollon från 1960 samt gärna kör med utslitna däck och långt över rimliga hastigheter?????

För dom flesta av oss så handlar det om en avvägning av risker kontra belöning. En reflex bakåt har ingen betydelse för mig personligen. Jag ser den inte när jag kör och därför får den sitta kvar för min del eftersom den trots allt kan göra nytta om mitt baklyse av någon anledning för en sen kväll.

Rent generellt så är det faktiskt ingen av den fabriksmonterade säkerhetsrelaterade utrustningen på hojen som jag kan få till att påverka prestanda eller körupplevelse mer än ytterst marginellt och en del av den anser jag dessutom att jag har nytta av. Som till exempel speglarna.
Likaså kör jag alltid med ryggskydd, MC kläder och hjälm.
Gör det mig till ett Tingvall-miffo??????????

Skärp dig, väx upp och fatta att det handlar lite om nyanser och avvägda risker. Inte om att ha all säkerhet eller ingen. Brydde vi oss bara om säkerhet så skulle ingen sitta på en motorcykel eftersom det faktiskt är farligare att köra åt helsike utan en stålbur runt sig.

Jag tycker att utmaningen är att få dit grejer som fungerar och syns när dom ska synas men försvinner på hojen så dom inte stör helhets intrycket, jag har miniblinkers på mina hojar mina blinkar nog starkare och syns minst lika bra om inte bättre än original blinkers, nackdelen är att som sitter tätare än originalet men ändå på lagligt avstånd.

Här en bild på den röda reflexen, den finns där och den syns bakifrån ;) Tycker inte att man tänker på den speciellt mycket, detta kan ju vara lite inspiration på montage av reflex bak.

Du avslutare ditt långa raljerande perfekt :thumbs up

Läs det stycket några gånger...

Jag fattar uppriktigt sagt inte vad du menar med det!!!

Satsar du medvetet på att vara otydlig eller är du bara oförmögen att vara tydlig eller är det så att läsförståelsen brister.
Alternativt. Menar du på fullt allvar att om man bryr sig det minsta om att hålla reda på vilka regler som gäller och att ha en viss grad av säkerhet för att i någon mån begränsa riskerna så får man inte köra MC?

På bilar så är reflexen monterad i bakljuset. ;)
Du kan lätt kolla det med att lysa med en lampa mot bakljusen när det är mörkt.
Och det kollas oxå på bilprovningen.

Är inte reflexen monterad i bakljuset också på "moderna" MC ?
T.ex. på GSX1300R 2008 ser det ut som ett reflexmönster när jag kollar bakljuset.

Är inte reflexen monterad i bakljuset också på "moderna" MC ?
T.ex. på GSX1300R 2008 ser det ut som ett reflexmönster när jag kollar bakljuset.

Vissa märken eller senare årsmodeller bör ju ha reflexen i bakljuset, kolla med en lampa eller liknande. Vi som kör gammalt junk har det inte, även den hjälpsamma hedersknyffeln T Hamrén kunde kolla den enkla grejen. :tummenupp

Du är kul, jag citerade dig och du gnäller över otydlighet... :näsblod

Nu försöker jag göra din text lite tydligare:
-Väx upp
-Bryr man sig bara om säkehet så ska man inte köra motorcykel

Ok :tummenupp

Jag tror faktiskt inte att du läst tidigare inlägg i tråden och förstått vad det handlar om.
Det handlar inte om att bara bry sig om säkerhet.
Det handlar om att tillräckligt mycket om säkerhet för att vilja minska vissa av riskerna med att köra motorcykel utan att man för den sakens skull vill parkera motorcykeln. Dvs att kunna fortsätta köra motorcykel men samtidigt minimera en del av dom onödiga riskerna.

Som till exempel. Användning av MC ställ med skydd i för att minska risken att skadas allvarligt om något händer.
Det kallas att vara vuxen. Ungdomar tänker inte på samma sätt eftersom risktänkandet inte är färdigt förrän någon gång vid 25 års åldern då hjärnan inte är riktigt färdig ännu.

Sent in i tråden som förmodligen redan besvarat frågan, men ja det får man.
När jag besiktigade nu i somras sade t.o.m besiktningsmannen: "köp en sån där självhäftande liten reflex o klistra på skylten bak så är det ok."

Sent in i tråden som förmodligen redan besvarat frågan, men ja det får man.
När jag besiktigade nu i somras sade t.o.m besiktningsmannen: "köp en sån där självhäftande liten reflex o klistra på skylten bak så är det ok."

besiktade även jag för ett par veckor sen. jag körde på den varianten och han sa ingenting alls förutom att allt såg bra ut. när han gick igenom "skylten".

Jag tror faktiskt inte att du läst tidigare inlägg i tråden och förstått vad det handlar om.
Det handlar inte om att bara bry sig om säkerhet.
Det handlar om att tillräckligt mycket om säkerhet för att vilja minska vissa av riskerna med att köra motorcykel utan att man för den sakens skull vill parkera motorcykeln. Dvs att kunna fortsätta köra motorcykel men samtidigt minimera en del av dom onödiga riskerna.

Som till exempel. Användning av MC ställ med skydd i för att minska risken att skadas allvarligt om något händer.
Det kallas att vara vuxen. Ungdomar tänker inte på samma sätt eftersom risktänkandet inte är färdigt förrän någon gång vid 25 års åldern då hjärnan inte är riktigt färdig ännu.
Farsan blåste iväg i träpjuck utan hjälm men med fårskinnsväst förut och köpte mjölk.. kan ev. vara ngt kvar i 70talet mentalt..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra