Hi hi hi ”spär på riskerna” ...
Vem tog dina kulor, och när ?
Du låter inte alls som ett std Tingvall miffo nu... nääähh
Självklart borde vi alla genast sätta reflexer runt hela mc:n (du köper väl en ny mc med reflexer på gaffelbenen och alla elektroniska hjälpmedel genast, så du inte spär på riskerna) och sluta gnälla på vägverket, de gör ju ett jättefint jobb.... bara vi som gnäller och inte förstår...
Nu verkar det lite som att du vill vara cool och häftig så det bär emot att försöka argumentera med dig.
Men nu var ju frågan om det var OK att placera reflexen på regskylten eller vart den bör placeras för att klara av besiktningen.
Det är ju dessutom ett lagkrav att ha en reflex bakpå vilket betyder att det kan vara nyttigt att veta hur den skall vara monterad om man är intresserad av att slippa få böter i onödan för felaktigt placerad reflex.
Lagkravet på reflex bakåt gäller både bilar och MC. Man får inte placera något alls på regskylten eftersom den utgör en identitetshandling för hojen. Den måste således placeras någon annanstans om man vill vara säker på att slippa böter.
På många hojar så är det reflex inbyggd i bakljuset och då behöver man inte bekymra sig. Annars sitter den normalt placerad intill (över eller under) nummerskylten.
Att ha reflexer överallt runt hojen är inte ett lagkrav och således ingenting man behöver bry sig om för att slippa böter i onödan.
Eftersom du är så djävla häftig så antar jag att du monterat bort bakbromsen, speglarna, alla reflexer och bakljuset samt blinkers. Och jag utgår ifrån att du inte kör med mer kläder än understället och på sin höjd ett vurpollon från 1960 samt gärna kör med utslitna däck och långt över rimliga hastigheter?????
För dom flesta av oss så handlar det om en avvägning av risker kontra belöning. En reflex bakåt har ingen betydelse för mig personligen. Jag ser den inte när jag kör och därför får den sitta kvar för min del eftersom den trots allt kan göra nytta om mitt baklyse av någon anledning för en sen kväll.
Rent generellt så är det faktiskt ingen av den fabriksmonterade säkerhetsrelaterade utrustningen på hojen som jag kan få till att påverka prestanda eller körupplevelse mer än ytterst marginellt och en del av den anser jag dessutom att jag har nytta av. Som till exempel speglarna.
Likaså kör jag alltid med ryggskydd, MC kläder och hjälm.
Gör det mig till ett Tingvall-miffo??????????
Skärp dig, väx upp och fatta att det handlar lite om nyanser och avvägda risker. Inte om att ha all säkerhet eller ingen. Brydde vi oss bara om säkerhet så skulle ingen sitta på en motorcykel eftersom det faktiskt är farligare att köra åt helsike utan en stålbur runt sig.