Är det normal oljeförbrukning?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Hejsan!

I våras köpte jag mig en Honda VF750 -83(uttagen 84). Jag har kört den snart 800 mil denna säsongen och efter ett ha kört den ett tag märkte jag att det var tungt att växla upp till tvåan och trean. Kom på att kolla oljan och den visades ju inte alls på stickan så det var bara att fylla på. Växlarna gick bra efter det. Har fått fylla på två gånger till nu under säsongen med totalt runt 1.7 liter olja vilket för mig känns högt men vissa påstår att det kan vara normalt.

Jag har funderat om det kan vara slitna kolvringar men efter diskussion med en vän så förstod jag det som att det skulle synas som blå-aktig rök från avgaserna? Jag har ingen synlig rök från avgaserna. Har heller inte hittat någon läcka någonstans.

Era tankar, är det en vettig förbrukning?

Börjar den dra mer än 1 liter per 100 mil så börjar det vara dags att fundera på att kolla vad som står på. Det brukar väl vara en generell rekommendation för mc-motorer.

1,7l/800mil är ju bara drygt 2dl/100mil

Oljeförbrukningen varierar starkt.
När Motorrad testade en Triumph (1050cc?) tror jag den drog 0,5dl/100mil
När Motorrad testade en Honda 1000cc tror jag den drog 4dl/100mil
När Motorrad testade en Suzuki 650cc tror jag den drog 1dl/100mil
Min Suzuki drog 1,5dl/100mil
Min Triumph drar så lite mellan oljebytena efter ca 300mil (den är värd ren olja) så det inte märks.
Och jag skulle inte märka 1,5dl på 4 liter.
Som redan skrivits 1,7liter/800mil=~2dl/100mil är normalt.
Jag skulle dock hälla på 2dl/100mil :fakta istället för att vänta till slutet av säsongen och hälla på 1,7Liter !
Den kan ju bli ledsen under säsongen. :7peta

Haha man skall ju fylla på när oljelampan börjar lysa vid en hastig inbromsning:hihi

Done that - var inga problem med den motorn men det är ju inte bra - ja den lilla oljmängden fick ju jobba hårt..

Ta som rutin att kolla oljan när du smörjer kedjan eller tvättar hojen.

Vet inte vilken olja du har eller vad som är specat för din hoj, men du kanske kan gå upp ett snäpp i viskositet? Min hoj gick från 4 dl/100 mil till nästan ingenting när jag bytte från 10/40 till 15/50..

Kör du del- eller helsyntet så prova en esterbaserad olja, de skall enligt uppgift klibba fast lite bättre.

Nej, 17 deciliter / 800 mil är inte normalt. MEN det är heller inte så hög förbrukning att det är värt att plocka isär motorn och renovera den. Det börjar det bli dax för när oljeförbrukningen komme rupp i 10 deciliter/50 mil. Fram tills dess är det "bara" att fylla på efter hand.

Orsak till oljeförbrukning kan ju vara slitna kolvringar/cylinderlopp, slitna ventiltätningar/ventilsäten/ventiler. Oavsett vilket är det rätt stora pengar för att åtgärda och inte sällan är det billigare att stoppa i en begagnad motor.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Väldigt svårt att svara på vad en normal förbrukning är, dels beror det mycket på hur man kör, dels på vad det är för hoj. Hojen var ju specad i det här fallet, kör man skiten ur hojen, mycket höga varv och rejält varm motor eller ligger du och tuffar på 3K och kollar naturen. Tycker att man dessutom skall se till att du köpt en snart 30 år gammal cykel. Håller med Avarage, "fyll olja och kör", en eventuell renovering kostar mer än vad hojen är värd och sänker nog bara förbrukningen marginellt. På 800 mil hade jag nog dessutom bytt olja en gång.

Kolla oljan kontinuerligt och se till att nivån ligger vid övre strecket hela tiden. Därefter kan du tala om uppmätt förbrukning. Hur mycket den drar när du låtit den gå ner till ca halva volymen säger inget. Ju lägre nivå, desto mer dricker den. Håller du upp nivån kanske det inte handlar om mer än 1dl/100 mil.

Edit:

Har inte den modellen relativt liten oljemängd? Isf är det ännu viktigare att hålla upp nivån. Med mindre mängd ökar temperaturen, oljan blir tunnare och försvinner än lättare beroende på graden av slitage och vad som är slitet. Du skulle bli förvånad om du såg hur fort det försvinner "på slutet". Köp 10W-50 på 20-litersdunk från t ex Swedol så har du råd att både byta och fylla på. (20liter 1144kr +moms, 4liter 298 kr+ moms)

Last edited:
Tack för alla bra svaren!

Jag har kört på biltemas mc-olja 10W–40 men jag skulle kunna hitta något med lite högre viskositet och testa om det hjälper.

Kolla oljan kontinuerligt och se till att nivån ligger vid övre strecket hela tiden. Därefter kan du tala om uppmätt förbrukning. Hur mycket den drar när du låtit den gå ner till ca halva volymen säger inget. Ju lägre nivå, desto mer dricker den. Håller du upp nivån kanske det inte handlar om mer än 1dl/100 mil.

Edit:

Har inte den modellen relativt liten oljemängd? Isf är det ännu viktigare att hålla upp nivån. Med mindre mängd ökar temperaturen, oljan blir tunnare och försvinner än lättare beroende på graden av slitage och vad som är slitet. Du skulle bli förvånad om du såg hur fort det försvinner "på slutet". Köp 10W-50 på 20-litersdunk från t ex Swedol så har du råd att både byta och fylla på. (20liter 1144kr +moms, 4liter 298 kr+ moms)

Motorn ska hålla 2.9 liter om jag minns manualen korrekt. Ingen aning om det är stor eller liten volym.

Jag har kört på biltemas mc-olja 10W–40 men jag skulle kunna hitta något med lite högre viskositet och testa om det hjälper.

Motorn ska hålla 2.9 liter om jag minns manualen korrekt. Ingen aning om det är stor eller liten volym.

Råder delade meningar om den oljan. Tänker inte uttrycka någon åsikt men min erfarenhet är att den ryker ut snabbare än någon annan olja jag slagit i en hoj. Har haft svårt att få med tillräcklig mängd för 300 mil när jag körde TRX. Aldrig mer.

2.) får ändå räknas som i det lägre registret volymmmässigt bland vätskekylda fyror. Just Hondas tidiga V4-or (ffa 1000 cc) drogs med problem pga av för tiden högt effektuttag i kombination liten oljemängd).

Jag står fast vid mitt råd. 5/10W-50 och koll på stickan!

Biltema duger som sköljolja. Inget mer.. men vill man ha en bränd koppling är den ju utmärkt!

Det var exakt den oljan jag började att toppa upp med i min hoj (det var låg nivå när jag köpte hojen..). Rann som sagt ut 4 dl/100, så passa på att byta märke vid nästa byte och är en 50-olja ok för din hoj så välj det.

åh åh! Nu kan det bli farligt :P
Såg till att läsa mig på lite innan om biltemas olja. Konsensus verkade vara att den fungerade utmärkt iaf ^^ Möjligtvis skulle jag kunna tro att den har lite för låg viskositet för mig.

Biltema duger som sköljolja. Inget mer.. men vill man ha en bränd koppling är den ju utmärkt!

Ganska många som kör med den oljan, inkl på banhojar, utan problem så här talar du nog i den berömda nattmössan. :7peta

(själv har jag haft 4 hojar 10000+ mil, aldrig haft problem med Feltemas olja men däremot med Castrol GPS eller vad fanken skräpet nu heter)

åh åh! Nu kan det bli farligt :P
Såg till att läsa mig på lite innan om biltemas olja. Konsensus verkade vara att den fungerade utmärkt iaf ^^ Möjligtvis skulle jag kunna tro att den har lite för låg viskositet för mig.

Nåväl, OKQ8-as olja (Swedol, lantmännen m fl återförsäljare) med en för dig gynnsammare viskositet, kostar inte mer per liter än biltemas. Jag som haft en hel del oljeförbrukande hojar hävdar att OKQ8-as 10W-50 stannar betydligt bättre. Om du kört på biltema 10W-40 och den försvinner så kan man ju dra slutsatsen att den smörjer inget vidare när den försvunnit ur rykröret sen kan bandagskörarna dra paralleller till nåt tiotal mils hårdgasande då och då hur mycket de vill. Har inte hittat någon 10W-50 på biltema. Den kanske hade varit jättebra.

Landsvägskörning/touring med gammal oljedrickare - andra kriterier. Ha olja som stannar och lägg in i dina skötselrutiner att hålla koll på nivån. Byt gärna vid 500-700 mil istället för 800-1000, det är väl hojen värd och den dricker mer när oljan är spädd och förorenad. Med oljebyte avser jag byte olja och filter, varje gång. Fräscht luftfilter skonar också oljan.

Har haft gamla hondor också och det fungerar. Hade den inte druckit kunde du fortsatt med biltemaoljan men nu verkar det ju inte var någon praktisk lösning, eller hur? Möjligen att konsumtionen minskar om du håller kontinuerlig maxnivå. Undrar bara varför man ska köra på biltemaoljan om det finns en lösning som fungerar bättre till samma eller lägre kostnad?

Last edited:
Nåväl, OKQ8-as olja (Swedol, lantmännen m fl återförsäljare) med en för dig gynnsammare viskositet, kostar inte mer per liter än biltemas. Jag som haft en hel del oljeförbrukande hojar hävdar att OKQ8-as 10W-50 stannar betydligt bättre. Om du kört på biltema 10W-40 och den försvinner så kan man ju dra slutsatsen att den smörjer inget vidare när den försvunnit ur rykröret sen kan bandagskörarna dra paralleller till nåt tiotal mils hårdgasande då och då hur mycket de vill. Har inte hittat någon 10W-50 på biltema. Den kanske hade varit jättebra.

Landsvägskörning/touring med gammal oljedrickare - andra kriterier. Ha olja som stannar och lägg in i dina skötselrutiner att hålla koll på nivån. Byt gärna vid 500-700 mil istället för 800-1000, det är väl hojen värd och den dricker mer när oljan är spädd och förorenad. Med oljebyte avser jag byte olja och filter, varje gång. Fräscht luftfilter skonar också oljan.

Har haft gamla hondor också och det fungerar. Hade den inte druckit kunde du fortsatt med biltemaoljan men nu verkar det ju inte var någon praktisk lösning, eller hur? Möjligen att konsumtionen minskar om du håller kontinuerlig maxnivå. Undrar bara varför man ska köra på biltemaoljan om det finns en lösning som fungerar bättre till samma eller lägre kostnad?

Detta är ju min andra hoj, min första kördes inte mycket med. Så har inte kommit in i rutiner med underhåll och får därför komma hit och be om de kunnigas råd. :Bugar

Jag ska absolut prova på en 10W-50 från OKQ8 eller så. Jag gillar ju även att köra hojen ganska hårt och varva igenom växlar ordentligt. Jag tar absolut till mig av råden. :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back