Är det normal oljeförbrukning?

Jag ska absolut prova på en 10W-50 från OKQ8 eller så. Jag gillar ju även att köra hojen ganska hårt och varva igenom växlar ordentligt. Jag tar absolut till mig av råden. :tummenupp

Får varna för att priset kan skilja om du köper på macken...några 100%. Kanske inte om du beställer en 20-literdunk, men 1 eller 4 liter från hyllan kostar skjortan och en bit av kalsipperna. Det är därför jag traggar på om Swedol, lantmännen och andra återförsäljare än just macken. Även 4 liter är överkomligt hos dessa, (kan ej mackpriset dock). Du får helt enkelt reka. Varva på du, med olja som stannar!

Du hittar oljorna på Swedol.se - internetbutik - välj oljor i rullistan. Kolla motorcykeloljor med Jaso-klassning.:)

Siktar nog nu på att göra ett byte av olja och filter då. Hur är det med oljefiltret, är det något som är vettigt att köpa från Feltema eller bör man söka sig någon annanstans?

Siktar nog nu på att göra ett byte av olja och filter då. Hur är det med oljefiltret, är det något som är vettigt att köpa från Feltema eller bör man söka sig någon annanstans?

Nästa trätoämne. Skiljer inte många tior i pris, det primära är att du byter och att du byter i rimlig tid. Då är inte några gram papper i filtret det avgörande för din motors livslängd och funktion. Beställ ett par tre olje och luftfilter från t ex addemoto i lund, :tummenupp, så behöver du inte grubbla mer över den saken. Mivv-filter, tror jag. Aldrig varit ute för något dåligt med dem. Jag har kört på biltema och kan inte säga varken bu, bä eller det omvända om deras filter. Jag gynnar dock hellre serviceinriktad butik och vill ha dessa kvar.

Ganska många som kör med den oljan, inkl på banhojar, utan problem så här talar du nog i den berömda nattmössan. :7peta

(själv har jag haft 4 hojar 10000+ mil, aldrig haft problem med Feltemas olja men däremot med Castrol GPS eller vad fanken skräpet nu heter)

Om du har erfarenhet av 4 hojar á +10 000mil med Biltemas olja förstår jag om du är nöjd. Men om du menar +10 000mil fördelat på 4 hojar är det inte mycket erfarenhet att basera någonting mer än din egna hojkörning skulle jag vilja påstå.

Generellt (dvs. ej riktat till dig)

Ofta är det mycket snack om att man måste/bör ha än den ena än den andra oljan. Ofta hänvisas det då till någon svindyr olja som lägsta krav.

Min personliga erfarenhet av Catrols GPS sträcker sig över totalt 4 hojar med hyfsat många mil på respektive hoj. Men den hoj som sticker ut i mängden var VFR:en från 1989 som jag köpte ny och körde på Castrols GPS i 23 500 mil innan hojen såldes till en kompis. Oljebyte skedde då UNGEFÄR enl. rekommendation från Honda dvs. mellan 1200-1500mil. Och körningen var skitlugn touring med full packning på 3000 meters höjd, autobahn i familjetempo dvs. mellan 140 km/h och stummt på 6:an och till vardags pendlarhoj i stan (Gbg) med kvällskörningar på favoritvägarna i så lugnt tempo att ursporthojsföraren på detta forum hade somnat, dvs. +30 och uppåt MEN i jämn fart). Dvs. hojen var lugnt körd!

Fram till 18 500 mils körning med hojen drog den inte en enda deciliter olja. Därefter började man kunna utläsa en viss förbrukning som uppskattades till < 0,5 dl/1000mil och så låg förbrukningen även när hojen såldes (dvs. vid 23 500 mil).

Övriga hojar som körts med samma "skitolja" är en FJ 1200-87 som kördes ca. 6000 mil (köptes begagnad), 1st. GSX 550EF-85 som kördes drygt 3000mil samt nuvarande VFR 750-97:a som körts drygt 12 000mil (hojen har dock rullat 15 000mil.

Och samtliga motorer på ovanstående hojar har rasat 759 gånger med en oljeförbrukning på 18 liter/10mils körning...NOT!

Till vanlig vardagskörning i allt från lugnt till högt tempo (för gata) funkar GPS:en (om inte tillverkaren av hojen säger något annat). Det är åtminstånde MIN erfarenhet.

Men det är väl som vanligt, var och en blir salig på sitt! Jag vet vad som funkar för mig både på väg och på bana om jag vill ha livslängd på allt från motorer till drivpaket.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Om du har erfarenhet av 4 hojar á +10 000mil med Biltemas olja förstår jag om du är nöjd. Men om du menar +10 000mil fördelat på 4 hojar är det inte mycket erfarenhet att basera någonting mer än din egna hojkörning skulle jag vilja påstå.

Om du kollar vad jag svarade på så gällde det huruvida man bränner kopplingen med Feltemas olja vilket torde uppkomma snabbare än 10000 mil om man nu så tvärsäkert kan fastställa att det beror på oljan och inte handhavandefel. :7peta

Ang GPSen så har de som får problem, och jag vet att vissa är helnöjda med oljan så det beror säkerligen på motorkonstruktion, problem med slirande koppling och klonkig eller svårväxlad låda. I mitt fall (zzr600 -91) kom problemen omedelbart med GPSen och försvann när jag bytte till annan olja.

Edit: Förtydligande för att slippa onödiga inlägg. Ja det var 10W40 både före, under och efter GPS.

Edit2: Tog bort onödigt ord som triggade personangrepp och efterföljande pajkastning.

Last edited:
Ganska många som kör med den oljan, inkl på banhojar, utan problem så här talar du nog i den berömda nattmössan. :7peta

(själv har jag haft 4 hojar 10000+ mil, aldrig haft problem med Feltemas olja men däremot med Castrol GPS eller vad fanken skräpet nu heter)

Empiriska studier. Enda sättet att komma fram till nån vettig slutsats. 3 av 4 hojar jag hällt biltemaolja i har slirat så illa på kopplingen att jag fått byta direkt. I med motul eller okq8 så försvinner problemet. Märkligt i sammanhanget är att den effektmässigt starkaste hojen (98 blygsamma) funkar kopplingen klockrent på.
Så jag vet inte vad jag ska säga. Litar på min erfarenhet, inte andras..

Om du kollar vad jag svarade på så gällde det huruvida man bränner kopplingen med Feltemas olja vilket torde uppkomma snabbare än 10000 mil om man nu så tvärsäkert kan fastställa att det beror på oljan och inte handhavandefel. :7peta

Ang GPSen så har de som får problem, och jag vet att vissa är helnöjda med oljan så det beror säkerligen på motorkonstruktion, problem med slirande koppling och klonkig eller svårväxlad låda. I mitt fall (zzr600 -91) kom problemen omedelbart med GPSen och försvann när jag bytte till annan olja.

Edit: Förtydligande för att slippa idiotinläg. Ja det var 10W40 både före, under och efter GPS.

10 000 mil var det du som tog upp, av vilken orsak om det är irrelevant i problembilden för bränd koppling?

Slirande koppling beroende på val av olja är ju varken något nytt eller unikt för just Catrol GPS. Fast det är kanske bara den oljan du haft dessa problem med.

En enkel lösning, att testa med, när sådana problem plötsligt uppstår och då ofta efter just byte av olja är att byta märke på oljan. Vad jag vill ha sagt är att Castrol GPS är en olja som ge rlika lite problem med slirande koppling som vilken olja som helst. Men när det inträffar bör man testa med annat märke.

Trevlig ton för övrigt i ditt svar...IDIOTinlägg!:7peta

Empiriska studier. Enda sättet att komma fram till nån vettig slutsats. 3 av 4 hojar jag hällt biltemaolja i har slirat så illa på kopplingen att jag fått byta direkt. I med motul eller okq8 så försvinner problemet. Märkligt i sammanhanget är att den effektmässigt starkaste hojen (98 blygsamma) funkar kopplingen klockrent på.

Beror lite på kopplingspaketet och en hel del på vilken olja du hade innan.
Alltså hur den oljan (tillsatserna) du redan har i motorn reagerar med den olja du tippar i.

Själv har jag inte bytt sort på oljan sen ny, "don´t rock the boat" ...

Om problemet försvinner när du häller i annan olja så var det knappast en "bränd koppling" som sker när lamellerna slits ner.

Handlar det däremot om slirande koppling så har många olika personer olika erfarenheter av olika oljor. Beror som tidigare nämnts både på motorkonstruktion och vad du haft i för olja tidigare.

Om problemet försvinner när du häller i annan olja så var det knappast en "bränd koppling" som sker när lamellerna slits ner.

Handlar det däremot om slirande koppling så har många olika personer olika erfarenheter av olika oljor. Beror som tidigare nämnts både på motorkonstruktion och vad du haft i för olja tidigare.

Säkert helt sant. Sen är jag ju inte så efterbliven att jag kör runt med slirande koppling så länge att den bränner heller!
Men jag kommer aldrig rekommendera den oljan till motorer med våtkoppling.
Spelar liksom ingen roll vilka erfarenheter andra har, eller om det oftast funkar bra.
Går dom ut med att dom uppgraderat formulan för våtkoppling så kanske jag provar igen. Inte annars.

Var mer att jag hade testat i flera olika hojar under ett flertal oljebytesintervall vilket var relevant för frågan. Det var du som tog upp att det krävs mer än 10000 mil per fordon för att kunna uttala sig om huruvida oljan gav problemet eller inte vilket jag inte håller med om.

Det var inte direkt tydligt, då du skrev i nytt stycke, att det var kopplingsrelaterade oljeproblem du endast avsåg. Du hade kunnat vara tydligare.

Å andra sidan hade jag kunnat fråga.

Men vad i helvete får dig till att anta en sandlådenivå i tonen och kalla mig/mitt inlägg för idiot? Känner du mig? Har jag på något sätt anklagat dig eller trampat dig på tårna så till den milda grad att du anser dig ha rätten att kalla mig idiot? Rätt onödigt sätt att bemöta en annan för dig okänd människa på!

Vi skriver alla i denna tråden för att vi vill hjälpa till. Hjälpa till med den erfarenhet vi har vare sig den är samma eller skiljer isg åt. Att då kalla någon för idiot pga ett missförstånd känns inget annat än omoget!

Det var inte direkt tydligt, då du skrev i nytt stycke, att det var kopplingsrelaterade oljeproblem du endast avsåg. Du hade kunnat vara tydligare.

Å andra sidan hade jag kunnat fråga.

Men vad i helvete får dig till att anta en sandlådenivå i tonen och kalla mig/mitt inlägg för idiot? Känner du mig? Har jag på något sätt anklagat dig eller trampat dig på tårna så till den milda grad att du anser dig ha rätten att kalla mig idiot? Rätt onödigt sätt att bemöta en annan för dig okänd människa på!

Vi skriver alla i denna tråden för att vi vill hjälpa till. Hjälpa till med den erfarenhet vi har vare sig den är samma eller skiljer isg åt. Att då kalla någon för idiot pga ett missförstånd känns inget annat än omoget!

Nu börjas det! Jag har 3dbrillorna på. Skicka popcornen!

Flyttade tråden från Teknikforumet.
Som tråden utvecklats har den nu för låg nivå för att platsa i Teknikforumet.
/Jörgen

Kör biltema olja i turbomoppen och den slirar inte på 260hk iaf..

Slirande koppling beroende på val av olja är ju varken något nytt eller unikt för just Catrol GPS. Fast det är kanske bara den oljan du haft dessa problem med.

En enkel lösning, att testa med, när sådana problem plötsligt uppstår och då ofta efter just byte av olja är att byta märke på oljan. Vad jag vill ha sagt är att Castrol GPS är en olja som ge rlika lite problem med slirande koppling som vilken olja som helst. Men när det inträffar bör man testa med annat märke.

Trevlig ton för övrigt i ditt svar...IDIOTinlägg!:7peta

Svar NEJ. Castrol GPS är känd för att vara en olja som sticker ut bland andra märken att ha problem med just slirande/bränd koppling. Googla i ämnet och du skall finna. Det är klart att den genom tiderna varit en ganska populär produkt och därmed får många "hits". MEN, när hojåkare gång på gång just häller i något annat märke och blir av med problemet inklusive mig själv på 2 hojar så börjar någon slags gemensam nämnare yttra sig.

Det spelar ingen roll om jag/vi bytt till varken biltema eller OK-SBK. Slirandet slutar.
Slitna kopplingar? Ptja kanske men GPS är extra känslig vart fall.

De finns även flertalet trådar i forumet också. Betydligt fler än de som fått samma med Biltemas dito.

Spekulationer har funnits kring att GPSen har fler/mer/andra/effektiva friktionshämmande medel än konkurrenterna och tar man det i kombo med halvsliten koppling, alternativt mc modell med till grunden underdimensionerad koppling så blir det kopplingsproblem.

Därmed är det ju inte en dålig olja för det.

Flyttade tråden från Teknikforumet.
Som tråden utvecklats har den nu för låg nivå för att platsa i Teknikforumet.
/Jörgen

generellt vid sådana tillfällen hade jag hellre sett att man tog bort onödig text eller inlägg men det kanske medför merjobb?! Det är många trådar med matnyttigt tekniskt bollande som tas bort från teknikdelen pga tjabbel :(

generellt vid sådana tillfällen hade jag hellre sett att man tog bort onödig text eller inlägg men det kanske medför merjobb?! Det är många trådar med matnyttigt tekniskt bollande som tas bort från teknikdelen pga tjabbel :(
Det var inte så mycket matnyttigt i den här tråden. Mycket skrik för lite ull att börja rensa i den. Ska jag börja rensa i tråden ska det finnas bra inlägg med en teknisk nivå som gör att det är värt min tid.

I denna oljetråd har det ju inte ens påpekats det elementära, att olika kopplingsmaterial kan ha problem med olika oljor, trots jaso MA.
De var ju tex ofta yamaha-sporthojskopplingar som slirade med GPS,
I denna tråd har dock några valt att bli osams och ta till personangrepp utan att ens fundera i banorna att båda parter faktiskt kan ha rätt, enligt mitt resonemang ovan.

Dessutom försvinner inte tråden för att jag tar bort den från teknikforumet.

Bättre folk lär sig reglerna för teknikforumet isf att själviskt sabba en tråd där en ny medlem ställer en fråga.

Last edited:
Själv måste man kolla oljan varje gång man skall ut och åka. :näsblod

I denna oljetråd har det ju inte en påpekats det elementära, att olika kopplingsmaterial kan ha problem med olika oljor, trots jaso MA.
De var ju tex ofta yamaha-sporthojskopplingar som slirade med GPS

Faktiskt inte stött på många som hävdat att det är materialet i kopplingen men det kan säkert vara så.
Att just yama hade mest problem vilket jag också fått en bild av fick jag förklaringen på flertalet ställen att yamans koppling var av en svagare natur (underdimensionerad var ofta ordet) och känd för detta. Vad exakt man menade med detta går ju att spekulera i men jag uppfattade inte som det åsyftades materialvalet som sådant.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8