Är det nån som är 190cm eller över som kör en thunderace här på forumet?

MR JN

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
KTM 520SX + cbr 1100 xx
Tjena!
Är det nån som e mellan 190cm och över som kör en thunderace som kan berätta hur man sitter på en sådan, om man får plats med knäna etc. ??

MR JN skrev:
Tjena!
Är det nån som e mellan 190cm och över som kör en thunderace som kan berätta hur man sitter på en sådan, om man får plats med knäna etc. ??
Är bara 186 o har inte testkört nån thunderace, däremot provsuttit, o det jag kan säga är att fotpinnarna känns väldigt högt placerade...en rätt extrem vinkel på benen så att säga... men som sagt, vet inte hur det känns med lite rull på hjulen....

MR JN skrev:
Tjena!
r matte i Västerås är nog 190 cm minst..

188 och sitter hur bra som helst!!

:)
MR JN skrev:
Tjena!
Har som sagt inga problem med mina 188 cm..

På vägen hem ifrån Kinnekulle så träffade jag/vi en kille som körde en thunderace och jag kan säga att jag är 195cm och han va en bra bit längre än mig. Så det ska inte va några som helst problem.
När jag provkörde en så upplevde inte jag att det va några som helst problem att få plats på den :)

//TwinSucker

Jag e 189 å hade inga problem med utrymmet, annars kan du ju snacka med Bluerider han har ju haft 3 st As å är nog runt 1´94cm...
Du får plats , men det e ju ingen guldvinge direkt !!

Thunderace är inte som en R1 på nåt sätt, den är rymligare, så jag tror inte du komer få nåt problem att köra (med reservation att folk ju kan ha mer längd i benen och andra i ryggen).
Det med de höga fotpinnarna beror ju på, det har alla moderna sporthojar mer eller mindre, det är en vanesak och man får lida lite för att se cool ut helt enkelt.

Thunderace är en vettig allroundhoj tycker jag, den har fått lite oförtjänd dåligt rykte för att den ju inte gick steget fullt ut mot supersporthoj, 5 växlad låda är kanske inte så inne heller.

Är själv 195 cm och Thunderacen känns bekväm för mig.

Två grejjer dock:

1. Då du är ganska lång känns det extra viktigt att du inte vilar med för mycket tyngd på styret. Lär dig att använda magen/ryggen som en extra dämpare. Du kommer att känna skillnaden direkt i handlederna och få mer kontakt/balans med hojen om du kniper om med knäna mot tanken.

2. Slarva inte med vinkeln på foten kontra fotpinnarna. Din (och min) längd gör att du snart kommer att sitta ganska nonchalant med tårna pekandes nedåt. För det känns ganska skönt i vristen. Men det kommer att straffa sig dagen du gör en tvär sväng och tårna skrapar i asfalten. Har du osis kan du skada dig rejält.

...annars.... inga problem alls

PS. Däremot kommer ev passagerare att ha ett litet h-e, fotpinnarna sitter faaan så högt och ingenstans att hålla i sig... ;-)

blabyra skrev:
2408009
PS. Däremot kommer ev passagerare att ha ett litet h-e, fotpinnarna sitter faaan så högt och ingenstans att hålla i sig... ;-)

vadå inget att hålla i sig? sitter ju en stor klump framför som det bara är att krama om :)

MR JN skrev:
1439122 Tjena!

r matte här på forumet har kört en Thunderace i ca 2år, han är säkert 195 cm+ ialla fall.

Har lite av samma problem! Har typ gett upp tanken på sporthoj utan istället ställt in siktet på nån halv-offroad typ v-storm 650. Kan ju tillägga att jag är 200cm+. Min jobbarkompis som är 198cm kör dock thunderace och han påstod att han satt bra på den.

Jag är 189 och tycker jag får plats alldeles ypperligt. Ta vara på rådet att använda rygg/mage och knipa mot tanken så du slipper ont i handlederna. Passagerarens pinnar sitter som sagt jä vligt udda till..

RMT_Racing skrev:
2409253 Jag är 189 och tycker jag får plats alldeles ypperligt. Ta vara på rådet att använda rygg/mage och knipa mot tanken så du slipper ont i handlederna. Passagerarens pinnar sitter som sagt jä vligt udda till..

Jag är över 190 cm...o jag kör en R1 05a...så det är nog lungt =) Skål på er förresten:fyllisar förresten...kom ju på att jag kört en thunderace..det gick finfint :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back