Är det nån idé att överklaga?

127 på 110 väg är ensamt inte tillräckligt för att du ska förlora körkortet, har du klarat teoriprovet? :va En bevisad hastighet 140+ på samma väg hade gjort det, men en mindre hastighetsöverträdelse som denna kräver att den har sällskap på 2-3 andra liknanden brott mot trafiklagen för att du skall förlora kortet.

Går din 125a ens så fort?

akerstrom skrev:
2362559 Blev tagen för fortkörning utanför Nyköping för ett par veckor sen. Polisen påstod att jag tutat runt i 127km/h på 110-vägen, något som jag självklart nekade till.
Idag fick jag ett beslut av åklagaren där det stod att jag ska böta 1200kr.

Jag vill dock inte acceptera detta, dels för att jag fortfarande har prövotid på mitt körkort så om jag gör minsta lilla sak efter det här blir jag av med lappen.

Vad kan jag säga till mit försvar vid eventuelll rättegång?
Jag tänkte åberopa att polisen antagligen inte gjort någon sikteskontroll och att dem måste ha mätt på bilen innanför mig.

Men finns det nåt mer jag kan skylla på så jag slipper dem här böterna?

#1) Alla som åker E4:an förbi Nyköping; ta det lungt för guds skull. Snutjä...jag menar våra kära trafikpoliser gömmer sig tillochmed i buskarna och lasrar (nytt ord?). De finns där ni minst anar.

#2) Vet du med dig att du körde för fort men du hamnar inom "körkortet kvar-gränsen" så slanta och se glad ut (nej, du behöööver inte se glad ut).
Endast då jag blir tagen utanför "körkortet kvar-gränsen" skulle jag börja krångla med rättegång o dyl av ren skräck att inte få köra hoj på ett par månader.

Blev tagen i en Saab 9-5 Aero hyrbil för något år sen utanför Linköping. Jag körde i 170km/h då en polisbil högg från en avfart och började mäta. När jag såg dem i bakspegeln saktade jag in till 110 och de stoppade mig och förde in mig i baksätet i deras bil.
Ena polisen sa: Ja, det gick lite fort det här, vi hann klocka dig till 139km/h så det blir 1600:- i böter. YEEESSS!! skrek jag och skrev gladeligen på pappret.

Summa summarum: Jag visste att jag hade gjort bort mig men eftersom jag ändå skulle få behålla körkortet så fanns det ingen anledning att strula för lite pengar då jag ändå var skyldig som en hund i en korvaffär.

Säg att du åkte på en moped så den KAN inte gå så fort! Eller vänta, nej, gör inte det...

mini-knutten skrev:
2363042 127 på 110 väg är ensamt inte tillräckligt för att du ska förlora körkortet, har du klarat teoriprovet? :va En bevisad hastighet 140+ på samma väg hade gjort det, men en mindre hastighetsöverträdelse som denna kräver att den har sällskap på 2-3 andra liknanden brott mot trafiklagen för att du skall förlora kortet.

Går din 125a ens så fort?

Har inte påstått att jag kommer förlora kortet, men vid en till trafikförseelse kommer jag bli av med det i 2år, vilket jag inte är så sugen på.

Sen körde jag faktiskt bil och inte 125'a :pannkyss

Men men, jag tyckte det var tråkigt att lägga 1200kr på böter. Men det verkar som majoriteten här tycker om att pynta böter.
Sen har jag inte sagt att jag faktiskt körde i 127km/h, det var endast polisen som påstod det. Jag undrade bara om det fanns några knep om man ville komma undan denna missbedömning :rolleyes:

akerstrom skrev:
2363797 Har inte påstått att jag kommer förlora kortet, men vid en till trafikförseelse kommer jag bli av med det i 2år, vilket jag inte är så sugen på.

Sen körde jag faktiskt bil och inte 125'a :pannkyss

Men men, jag tyckte det var tråkigt att lägga 1200kr på böter. Men det verkar som majoriteten här tycker om att pynta böter.
Sen har jag inte sagt att jag faktiskt körde i 127km/h, det var endast polisen som påstod det. Jag undrade bara om det fanns några knep om man ville komma undan denna missbedömning :rolleyes:

Akerstrom (eller Åkerström): Ingen gillar att lägga sina surt förvärvade stålar på böter, det är en kalkulerad risk. Faktum kvarstår, "don't do the crime if you can't do the time"; eller en svensk version: håll fartgränsen om du inte vill bidra extra mycket till statskassan.

Har du inte kört 130 blås så är du oskyldig till brottet och ska överklaga. Låg du i 130 så är det bara att gilla läget och tacka dina gudar du tillber då du trots allt har körkortet kvar.

Men vad vet jag, jag har inte körkortet på prov. Dock kan även vi få prickar som ackumuleras till en körkortsindragning.

akerstrom skrev:
2363797 Har inte påstått att jag kommer förlora kortet, men vid en till trafikförseelse kommer jag bli av med det i 2år, vilket jag inte är så sugen på.

Vem har lurat i dig det? Det är ju inte direkt som så att du blir dömd hårdare för att du har prövotid.

Tjet skrev:
2363888 Vem har lurat i dig det? Det är ju inte direkt som så att du blir dömd hårdare för att du har prövotid.

Tack Tjet, glömde helt bort att säga det.
Det är väl bara vid en förseelse som leder till en körkortsindragning som återkallelsetiden är 2 år?

Rätta mig om jag har fel...

RawLion skrev:
2363901 Tack Tjet, glömde helt bort att säga det.
Det är väl bara vid en förseelse som leder till en körkortsindragning som återkallelsetiden är 2 år?

Rätta mig om jag har fel...

Ok, ja det var polisen jag blev stoppad av som upplyste mig om det jag sa. Tyckte det lät vettigt, men jag ska faktikst ta och ringa till polisen imorrn och höra om det kan vara så som ni säger. Jag skulle bli glad om det var så :)

akerstrom skrev:
2363921 Ok, ja det var polisen jag blev stoppad av som upplyste mig om det jag sa. Tyckte det lät vettigt, men jag ska faktikst ta och ringa till polisen imorrn och höra om det kan vara så som ni säger. Jag skulle bli glad om det var så :)

Jag tog mig tid att kolla på VV en snabbis. Det står så här:

För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskapsprov och körprov utföras innan du får ett nytt körkort.

Observera att det står: om ditt körkort återkallas under prövotiden

Det tolkar jag som att du måste ha gjort en förseelse där körkortet återkallas.

Som jag sa: Rätta mig om jag har fel.

Moral, moral, moral, mo:zpy

Fan sluta gnälla både trådskaparen å gnälltöntar. Gnäll på min dåliga stavning det är lika efektivt. :tomten

Sh måste va det mest poliktiskt insatta och dubbel/trippelmoral (dom som gnäller på dubbelmoral och sen har den ssjälv måste ju ha trippelmoral?) tättaste forumet öster om ungvänster.se

Last edited:
Det är idé att "överklaga" om man vet att man inte kört så fort som polisen påstår samt att man utifrån polisens rapport kan utläsa felaktigheter!

Personligen kommer jag aldrig nånsin att skriva på ett bötesföreläggande tills dess att jag fått alla papper från polisen. Inser jag att jag är rökt, dvs. alla papper är i ordning, kommer jag att erkänna annars går det till tinget!

Att gå till tinget är mest bara ett sätt att protestera mot polisens metoder. Att vinna är svårt då dom tror på polisen i alla lägen! Har varit uppe själv och aldrig nånsin varken innan eller efter blivit så förudmjukad då dom tror på polisen i alla lägen trots uppenbara lögner!

Min inställning till att ta det till rätten eller inte är att om mydingheterna ser det som ett så allvarligt brott att jag ska dömas för det så har jag den demokratiska rätten att få min sak prövad i en rättegång! Trots allt så lägger de relatvit stora resurser på denna typen av brottslighet så de bör väl mena att det är viktigt?:va
Så mitt råd: Ta det till rätten även om du kommer att åka dit. Anser man att brottet är för litet så bör man satsa på att utreda andra brott.

prulle skrev:
2364208 Moral, moral, moral, mo:zpy

Fan sluta gnälla både trådskaparen å gnälltöntar. Gnäll på min dåliga stavning det är lika efektivt. :tomten

Sh måste va det mest poliktiskt insatta och dubbel/trippelmoral (dom som gnäller på dubbelmoral och sen har den ssjälv måste ju ha trippelmoral?) tättaste forumet öster om ungvänster.se
Du har fattat det helt fel, moral är något bra och positivt. Du tänker på moralist eller något annat.

Betala böterna och var glad att du låg under "ta kk-gränsen".

Precis som någon skrev innan så skulle jag aldrig bråka om jag visste med mig att jag klarar kk. Bara att slanta upp. Finns det risk för kk-indragning skulle jag DrA SNuTEn. Har mycket låg moral i det avseendet.

Rock on! :yoparty

HanneZ skrev:
2364498 Du har fattat det helt fel, moral är något bra och positivt. Du tänker på moralist eller något annat.

Det tar nog ett par år innan han blir torr bakom öronen så det är lönslöst att ens försöka. När jag var en snorig tonåring som honom var jag nästan lika omogen jag med och en sådär tramsig wannabe-rebell.
Har svårt att tro att någon hade lyckats tala mig till rätta på den tiden.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph