Är det möjligt att höja tomgången på...

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Är det någon som vet om man kan höja tomgången på en Cbr 1000 -08a?
Låter som enkelt men :confused:
Tacksam för svar!

Sitter en liten "ratt" på en wire mellan ramen och motorn på vänster sida... Bara att vrida på det! :tummenupp

Är det sant!!!
Ringde en auktoriserad firma och dom kollade upp och det skulle inte finnas något´!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

om det inte finns kan du plocka bort luftburken, skruva bort den skruv som håller upp spjällen och ersätta med en skruv med vajjer på (tex tomgångsbunt från cbr 900 -96)
den bunten fungerar mycket bättre än vilken original tomgångsreglerare som helst.

Tack för tipset :tummenupp
Men lite säker på att Macke vet av någon underlig anledning, hehe!
(Typ precis plockat ner motorn på en likadan hoj)

om det inte finns kan du plocka bort luftburken, skruva bort den skruv som håller upp spjällen och ersätta med en skruv med vajjer på (tex tomgångsbunt från cbr 900 -96)
den bunten fungerar mycket bättre än vilken original tomgångsreglerare som helst.

Jag har för mig att min justering är eftermonterad, dock på 600rr -07
Sitter på höger sida på min hoj...

Nu har jag granskat noga, och det finns ingen tomgångsratt :confused: :confused: :confused:

Har du eller någon en bild på insprutet???

Sitter en liten "ratt" på en wire mellan ramen och motorn på vänster sida... Bara att vrida på det! :tummenupp

Last edited:

macke du vet att du har en hoj med ganska mycket eftermarknadsdelar på va? :krama

NSB, du har INTE en wire med ratt på.. du kan därimot köpa en av HRC.

men i mitten på Bryggan där wireskivorna är sitter en kontraskruv med "plombfärg" på. lossa på muttern och skuva ut skuven en liten bit med en spetstång eller liknande.. det underlättar om du stoppar ner en trasa i insuget och låser spjället i öppet läge..

det är en vild chansning att ställa in rätt från början.. det kan hända att du får lyfta på luftburken igen :gnissla (binn där dann dät!)

Min fabriksstandard 06a har en sådan ratt på vänster sida iaf...

Vad är det korrekta namnet på den där wiren?
Och var får man tag på den snabbt och enkelt?

Tackar för svaret!
macke du vet att du har en hoj med ganska mycket eftermarknadsdelar på va? :krama

NSB, du har INTE en wire med ratt på.. du kan därimot köpa en av HRC.

men i mitten på Bryggan där wireskivorna är sitter en kontraskruv med "plombfärg" på. lossa på muttern och skuva ut skuven en liten bit med en spetstång eller liknande.. det underlättar om du stoppar ner en trasa i insuget och låser spjället i öppet läge..

det är en vild chansning att ställa in rätt från början.. det kan hända att du får lyfta på luftburken igen :gnissla (binn där dann dät!)

Du är en amatör, som inte vet vad för delar du har på hojen!!! :D

Last edited:
Hej å hallå!
Efter att ha läst tråden så undrar jag om det nu finns något på marknanden som gör att en icke så mek kunnig kan fixa så att det är enkelt att höja tomgången då jag skall åka på gokartbanor för att förbättra min körteknik.:banana

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025