Är det lagligt att ...

köper du en bil av en bilhandlare hösten 2008 så får du antagligen det dom kallar årsmodell 2009. När du sen säljer den så får du betalt för en 2008. Det är skillnad mellan årsmodeller och tillverkningsår. Så det där fenomenet är inget nytt direkt att folk blir förbannade o förvånade över.

Nu vet jag ju inte om det va så i ditt fall iofs, men om

Många, både handlare och privata, sätter årgangen till första registreringsdatum.
Visst är det surt men inte olagligt i sig.

Häng ut firman på nätet så alla hojåkare gaddar ihop oss och skickar arga mail och bojkottar dem så de konkar !!!

:va Öh??

Okej, så om en har haft oflyt i en affär så ska firman hängas ut och hatas av alla?
Du har inte tänkt på att en firma som säljer så mycket cyklar som den faktiskt har ganska många NÖJDA kunder också??
Jag har själv köpt 2st ZX10R av dom. en -04:a och en -05:a och har varit hur nöjd som helst.
De har alltid ställt upp och hjälpt mig med allt jag behövt i efterhand. De är absolut inte svåra att komma överrens med.

Mvh Bananen

Vad står det i reg beviset 04 eller 05? Ofta så säljer ju säljaren efter vad som står i reg bevisen, medvetet eller omedvetet

Last edited:
Har ingen större koll på tyskimporterade hojar men
en polare som är lite insatt berättade att tyskarna
sätter året som fordonet tas ut i trafik som årsmodell.

Stämmer det kan det ju faktiskt vara en 04 utplockad
i trafik 05 och därför (i Tyskland)räknas som -05.

Stämmer bra att dom räknar så i Tyskland men att en butik i Sverige gör det visar att dom inte är seriösa alls.

Jeg købte min Triumph i juni '06. Nummeret på rammen siger det er en '06 model, alle papirene siger '06, registreringen siger '06.... Men, jag vet den er fremstillet på fabriken i september '05 :arsele

Modellår och tillverkningsår är olika saker. Och det är årsmodell vi i allmänhet pratar om. I alla fall här i Sverige. Vad t ex tyskarna gör spelar faktiskt ingen roll. De flesta bilfabriker byter t ex modellår när det ändå går ner under semesterperioden.

Har man köpt något och säljaren inte har berättat allt han eller hon vet så är det skäl för prisminskning eller i grova fall att köpet återgår. Detta gäller i alla affärer, även om man köper från privatperson.

Säger säljaren att det är årsmodell 05 och det sedan visar sig vara en 04 har man nog definitivt ganska väl på fötterna. Prata med din lokala konsumentrådgivare.

Om du fortfarande vill ha hojen kan du ju prata med firman å säga att du känner dig lurad, när de bedyrade att det var en -05 fast det var en -04 som du misstänkte. Säg att du fortfarande vill köpa hojen men vill att de ska dra av <skälig summa>, såvida de inte vill att du ska kontakta konsumentverket för att få hjälp att häva köpet. Lite hårt kanske men får man en så specifik fråga som professionel säljare ska man alltid dubbelkolla, vilket säljaren i detta fall tydligen inte gjorde.

Tillverkad år 2004 och såld 2005 då är det utrustnig,kåpor, lack mm för vad fabriken byggde enligt ritning för 2004, år 2005 så har dom säkert ändrat i ritningarna för vad det gäller lack och motor och annat godis.
På bilar kan det ju skilja en jävla massa på tex inredning, kaross, motoreffekt och förbättringar i dämpning och väghållning mellan årsmodellerna, det samma gäller ju hojjar.
Om det står årsmodell 2004 på ditt reggbevis så är det en 2004 och säljaren har ljugit.
Kan har som säljare på en firma inte hålla reda på sånt kanske han inte ska jobba som det.
Jag hade åkt tillbaka och krävt ersättning efter som du har betalat för något du inte fått.

Innan var det så att var den utagen efter juni månad så blev det nästa års modell , nu är det när den är regad första gång alltså det kan vara en 03 som är regad 07 då är det en 07:a

Jag hade en Monster som var en -94 uttagen -95 ( och importerad ) den blev -95 i svenska papper.

Min bil är uttagen efter augusti -07 och såldes som -08 men i papper står -07.

Min förra bil såldes som -05 men stog -04 i papper.

Jag vet inte vad som händer, men nåt konstigt är det, som dessutom verkar ge handlarna rätt också:)

( öhh, när jag skriver såldes så menar jag såldes till mig, jag e ingen ziggis:gnissla )

Datum för ibrukstagande som dyker upp i fordonets papper har inget att göra med modellåret. I allmänhet börjar ett nytt modellår under året före, d v s modellår 05 börjar säljas på hösten -04.

Modellåret ser du på tillverkarens serienummer, och det är inte så att det står ett årtal på utan i allmänhet trickigare.

Lättast är oftast att hålla rätt på vilka ändringar som gjordes. Om ingen varit på fordonet och moddat om med nyare bitar så vet man att har det bitarna som dök upp modellåret 05 så är det i alla fall inte en -04.

Importer... blir i papprena det år de hamnade i svenskt register om jag inte är felinformerad. Personligen skulle jag inte lita ett vitten på något handlaren säger om en import. Verkar vara många som inte har koll. Köper man import får man nog bara acceptera att skall någon ha koll så måste man ha koll själv. Bland annat därför de blir billigare...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!