Är det lag att använda skyddskläder?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Det är det i alla fall enligt Expressens körkortstest eftersom frågan är formulerad med "skall" och inte "bör". Alternativ A ska alltså vara rätt svar.

För övrigt hade jag 14 rätt av 20. Det var uppenbarligen ett tag sedan man tog MC-kort...

Bifogat

• fråga.gif
    fråga.gif
    63.1 KB · Visningar: 232
när jag körde upp så var man tvungen till att ha ryggskydd. självklart hjälm då men även rätt säkra kläder. komma i jeans och t-shirt så hade man fått åka hem igen.

Ditt försäkringbolag vill nog att du ska ha skyddkläder om dom ska stå för skaderna i eventuel omkullkörning.
(dom brukar ju fråga om du använder skuddsutrustning vid nytäcknande av försäkring)
Ååå andra sidan, varför köra utan???

E22 skrev:
2132854 Ditt försäkringbolag vill nog att du ska ha skyddkläder om dom ska stå för skaderna i eventuel omkullkörning.
(dom brukar ju fråga om du använder skuddsutrustning vid nytäcknande av försäkring)
Ååå andra sidan, varför köra utan???
Jag säger inte att man ska köra utan. Jag säger att frågan är felformulerad och att jag borde ha fått ett rätt.

Stuff skrev:
2132856 Jag säger inte att man ska köra utan. Jag säger att frågan är felformulerad och att jag borde ha fått ett rätt.
Det beror ju på..om försäkringbolaget kräver att du ska ha det så är det ju ett måste..
Sen Ååå andra sidan så är det väll många frågor som inte stämmer fråv vv gemfört med verkligheten. körskolan & vv vill ju forma sina elever, åå få dom till att tänka på ett visst sätt, sen om det är rätt eller en tolkningsfråga kan nästan kvitta.
men i detta fallet så är svaret att JA man ska ha skyddutrustning.
VV är "THE MASTE".vid en uppsrivning i alla fall..

Själv fick jag 18 rätt missade på "olyckor i stan"antal procent..
ÅÅåå första frågan om man ska vara ett med hojen eller inte.
jag svarade biker en enhet & hojen en, jag fick lära mig i körskolan att det alltid är biker som bestämmer var "resan" ska bära hän..aldrig hojens vilja..
så därför tyckte jag att bikern & hojen ska fungera som en enhet inte var ritigt rätt de häller..men men..

Last edited:
Stuff skrev:
2132856 Jag säger inte att man ska köra utan. Jag säger att frågan är felformulerad och att jag borde ha fått ett rätt.

Det är sant. Man kan ju inte ha frågor där rätt svar säger emot lagen.
Vidare tycker jag att det är konstigt att man kan tvingas att ha full utrustning vid uppkörning när lagen inte kräver det. Bra, men samtidigt lite skumt.

E22 skrev:
Sen Ååå andra sidan så är det väll många frågor som inte stämmer fråv vv gemfört med verkligheten. körskolan & vv vill ju forma sina elever, åå få dom till att tänka på ett visst sätt, sen om det är rätt eller en tolkningsfråga kan nästan kvitta.
Om jag idag skulle missa teoriprovet med motiveringen att körskolan och Vägverket vill forma sina elever skulle jag dra det till högsta instans av ren princip. För mig skulle det verkligen inte "kvitta".

Stuff skrev:
2132888 Om jag idag skulle missa teoriprovet med motiveringen att körskolan och Vägverket vill forma sina elever skulle jag dra det till högsta instans av ren princip. För mig skulle det verkligen inte "kvitta".
Jag kan säga att jag har bekanta som som överklagat på att det gick konstigt till på en uppkörning..kan säga att man inte kommer någon vart alls med det.
dom håller varandra bakom ryggen (vv då då), blir bara ännu svårare att nästa gång..men men...finns bara ett sätt..lär dig hur dom vill att du ska svara på frågorna & köra, få godkännt..när du väl har kortet i hande.. så lär dig köra riktikt & rätt på det "verkliga sättet"

jag gick in igen på expressen & gjorde om provet, kom då upp andra frågor gemfört med första gången..fick nu 16 rätt..4 minuter :D godkänd

"Skall" är en skarpare variant av "bör", dvs en uppmaning till dig och inte ett (lag)krav.

Hade frågan varit formulerad:

"Vad måste du alltid använda vid all körning" eller:
"Vad är du tvungen att alltid använda vid all körning" så hade alt. c varit riktigt, men i och med att formuleringen är följande:
"Vad skall du alltid använda vid all körning" så är alt. a riktigt enligt min mening.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back