Är det klart höjda premier på SM?

backande hunden

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
KTM640SM
Har läst några trådar här och det känns som att "jag kör SM för att slippa de dyra sporthojsförsäkringarna" har mist sin tyngd....?

Är det den allmänna uppfattningen? Eller är det som så att de har blivit dyra, men att sporthojspremierna har blivit ännu högre?

\\backande hunden

backande hunden skrev:
Har läst några trådar här och det känns som att "jag kör SM för att slippa de dyra sporthojsförsäkringarna" har mist sin tyngd....?

Är det den allmänna uppfattningen? Eller är det som så att de har blivit dyra, men att sporthojspremierna har blivit ännu högre?

\\backande hunden

Är väl helt okej fortfarande tycker jag.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20190

Jo, okej är det väl. Men för ett par år sedan då jag körde lite motard och kollade upp lite så skulle premien hamna på typ 1500 pix om året(helförsäkrat)....men de som jag läst om nu som har "liknande förutsättningar" så hamnar det på flerdubbla belopp.... de priser som du länkar till är i ett par fall högre än de jag betalar för R6:an helförsäkrad....

\\backande hunden

backande hunden skrev:
Jo, okej är det väl. Men för ett par år sedan då jag körde lite motard och kollade upp lite så skulle premien hamna på typ 1500 pix om året(helförsäkrat)....men de som jag läst om nu som har "liknande förutsättningar" så hamnar det på flerdubbla belopp.... de priser som du länkar till är i ett par fall högre än de jag betalar för R6:an helförsäkrad....

\\backande hunden

Jag antar att du syftar på denna?

Dom vill helt enkelt inte ha denna typ av hoj så dom drar till med en hög premie tror jag.
Sen är dessa försäkringar hel/hel
Du behöver inte hel på en motard så det blir betydligt billigare

backande hunden skrev:

\\backande hunden

Kommer du billigare undan med din R6a helförsäkrad????? Finns inte. Kanske om du reggar den på din dövstumme gammelmormor i Torneå.

eisbaer: "Kommer du billigare undan med din R6a helförsäkrad????? Finns inte. Kanske om du reggar den på din dövstumme gammelmormor i Torneå."

Suck.... vad tillför detta? Varför skulle jag skriva så om det inte var fallet? Vad har jag att vinna på det? Jag har den reggad på mig och har den helförsäkrad.

Jag lär mig ju ngt med detta iallfall....att inte ställa frågor på forumet....

Vänligen
\\backande hunden

backande hunden skrev:
eisbaer: "Kommer du billigare undan med din R6a helförsäkrad????? Finns inte. Kanske om du reggar den på din dövstumme gammelmormor i Torneå."

Suck.... vad tillför detta? Varför skulle jag skriva så om det inte var fallet? Vad har jag att vinna på det? Jag har den reggad på mig och har den helförsäkrad.

Vänligen
\\backande hunden

Bara att fråga på om allt möjligt, finns alltid en grupp som ska klanka ner på allt och alla :tummenupp

Vuken: "Bara att fråga på om allt möjligt, finns alltid en grupp som ska klanka ner på allt och alla :tummenupp "

Tack för den! :hej

Vänligen
\\backande hunden

backande hunden skrev:

Vänligen
\\backande hunden

För att det inte finns en möjlighet i världen. Varför skulle en XR650R bli dyrare än en r6a?
Specialklassar inte SUSAB R6an?

Hur gammal är du, vart bor du och hur länge har du haft kortet?

backande hunden skrev:

Vänligen
\\backande hunden

Ha ha vad är det för kostigt att han frågar hur tusan man kan få en R6 o bor i Göteborg billigare än vad en XR650 skulle kosta. :mattias

Som det ser ut i försäkringsdjungeln idag e det ju i stort sett omöjligt å jämföra premier mellan olika personer å bolag.

Även om nån du har en lägra premie på en R6:an än vad nån annan har på en XR så kommer DU aldrig få betala mer för en XR än en R6:a ... i varje fall inte i dagsläget ... om 10 år, vem vet :)

Marals76 skrev:
Ha ha vad är det för kostigt att han frågar hur tusan man kan få en R6 o bor i Göteborg billigare än vad en XR650 skulle kosta. :mattias

Bara så du vet så är jag (eventuellt du med) en grupp som ska klanka ner på allt och alla.

eisbaer och Marals76:

Jag tolkade inte inlägget som en fråga, men det kanske var fel av mig.

eisbaer: För att det inte finns en möjlighet i världen. Varför skulle en XR650R bli dyrare än en r6a?

Du...nu ställer du samma fråga som jag gjorde i översta inlägget..... fast lite annan formulering..... börjar SM bli lika dyrt som sporthoj i försäkring.... som relation till det länkades din premieundersökning in och jag besvarade då att min R6 premie inte ligger så långt efter.... och får då min fråga ännu mer berättigad..... så i slutändan kanske det bara handlar om missförstånd... eller?

Vänligen
\\backande hunden

eisaber och marals...igen.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Marals76
Ha ha vad är det för kostigt att han frågar hur tusan man kan få en R6 o bor i Göteborg billigare än vad en XR650 skulle kosta.
--------------------------------------------------------------------------------

Bara så du vet så är jag (eventuellt du med) en grupp som ska klanka ner på allt och alla.

Det är säkert inte så farligt med den saken! :tummenupp

Vänligen
\\backande hunden

backande hunden skrev:
eisbaer och Marals76:

Jag tolkade inte inlägget som en fråga, men det kanske var fel av mig.

eisbaer: För att det inte finns en möjlighet i världen. Varför skulle en XR650R bli dyrare än en r6a?

Du...nu ställer du samma fråga som jag gjorde i översta inlägget..... fast lite annan formulering..... börjar SM bli lika dyrt som sporthoj i försäkring.... som relation till det länkades din premieundersökning in och jag besvarade då att min R6 premie inte ligger så långt efter.... och får då min fråga ännu mer berättigad..... så i slutändan kanske det bara handlar om missförstånd... eller?

Vänligen
\\backande hunden

Ja det verkar inte omöjligt. Det du säger är att du betalar nånstans mellan 5000 och 8000 för din R6a helförsäkrad, right?

På vilket bolag är det? För det är väl ganska rimligt att en motardförsäkring kan hamna högre på ett bolag än vad din R6a gör på ett annat?? Jämför bolag för bolag så ser du att det är stor skillnad. Du betalar antagligen tex 40.000 på susab där motarden kostade 12..?

eisbaer: (jag orkar inte fundera på hur quote funkitionen fungerar här ;-) ) Ja det verkar inte omöjligt. Det du säger är att du betalar nånstans mellan 5000 och 8000 för din R6a helförsäkrad, right?

Stämmer, betalar strax under 8 helåret. (förra året 6,5)På TH ...som flera här verkar såga i år.... jag har ett antal fordon osv som jag gör totalkoll på vid försäkringsuppdatering och med de avtal som SMC har med TH så fick jag bonusen ifrån det fordon som har längst skadefria år....14 år vilket innebär full pott..jag är 32..så även om jag inte haft hojkortet mer än ngt år så blev det bra.... att dessutom mina övriga fordonspremier sjönk gör ju inte saken sämre. LF ville ha 47' av mig.....

Och jag har fram tills jag läst ett antal poster ang de höga SM-premierna varit helt på det spåret att man kanske skulle köra SM för att komma snorbilligt undan i försäk...(i linje med det du skriver om 40' mot 12 hos Susab) men har då sett att det verkar som att även SM har gått upp och kanske tom i vissa fall "tävlar med sporthoj".... och för att slippa kolla upp detta direkt själv så startade jag topicen för att få eran samlade erfarenhet utav detta.

Vänligen
\\backande hunden

backande hunden skrev:
eisbaer: (jag orkar inte fundera på hur quote funkitionen fungerar här ;-) ) Ja det verkar inte omöjligt. Det du säger är att du betalar nånstans mellan 5000 och 8000 för din R6a helförsäkrad, right?

Stämmer, betalar strax under 8 helåret. (förra året 6,5)På TH ...som flera här verkar såga i år.... jag har ett antal fordon osv som jag gör totalkoll på vid försäkringsuppdatering och med de avtal som SMC har med TH så fick jag bonusen ifrån det fordon som har längst skadefria år....14 år vilket innebär full pott..jag är 32..så även om jag inte haft hojkortet mer än ngt år så blev det bra.... att dessutom mina övriga fordonspremier sjönk gör ju inte saken sämre. LF ville ha 47' av mig.....

Och jag har fram tills jag läst ett antal poster ang de höga SM-premierna varit helt på det spåret att man kanske skulle köra SM för att komma snorbilligt undan i försäk...(i linje med det du skriver om 40' mot 12 hos Susab) men har då sett att det verkar som att även SM har gått upp och kanske tom i vissa fall "tävlar med sporthoj".... och för att slippa kolla upp detta direkt själv så startade jag topicen för att få eran samlade erfarenhet utav detta.

Vänligen
\\backande hunden

Du kommer säkert snorbilligt undan om du byter till nått bolag där de kör offroadförsäkring.. Du är trots allt äldre än mig och med fler skadefria. Så skillnaden är nog ganska stor ändå.

Jag pyntar 3047:- halv/helår hos Folksam.

R6an kostar halvförsäkrad strax under tio lök (morsans hoj) på folksam med folksams personalrabatt . Vi bor bägge två i zon2.

Hur du fått ner en R6a i zon ett, helfösäkrad, til lunder 8kkr överstiger mitt förstånd. Är det du som äger Liseberg och har hela skrotet förskrat där eller??
Rimligen borde de nästan GE dig pengar för att komma med en SM...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT