Är det inte självklarheter?

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är just den rättpraxis du frångår i ditt tidigare inlägg, därav mitt svar (att man verkligen ska behöva förtydliga detta...)

Som jag läser ditt första inlägg så verkar det som du anser att fångarna ska räknas som terrorister tills dom är bevisade motsatsen!?
Och om så är fallet så hoppas jag du är ironisk, ingen ska räknas skyldig från början och tvingas bevisa sin egna oskyldighet. Var har du fått det ifrån?

Och visst, det är kanske inte fyllt korrekt att bedöma utefter dom enda få incidenter som läckt ut ur Gizmo bevisar att det sker våldsutövning och tortyr där, men när ingen släpps inte för att motbevisa det utan enbart människor som har anknytningar där och skulle vara rejält kokta i bajs om dom berättade att tortyr sker där säger att det inte sker så tar iallafall inte jag det som tillräckligt uttalande för bevis.

Som att fråga slaktaren själv om korna och grisar lider och/eller blir torterade på hans slakteri, "självklart inte" svarar han, vare sig så är fallet eller inte...

Last edited:
Utomstående kanske var dåligt ordval, oberoende är nog mer vad jag menade egentligen.

Vad den meningen förklarar är att jag lägger inte stor vikt i att människor som jobbar eller bestämmer över Gitmo säger att det inte sker någon tortyr där, just p.g.a att dom inte är oberoende, deras jobb/inkomst och frihet hänger på att det som sker där inte läcker ut (varför är allt annars så hemlighetsfullt?)

Återigen, Att någon som jobbar där nekar att något felaktigt sker kan ju inte tas med säkerhet, likaväl som att Ludmila Engkvist inte erkände sig ha gjort något fel (och sedan försökte skylla bort sig) förens det fanns bevis om motsatsen. Det ligger ingen tyngd eller trovärdighet bakom orden, det är redan tidigare uppenbart vad dom kommer säga om saken, och dom säger det dom måste, vad än sanningen är.

Hur får du ihop det med att man borde utgå ifrån att samtliga är skyldiga tills bevisade oskyldiga?

Hur får du ihop det med att man borde utgå ifrån att samtliga är skyldiga tills bevisade oskyldiga?
Jag pekade bara på vad du skrev.

Du kräver att en grupp måste bevisa att tortyr inte har förekommit. Tills dess tänker du utgå ifrån att tortyr har förekommit. Du utgår med andra ord från att fångvaktare och befäl är skyldiga tills bevisade oskyldiga.

Trist för Muhammad al-Qahtani. Men hur bevisar detta övergrepp att tortyr förekommer systematiskt på Guantanamo?

(Kanske dåligt av mig, men trodde dom flesta, speciellt oss som är med i diskussionen kände till att det inte handlar om en enskild unik händelse, det finns flertalet rapporter (och erkännanden) om tortyr, t.o.m. dödsfall under "förhör". (om jag inte minns fel så dog taxichaffören jag pratade om tidigare av förblödning i ena lårmuskeln, fatta hur många och hårda sparkar och smällar han måste ha tagit emot mot benen då, hängades med armarna runt en krok med handbojor i taket...)

Rapport från Röda Korset, 2004

US erkänner några få fall av tortyr på Gitmo, Afghanistan och Irak

Donald Rumsfeld nekar FN att besöka Gitmo

Fin och trevlig gubbe den där Rumsfeld:
When Donald Rumsfeld was asked about the force feeding of detainees at Guantanamo Bay recently, a brutal practice that involves inserting tubes as wide as fingers directly through stomachs and nostrils without any anesthetic as prisoners convulse and vomit blood, Rummy replied, "I'm not a doctor."

Fasen, behövs inte många minuter googlande för att hitta flertalet fall av tortyr, dödsfall och t.o.m. erkännanden - och det i kombination med att omvärlden inte får något ärlig insyn i vad som sker där bevisar ju hur Gitmo bryter mot mänskliga rättigheter och borde stängas ner, och de människor som sitter där borde få en ärlig och rättviss rättegång.

Vet inte vad jag föraktar mest, att USA sysslar med det här, eller att omvärlden inte stoppar dom...

Hoppas du inte är så ignorant i verkligen, jag menar bara för du att du inte känner till (eller i detta fallet med Gitmo ofta får tillgång till) de fakta och bevis som finns, så säger det ju inte att något sker - vad anser och tror du själv händer på Gitmo; utdelning av vaniljglass?...

Last edited:
Hoppas du inte är så ignorant i verkligen, jag menar bara för du att du inte känner till (eller i detta fallet med Gitmo ofta får tillgång till) de fakta och bevis som finns, så säger det ju inte att något sker - vad anser och tror du själv händer på Gitmo; utdelning av vaniljglass?...
Vad jag tror spelar ingen roll, det är det som är grejen. Utan bevis kan man inte hävda att det sker systematisk tortyr på Guantanamo. Och bevisen ska läggas fram av den part som anklagar.

Hur ser sifforna ut?
Terrordöda amerikaner vs. oskyldiga civila "collaterals" i de länder där USA bedriver "kriget mot terror"?

Ingen aning, vet du?
Inte för att jag bryr mig om jag ska vara ärlig, försökte bara besvara frågan. :)

Fin och trevlig gubbe den där Rumsfeld

Det där har jag aldrig hajat, är tvångsmatning av hungerstrejkande inhumant? :confused:

Last edited:
Vad jag tror spelar ingen roll, det är det som är grejen. Utan bevis kan man inte hävda att det sker systematisk tortyr på Guantanamo. Och bevisen ska läggas fram av den part som anklagar.

Jag förstår dig, och just nu kommer jag faktiskt inte på något sätt att bevisa (eller motbevisa) vad som sker innanför Gitmos gränser...
Men samtidigt, hur många "unika incidenter" måste ske innan det anses vara felaktigt!? (Sen är visserligen Gitmo startat på helt fel grunden och inte haft ett rätt någonstans... men det är ju nästan en annan femma).

Borde man inte kunna utgå ifrån att USA/Gitmo måste kunna bevisa sina fångar skyldiga för att hålla dom frihetsberövande!?
Borde man inte dessutom kunna kräva att Gitmo ska kunna vara "öppet" för omvärlden till den grad att det kan bevisas att ingen tortyr eller våldsutövande sker / att dom mänskliga rättigheterna följs!?

Markus: Du har inte funderat på att ta över Sahlins/Ohlys/Erikssons plats!? You'd make a excellent politiker, men håll dig gärna borta från Moderaterna/Alliansen, vill inte att du förstör för oss :D ;)

Markus: Du har inte funderat på att ta över Sahlins/Ohlys/Erikssons plats!? You'd make a excellent politiker, men håll dig gärna borta från Moderaterna/Alliansen, vill inte att du förstör för oss :D ;)

Oroa dig inte, borgar-töntarna kommer aldrig få min röst. Över min döda body. :fakta
Dunderade faktiskt på att bli sosse idag efter att hört Bodström på 0900 Ekot, som jag inte kan länka till för SR har en värdelös hemsida. Men han satte reportern på plats ordentligt. Med en sådan sosse istället för idiot-Mona så hade borgarna kunnat packa ihop redan nu.

Dunderade faktiskt på att bli sosse idag efter att hört Bodström på 0900 Ekot, som jag inte kan länka till för SR har en värdelös hemsida. Men han satte reportern på plats ordentligt. Med en sådan sosse istället för idiot-Mona så hade borgarna kunnat packa ihop redan nu.

Ja det är inte utan att man undrar om inte Borgarna i smyg avlönar Mona för att hon ska klammra sig fast ett tag till.

Om inte annat borde dom samla ihop till en rejäl julklapp åt henne varje år, typ en liten söderhavsö eller så...

Det har gått inflation i att vara borgare. Den ena ska visa sig vara bättre och mera borgare än alla andra. Vi brukar kalla det för Stureplansfasoner. Det har snart gått så långt att alla idealister har börjat tveka. Följden blir att dom förnekar sitt ursprung utav skam inför dessa Stureplansbrackor.
Jag säger bara fy fan!!!

Hellre Röd än Död!!!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden