Är det inte konstigt???

Jo.... men tror du inte att det finns en hel drös otroligt kompetenta racers, som om de haft pengarna att byta däck så ofta som man måste för att bli bäst i STK600, sedan kunnat gå vidare och, om de haft pengarna, kunnat bli skitbra i SS600, och sedan, om de haft pengarna, kunnat bli skitbra i VM? Jag vill påstå att SÅKLART finns den en hoper Marquez därute, som inte blev något för att de inte hade ekonomin att gå vidare.
Tyvärr så är det ju så med motorsport generellt, det är så pass dyrt att många som skulle ha kunnat bli grymma aldrig ens får prova. Om lika många provade roadracing som provar fotboll världen över hade vi garanterat sett andra namn i världseliten.

P€RRA;5902062 skrev:
Tyvärr så är det ju så med motorsport generellt, det är så pass dyrt att många som skulle ha kunnat bli grymma aldrig ens får prova. Om lika många provade roadracing som provar fotboll världen över hade vi garanterat sett andra namn i världseliten.

Tyvärr? Jag säger "Tack och lov"! Om fler hade haft så jäkla gott om pengar som du och jag har, hade vi inte varit fd och aktiva elitförare idag. Vi hade kört grön grupp på bandagar och DRÖMT om att köra med de snabba Rookieförarma! För det hade funnits tusentals!

Last edited:
Jo.... men tror du inte att det finns en hel drös otroligt kompetenta racers, som om de haft pengarna att byta däck så ofta som man måste för att bli bäst i STK600, sedan kunnat gå vidare och, om de haft pengarna, kunnat bli skitbra i SS600, och sedan, om de haft pengarna, kunnat bli skitbra i VM?
Jag vill påstå att SÅKLART finns den en hoper Marquez därute, som inte blev något för att de inte hade ekonomin att gå vidare.

Jag tror det finns en hel drös kompetenta racers som kastat bort allt för mycket pengar på allt för få träningstimmar. Om de istället hade disponerat sina få slantar bättre och lagt timmar, timmar och åter timmar på två hjul så skulle deras resultat varit mycket bättre än nu när dom knappt har råd att träna i tron att allting måste vara topp notch på varje träningspass.

Det sägs att det krävs 10000 timmar av träning för att bli en toppidrottare och då säger det sig självt att man måste hitta alternativa former av träning för att som svensk hamna i rr-toppen.

Ska man få ihop dessa 10000 timmar och förbruka 3-4 par däck varje timme så hamnar ju bara däckskostnaden i storleksordningen 0,1 Miljard. dvs helt orimligt för de flesta av oss dödliga.

Fan se till och köp de där jävla däcken så vi blir av med den mest meningslösa tråden jag läst.

Moderatorerna band onekligen ris för den egna ryggen när de lät den här tråden få vara kvar.

Vet precis vad jag ska skriva när det är dags att sälja av lite gamla RR-tillbehör :hihi

Jo.... men tror du inte att det finns en hel drös otroligt kompetenta racers, som om de haft pengarna att byta däck så ofta som man måste för att bli bäst i STK600, sedan kunnat gå vidare och, om de haft pengarna, kunnat bli skitbra i SS600, och sedan, om de haft pengarna, kunnat bli skitbra i VM?
Jag vill påstå att SÅKLART finns den en hoper Marquez därute, som inte blev något för att de inte hade ekonomin att gå vidare.

Kul att du syftade på mig :D

Hur tänker du då?

Precis köpt hus och pengar kaputt! MEN om någon i tråden vill dela köpet med mig skall jag slå sönder en gömd spargris. Jag åker från Götet och hämtar det så om någon vill ha hemleverans på hälften hojta till!

Jag tänkte att här har vi en som vill sälja begagnade däck men inte får det sålt och skapar en tråd om det. Det finns en annonsdel :tummenupp
För oss som är på väg in i träsket kan det vara bra att veta vilka förarkategorier det kan vara värt att köpa däck av. De flesta verkar anse att däck från eliten (som Mozz...) är i väldigt bra skick något som inte jag trodde innan den här tråden!

Precis köpt hus och pengar kaputt! MEN om någon i tråden vill dela köpet med mig skall jag slå sönder en gömd spargris. Jag åker från Götet och hämtar det så om någon vill ha hemleverans på hälften hojta till!

jag kan ta den fina halvan så får du resten ?`Deal :D

För oss som är på väg in i träsket kan det vara bra att veta vilka förarkategorier det kan vara värt att köpa däck av. De flesta verkar anse att däck från eliten (som Mozz...) är i väldigt bra skick något som inte jag trodde innan den här tråden!

Krasst så går det att åka "ganska" fort på däck rätt mkt och fortfarande ha däck kvar värda att sälja. Om X har en mjuk körstil och bra fjädringsinställningar. Samtidigt kan en elitåkare totalslakta däck på bara några varv om fjädringen är helt fail.

Men krasst så är 20-minutersdäck från eliten en riktigt bra investering. Att de inte duger för 1.07 på Åsen mer än några varv betyder ju knappast att de inte duger för den som jagar 1.15, 1.12 eller 1.10.

För min del är det viktigare att få ordning på körtekniken och göra RÄTT, än att som Mozz säger, "vänja" sig vid och lära sig utnyttja greppet i nyöppnade SC1or. De där sista sekundrna är så mkt större än de första tyvärr :(

jag körde 1.26 på åsen och hade inga däckvärmare :) bara en trött 600-touring :)
fast det kommer väl däckvärmare och grejjer med så. hehe
Fast det är ju skillnad ändå.

Om jag säljer beggade däck som är slut för mitt Rookie-tempo så är det ju slut slut slut.. Att de är slut för STK-piloter är en helt annan sak.

Att det är svårt att sälja "bandagsdäck" känns naturligt, men 20-minutersdäck från A-förare?

Weird. :)

Känns som att det går inflation i materialsportandet. Folk som åker 1.25< på Åsen kommer med däcksvärmare, 1.15< byter däck som kalsonger osv.. Att byta upp sig när det man hade började sätta gränsen som det var för inte länge sen verkar ha blivit omodernt eller nåt.

jag körde 1.26 på åsen och hade inga däckvärmare :) bara en trött 600-touring :)
fast det kommer väl däckvärmare och grejjer med så. hehe

Jag åkte 1.17-1.18 med original gathoj på gatdäck, körde 34 mil ToR till Karlskoga nån gång tom.. Att däcken eller hojen inte skulle räcka till var mitt minsta problem.

Tills du kapat 8-10 sekunder till tycker iaf jag att du borde lägga pengarna på bantid och soppa istället för massa racegrejer du inte behöver.

Mina 0,50

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...