Är det inte konstigt???

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har en trave däck som gått mellan 17 och 25 minuter, 10 bak och 6 framdäck. Framdäcken är som nya och bakdäcken är i varierande skick, de allra flesta bra nog att göra 48:or på Falken och 1,09 på Åsen med. Jag har satt ut annons på dem här http://www.sporthoj.com/annonser/?id=73294 och på Blocket. 3500 kronor för hela klabbet = 250 kr per däck. Och.....

INGEN har ringt!!!! Är inte detta märkligt? MÅNGA klagar på att det är så dyrt att rejsa och här får man däck för en halv säsong för tramspengar!!!!! Fattar INGET!!!
 
Om bakdäcken hade varit till en motorcykel hade jag köpt de direkt... :hihi:hihi:hihi

Men som sagt varför nappar ingen på däck för en hel bandagssommar.
 
När jag köpt en 600 för bankörning så hör jag av mig, men då har du antagligen redan sålt dom ;)
 
Om bakdäcken hade varit till en motorcykel hade jag köpt de direkt... :hihi:hihi:hihi

Men som sagt varför nappar ingen på däck för en hel bandagssommar.

Utav samma anledning så har inte jag köpt dem :)


Hur länge räcker ett däck för en glad amatör som en elitförare har kört på i 17-25 minuter?
Är det ofta att folk ljuger om hur länge ett däck har gått på bana? Kan ni eliter inte ens träna på ett däck som har gått 25 min på bana? Känns som om det är väldigt oekonomiskt att byta däck så ofta :)
 
Utav samma anledning så har inte jag köpt dem :)


Hur länge räcker ett däck för en glad amatör som en elitförare har kört på i 17-25 minuter?
Är det ofta att folk ljuger om hur länge ett däck har gått på bana? Kan ni eliter inte ens träna på ett däck som har gått 25 min på bana? Känns som om det är väldigt oekonomiskt att byta däck så ofta :)

Ska du köra begagnat så får du lära dig att kränga däck själv. Är man så snabb som Moss så märker man när det bästa är taget ur ett däck, och då räcker det gott till bandagar.
 
Utav samma anledning så har inte jag köpt dem :)


Hur länge räcker ett däck för en glad amatör som en elitförare har kört på i 17-25 minuter?
Är det ofta att folk ljuger om hur länge ett däck har gått på bana? Kan ni eliter inte ens träna på ett däck som har gått 25 min på bana? Känns som om det är väldigt oekonomiskt att byta däck så ofta :)

Beror väl på dom nya kostar...
 
Ska du köra begagnat så får du lära dig att kränga däck själv. Är man så snabb som Moss så märker man när det bästa är taget ur ett däck, och då räcker det gott till bandagar.

Okej så om en elitförare som moss inte kan köra på gränsen utav sin förmåga pågrund utav däcken så byter man? Själv så kör jag till däcken är helt slut, tar det lite försiktigare mot slutet :) Dock så är jag både snål och långsam :P

Jo det känns ju som att man får byta däck jävligt ofta om man köper begagnade som ofta är soft blandning.. Själv så köper jag nya däck, nästa säsong så blir det R10 och conti slicks som jag kommer köra med.
 
Du åker snabbare och det där härliga greppet med de mjuka släppen får du under den första värmecyklen i däcken dvs första passet. Allt därefter är sämre, hur mycket beror på vilket däck det är, hur hårt däcket gått och om fjädringen på cykeln lirar.

Men sen skall man inte sticka under stol med att mycket sitter i huvudet, när SST600 toppen kommer in efter halva kvalet för att byta bakdäck som sedermera rullar 3 supersnabba varv och därefter pensioneras så är det bara för att föraren i sitt huvud vill ha bästa möjliga grepp när hen skall ut och bomba.

Men Mozzbergs begade sulor duger utmärkt för en bandagsåkare eller någon som inte är bland de snabbaste i rookie. Hellre ett beg supercorsa än ett nytt billighetsdäck typ Conti.
 
Men sen skall man inte sticka under stol med att mycket sitter i huvudet, när SST600 toppen kommer in efter halva kvalet för att byta bakdäck som sedermera rullar 3 supersnabba varv och därefter pensioneras så är det bara för att föraren i sitt huvud vill ha bästa möjliga grepp när hen skall ut och bomba.

Och det är därför jag byter däck ofta, för att det sitter i huvudet! Jag inbillar mig att det finns kanske 4-6 stycken svenska RR-förare som kan köra så fort det går, övriga kör så fort de vågar. Och, man vågar mer med nya däck. Pungt!
 
Kan ni eliter inte ens träna på ett däck som har gått 25 min på bana? Känns som om det är väldigt oekonomiskt att byta däck så ofta :)

Kan kan man ju, men det ger ju inget! Jag tränar mindre än någonsin tidigare, bara för att jag vill inte åka ut och vänja mig vid det 96%-iga greppet som är i ett däck som gått 20 minuter, jag vill vänja mig vid det där äckligt goa greppet som är i nya däck. Som det är nu så blir jag lite överraskad varje gång jag sätter på nytt, har ofta inte ett släpp de första 10 varven. Och det ska man ju ha....
 
Du åker snabbare och det där härliga greppet med de mjuka släppen får du under den första värmecyklen i däcken dvs första passet. Allt därefter är sämre, hur mycket beror på vilket däck det är, hur hårt däcket gått och om fjädringen på cykeln lirar.

Men sen skall man inte sticka under stol med att mycket sitter i huvudet, när SST600 toppen kommer in efter halva kvalet för att byta bakdäck som sedermera rullar 3 supersnabba varv och därefter pensioneras så är det bara för att föraren i sitt huvud vill ha bästa möjliga grepp när hen skall ut och bomba.

Men Mozzbergs begade sulor duger utmärkt för en bandagsåkare eller någon som inte är bland de snabbaste i rookie. Hellre ett beg supercorsa än ett nytt billighetsdäck typ Conti.
För något år sen vann Watz ett KM på Sviestad med sin R6, sen rullade han igenom depån och startade sist i 1000-klassen, och kom tvåa. Dom däcken såg ut som ryamattor :hihi Men förbannat fort gick det iaf :fakta Så nog sitter rätt mycket i skallen :fakta
 
För något år sen vann Watz ett KM på Sviestad med sin R6, sen rullade han igenom depån och startade sist i 1000-klassen, och kom tvåa. Dom däcken såg ut som ryamattor :hihi Men förbannat fort gick det iaf :fakta Så nog sitter rätt mycket i skallen :fakta

Jo, vinna KM går nog. Men till och med jag kör ifrån Watz när han kör på fransiga däck!
 
Fattar inte jag heller, en sån trave kostade 5000 när jag började för några år sen, räckte hela året och sålde till och med några, detta var bara 3år sen.
Nu är det nästan omöjligt att bli av med dom....

Hade jag haft behov av fler likadana däck jag redan har hade jag handlat. ;)
 
Jo, vinna KM går nog. Men till och med jag kör ifrån Watz när han kör på fransiga däck!

Han åkte 57or halvvägs in i race 2 om jag minns rätt, och ledde hyfsat gott. Andra halvan av 1000-racet gick mer på bredden än rakt fram och sista varven föll han ner på en andraplats ;)

Reservation för 57orna dock, men stod som ett fån i depån och idiotförklarade mig själv under tiden.
 
Han åkte 57or halvvägs in i race 2 om jag minns rätt, och ledde hyfsat gott. Andra halvan av 1000-racet gick mer på bredden än rakt fram och sista varven föll han ner på en andraplats ;)

Reservation för 57orna dock, men stod som ett fån i depån och idiotförklarade mig själv under tiden.

Jo men visst, kompetens på skapliga däck kör såklart ifrån mindre kompetens på nya däck. SÅKLART!:tummenupp
 
MEN MOSS!


Jag hade lätt köpt dem om de hade funkat på snö/is vägar!! men jag slår vad om att DE ÄR TOK HALA NU! , så jag lugnar mig till VÅREN!

Vi har ju snö här upp snart/strax!
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top