Är det inne att ta licens?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kanske varit uppe på tapeten förut, men jag är lite nyfiken bara varför man väljer att ta licens? För licens är väl i första hand till för folk som skall börja tävla, annars finns det väl vanliga bankörningar?
En del har ju aldrig satt sin fot inne på en bana tidigare och om man då skall ut och gasa bland erfarna människorna verkar det lite läskigt om man antingen ligger o stoppar upp eller kör dåligt.

Nyfiken, thats all.

Bikerbitch skrev:
Kanske varit uppe på tapeten förut, men jag är lite nyfiken bara varför man väljer att ta licens? För licens är väl i första hand till för folk som skall börja tävla, annars finns det väl vanliga bankörningar?
En del har ju aldrig satt sin fot inne på en bana tidigare och om man då skall ut och gasa bland erfarna människorna verkar det lite läskigt om man antingen ligger o stoppar upp eller kör dåligt.

Nyfiken, thats all.

Det är lite trendvarning. Tar en så tar alla typ.

Ska bli kul och se hur många som börjar tävla efter tagit licens

Ja, du behöver licens för att få tävla. Vissa bankörningsdagar är för allmänheten och vissa för licens. Vid allmänhetens körning finns det olika grupper oftast långsam, mellan och snabb och ibland öven licensgrupp. Jag tycker du skall pröva på att åka bana för man lär sig väldigt mycket och det är väldigt kul. På en del bandagar finns det också instruktörer.
Kolla in bankörningskalendern hos www.nickes.nu
Lycka till!

Rikard

Ja, det är har blivigt "trendigt" att ta licens säger alla som skaffat det för sååå länge sedan.
Men det var väl inte det du undrade över? Så vad var frågan lite mera precist?

Bikerbitch skrev:

Nyfiken, thats all.

Jaa shit asså, när jag tog lic. 98 så var det 9 pers på kursen. När jag senare var behjälplig med lite rekvisita till en kurs 2000 så var det 2 grupper på vardera 30 pers som skulle ta lic. o det e bra för återväxten.
kul!
/M

Jag har hittills kört en bankurs och det kommer absolut bli flera eftersom bana är mycket roligare än vanlig väg!

Men jag var lite nyfiken på att så många går o tar licens. Hur många kommer börja tävla? Vad skall de med licensen till om de inte börjar tävla?
Det verkar vara en fluga just nu att inneha licens.

Rikard skrev:
Ja, du behöver licens för att få tävla.
Rikard

De som funderar på att ta licens "bara för att" skall ju ha klart för sig att deras trafikförsäkring INTE kommer att gälla även om de kör med reggade hojar på "vanliga" bandagar. Och har man inte ens gällande trafikförsäkring så lär man inte vara välkommen..

Har man licens så anser FB att du är på bana för träning inför tävling.
Däremot ger ju licensen och tillhörande olycksfall en del personligt skydd. Men klotar man in i polaren vill det till att man har stor plånbok. För du har ingen försäkring som täcker varken hans eller dina egna hojskador. Eller hans personskador.

Bikerbitch skrev:
.... Hur många kommer börja tävla? Vad skall de med licensen till om de inte börjar tävla?
....

Det kvittar om man kommer tävla. Vill man regelbundet träna fritt på bana med sin hoj och köra på sitt eget ansvar för att se hur snabb man kan bli , då bör man ta licens.

Tävlar gör man om lusten faller på sen.

Vill man köra allt man törs och lite till på bana så är det bara licens som gäller.

kan ju bero på att man hellre lägger pengarna på däck, bensin och bantid än på dyra försäkringspremier!

absolut är det en trend, det skall väl ses som ett bevis på att man minsan kan köra skulle jag tro.
Tror iaf inte alla som tar den sen verkligen kommer tävla.

Bikerbitch skrev:
Men jag var lite nyfiken på att så många går o tar licens. Hur många kommer börja tävla? Vad skall de med licensen till om de inte börjar tävla?
Det verkar vara en fluga just nu att inneha licens.

Bra fluga i så fall! Många av dom värsta liters masinerna är ju princip färdiga rr-hojar så det kanske inte är så konstigt att man tar licens också.

Själv tog jag licens 2001 och hade tänkt börja tävla, men livet fick en annan riktning. Hoppas det blir av någon gång. Det är ju ingen nackdel att ha tagit licensen, även om jag troligtvis får ta om den i fall jag skall börja tävla.

Ha det bra!

Rikard

Liwa1 skrev:
....

Ska bli kul och se hur många som börjar tävla efter tagit licens

Även om bara en femtedel kommer till start så är det ett framsteg om man delar ut 500 nya kursintyg varje år....

Chrille skrev:
Det kvittar om man kommer tävla. Vill man regelbundet träna fritt på bana med sin hoj och köra på sitt eget ansvar för att se hur snabb man kan bli , då bör man ta licens.

Vill man köra allt man törs och lite till på bana så är det bara licens som gäller.

Crille kan du svara på om man tar licenskursen och löser ut en endagars licens för t.ex ERF då har jag väl INGEN licens resten av året LR?
/N

Bikerbitch skrev:

Nyfiken, thats all.
Det är ju också definitivt billigare att köra bana om man har licens jämför i teori att du har 3 tim effektiv bantid på en licensträning (om man skulle orka köra så länge dvs) för 250 kr emot runt 500 - 1000 för en vanlig bandag med kanke 1-2 timmars effektiv tid!

Chrille skrev:

Tjena Chrille!

Kul att se dig!

Kör du mycket bana?

Rikard

soppatorsken skrev:
Till ERF kan man inte lösa endagslicens.

Okidoki!
Känns ju fånigt att ta kursintyg och inte lösa ut licensen. Skulle bara vilja köra nått enstaka ERF men då får man väl hoppa över det.

Rikard skrev:
Tjena Chrille!

Kul att se dig!

Kör du mycket bana?

Rikard

Nä, Chrille kör HD. Ser du inte det på bilden?

Nu får man ducka för smällar :D

Förra året så fick alla med licens och medlemskap i HMS träna gratis på knutstorp, det var väl anledning nog för många :)

Klart att det är inne. Brudarna blir så impade på krogen om man slänger upp licensbrickan. absolut bästa raggningstipset.

Jag vet inte riktigt vad andra har för anledning, men jag har tänkt köra någon form av rejs i år i alla fall. Vill man tävla på bana så är det ju enbart licens som är aktuellt, då man inte får tävla på vanliga bandagar. Jag tror inte det är speciellt "inne" att ha licens, då en licens inte på något sätt säger om man är snabb eller ej. Det enda licensen innebär är just att man får hålla till på banan och leka med de andra tokdårarna som far fram som skållade troll endast iklädda läderpyjamas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT