Är det här möjligt? Rektangel

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Arean av en rektangel är 18 cm2. Ena sidan är 9 cm och andra är 2.

Gör en annan rektangen med samma area men med mindre omkrets.

--------------------------------------------------------------------------

Så står det på en uppgift och jag undrar om det verkligen är möjligt, eller är det rentav omöjligt?

H4 skrev:

Så står det på en uppgift och jag undrar om det verkligen är möjligt, eller är det rentav omöjligt?

Rektangel med sidorna 6cm samt 3cm, totala arean då 18kvcm samt totala omkretsen 18cm....

Tjet skrev:
Hur ritar man en triangel där alla hörn är 90 grader då? :arsele

Haha:)

En triangel har 180 grader sammanlagt..

90 + 90 + 90 blir = 270

Så man kan förklara det på ett sådant vis också :rofl

EDIT: Tänkte väl att det gick med uppgiften, fick fan kortslutning någonstans i huvvet.

H4 skrev:
Haha:)

En triangel har 180 grader sammanlagt..

90 + 90 + 90 blir = 270

Så man kan förklara det på ett sådant vis också :rofl

EDIT: Tänkte väl att det gick med uppgiften, fick fan kortslutning någonstans i huvvet.

Den går att lösa så den sammanlagada vinkelsumman blir 270 trots att det är en triangel. Ha! :)

Tjet skrev:
Den går att lösa så den sammanlagada vinkelsumman blir 270 trots att det är en triangel. Ha! :)

Inte om den ligger i ett plan. Då är alltid summan 180 grader. Antar att du menar klassikern med att projicera den på ett klot, eller något åt det hållet..

Gixxer-Anders skrev:
Inte om den ligger i ett plan. Då är alltid summan 180 grader. Antar att du menar klassikern med att projicera den på ett klot, eller något åt det hållet..

Fan också.... :rolleyes: :tungan

H4 skrev:

En kvadrat med arean 18 cm2 har den minsta omkretsen av alla möjliga rektanglar.

Harrysson skrev:
Varför är det fel ?

För att en kvadrat kan inte ha den minsta möjliga arean av REKTANGLAR.
Tex så har en kvadrat med måtten 2x2 mindre omkrets :D
Och vore det en rektangel så skulle en rektangel med måtten 2x1 även den ha mindre omkrets än 18cm2 så jag fattar inte vad han menar. Om han skriver om det lite mer utförligt så har han säkert rätt.

Dee_cati skrev:
För att en kvadrat kan inte ha den minsta möjliga arean av REKTANGLAR.
Tex så har en kvadrat med måtten 2x2 mindre omkrets :D
Och vore det en rektangel så skulle en rektangel med måtten 2x1 även den ha mindre omkrets än 18cm2 så jag fattar inte vad han menar. Om han skriver om det lite mer utförligt så har han säkert rätt.
Jag förstår vad han menar :hej
Enligt mig har han rätt.

En kvadrat är en typ av rektangel, eller hur...?
Om arean alltid är 18 cm2 och inget annat, så har en kvadrat den minsta omkretsen, ju mer avlång rektanglen blir, ju större blir omkretsen.

4,25 * 4,25 blir lite drygt 18 cm2 (18,0625), har ingen miniräknare med roten ur så...
4,25 * 4 = 17 cm i omkrets.

Om vi tar en avlång jäkel, tex 1 * 18 cm, så har vi arean 18, men omkretsen blir 38 cm...

På tal om småkluriga saker..

..belv introduducerad av Mohrs band idag på tekniklektionen. Alltså ett band av papper som endast har en sida!
Man blev bara dummare och dummare ju mer han höll på och demonstrerade det där jä*la bandet :va

Egentligen så är det ju fysiskt omöjligt..men ändå inte.. :näsblod

Jonathan skrev:
..belv introduducerad av Mohrs band idag på tekniklektionen. Alltså ett band av papper som endast har en sida!
Man blev bara dummare och dummare ju mer han höll på och demonstrerade det där jä*la bandet :va

Tell me more, tell me more!!!

:fyllisar

NSR_Martin skrev:
Jag förstår vad han menar :hej
Enligt mig har han rätt.

En kvadrat är en typ av rektangel, eller hur...?
Om arean alltid är 18 cm2 och inget annat, så har en kvadrat den minsta omkretsen, ju mer avlång rektanglen blir, ju större blir omkretsen.

4,25 * 4,25 blir lite drygt 18 cm2 (18,0625), har ingen miniräknare med roten ur så...
4,25 * 4 = 17 cm i omkrets.

Om vi tar en avlång jäkel, tex 1 * 18 cm, så har vi arean 18, men omkretsen blir 38 cm...

Ähhh, en kvadrat är en kvadrat och en rektangel är en rektangel. En triangel kan ju inte samtidigt vara en cirkel :va

Vad är det där för band du snackar om, nu får du ha en fysiklektion med oss sporthojare som inte fattar så mycket.

Man kan t ex projicera en kvadrat på en sfär också... genast har den större area med samma omkrets! ;)

Dee_cati skrev:
Ähhh, en kvadrat är en kvadrat och en rektangel är en rektangel. En triangel kan ju inte samtidigt vara en cirkel :va

Vad är det där för band du snackar om, nu får du ha en fysiklektion med oss sporthojare som inte fattar så mycket.

En kvadrat är en rektangel med alla sidor lika långa, på samma sätt som en cirkel är en ellips med båda axlarna lika långa.

// Snart ma/fy lärare på gy

biljardboll.jpg
:kocko :va

Jonathan skrev:

Moebiusband heter det väl ändå? :confused:

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back