Är det här en bra speldator?

Easy_Mike skrev:
men visst,man kan ju dra in på eccminnena och då köra enkelminne istället för dual och då få billigare moderkort

Jag skulle vilja byta ut "kan" mot "bör". Det finns ingen som helst anledning för vanliga hemma-användare att köra minnen med ecc eftersom 1) det kostar mer 2) det påverkar prestandan och 3) det behövs helt enkelt inte, så länge du inte anser att dina dataspel är absolut affärskritiska. Dubbla minneskanaler körs ju ändå, så där spelar ecc ingen roll. :tummenupp

Halogen skrev:
Jag skulle vilja byta ut "kan" mot "bör". Det finns ingen som helst anledning för vanliga hemma-användare att köra minnen med ecc eftersom 1) det kostar mer 2) det påverkar prestandan och 3) det behövs helt enkelt inte, så länge du inte anser att dina dataspel är absolut affärskritiska. Dubbla minneskanaler körs ju ändå, så där spelar ecc ingen roll. :tummenupp

ok...vi tycker alla olika.
jag kör med 2x512 ecc minnen..tycker det funkar bra.
jag kom med ett förslag(tidigare inlägg).inte en inköpslista.

av tidigare erfarenheter så betalar jag istället mer för ordentliga minnen än får massa skumma fel efter ett par månader.

Last edited:
Kan sejja till alla Intel fan som saeger att Intel aer kallare e helt fel.

Kanske stammde for 2 ar sen men nu aer det helt fel.
Tvart om, Intel har stora problem med varmen och amd aer mycket kallare.

Ex. min amd 3000 socket: 939 aer 30 grader idle o 39 vid full load med orgrinal kylare samt mycket tyst.

Tkr verkligen inte heller ni ska kopa en intel do den aer i stort sett segare po alla moment forutom po komprimering men daer hanger amd i stort sett lika bra med.

So 8 av 10 tester vinner en amd mot en intel.

och inte nog med det so aer amd billigare.

Skulle man testa sejj en amd for 2000 kr mot en intel for 2000 kr skulle den nog vinna i snitt.

9.5 av 10 tester mot inteln.

Aer ejj i sverige so jag har engelskt tangentbord der av den knepiga stavningen.

Aja slutsnackat daer.

Tkr som en annan sa att du ska valja 2 st Matched 512 mb minnen do moderkortet antagligen har stod for Dual DDR som ger en liten extra boost, Samt sattsa po ordentliga minnen. Borde nog go po minst 1000 kr for hyffsade 2*512 mb Matched.

Sen grafikort aer helt okey. Tkr inte du ska kopa en 6800 gt etc do ett ati x800 pro ger mer prestanda for en billigare peng.

Det du kan gora aer att kopa en 6600 gt eller x800xl do dom aer lite mer prisvarda.
6600 gt aer lite billigaer men lite sloare (Fast fortfarande ett mycket bra), betala ejj mer an 1700-1800 kr.

x800xl ger inte mycke mindre prestanda an ett x800pro men aer lite billigare.
Fast iofs so aer x800 pro kortet du har daer riktigt billigt.

Sen so sog jag att vissa skrev kop ett 6800 gt sli.
Tycker verkligen inte det aer vart att gora do det ger lite prestanda forhollande till pengarna.
Visst du for bra prestanda men det blir sjukhellsicke dyrt.
+ att SLI tekniken kraver att du har en drivrutin till varje spel villket kommer hemmna utveckligen av drivrutiner MYCKET och po so sett kommger ge mindre prestanda, samt monga spel kommer do ejj utnyttja SLI prestandan.

Om du aer sugen po att kora me 2 grafikkort so vanta tills Ati kmr me sin nya crossfire teknik som ska utnyttja 2 grafikkort mycket battre, Racker me 1 drivrutin for alla spel inte som SLI.

Sog oxo att du hade bestellt en zalman kylare te cpu'n.
Tkr det aer lite onodigt do min erfarenhet av kylarna man for med aer mycket bra och kyler datorn med roga samt aer mycket tysta.
Sen so brukar dom Proccesorena med Flakt vara lika billiga som dom utan. So om du aer inte nojd med den aer det ju bara att kopa en i efterhand so har du en over om det skulle behovas.

Annars tyckte jag du gjorde helt okey val.

// Freddola

Last edited:
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg