Är det fler än jag som inte hittat ”rätt” hoj?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Känner igen mig så mycket - här är också en som typ tycker om alla hojar.

Hade gärna velat ha en motard, 09:a japs literhoj, en streethoj osv. Skitjobbigt.

Man får väl ta den gyllene medelvägen och välja något som uppfyller flest krav.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Åker du till BMW för att prova hoj så prova både 800 och 1200 GS, ska du ha den till att köra till och från jobbet också och saknade 660n så ligger 800 nära till hands.
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Släng på ett crosstyre på bladen och du har din perfekta bushoj/pendlarhoj :tummenupp

Annars kan jag faktiskt rekomendera något ur ktms 950/990 serie, mysiga hojar både adventure och sm:en
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Ska du prova BMW:s GS modell så är väl KTM:s Adventure modell något, kan man åka långt på, och går fint när det svänger. Själv har jag fastnat lite för KTM:s SM modell:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Efter tio år på hoj med erfarenheter av lite gott och blandat från min veteran på 74cc upp till en GSX1400 så har jag ännu inte hittat någon hoj som jag trivts med mer än en säsong max. Det enda som jag hittills kommit fram till är att nästa hoj nog blir nästan vad som helst utom stånka eller radfyra. :va

Så jag har kommit fram till: Man hittar aldrig den perfekta hojen. Till skillnad mot för en bil som man kan vara nöjd med så länge som den fungerar och man hålls varm och torr så vill man ha ut lite mera känslor än så av en hoj. Och att hitta det perfekta paketet av känslor är omöjligt. Särskilt om man dessutom samtidigt ska väva in såna delar som komfort, tillförlitlighet och så vidare. Då kan man lika gärna försöka ha ägt så många olika hojar som möjligt innan man kastar in handduken.

Visst kan man få en uppfattning om hur en mc är utav en provkörning. Men det är först när man har ägt den ett tag som man lär sig hata den.
 

peppe44

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
kalmar
Hoj
kawazaki zrx 1200s
"jag skulle definitivt titta på Suzuki's GSX och Bandit. Sen finns ju alltid Kawazaki's ZRX1200 (finns med halvkåpa eller naken) och några andra modeller som säkert skulle funka bra."

Som ägare av en zrx1200s kan jag nog säga att det du vill använda hojen till så är det för mig ett självklart val. Ser fram emot att kawasaki återintroducerar den på marknaden igen
Själv använder jag den till det mesta och njuter av det. Ta en tur till jobbet eller lägg termosen under sadeln och glid iväg(under sadeln får du plats med en stock snus och en termos alternativt 2 halvlitersflaskor med sprit och en stock snus). Jag kör även smc's kurser på bana med den och det funkar bra men då börjar man märka av att det inte är en sport hoj. Blir lite tung och man får jobba lite mer när kurvorna nyper åt. Som touringhoj är den fantastisk. Stabil med bra vrid utan att tappa körglädjen på dom mindre
vägarna. Jag som kör touring har svårt att se något roligare alternativ för någon buss eller tyngre åbäke vill jag inte ha.(välj s modellen med kåpa enligt zrxowners club så blir r modell ägarna lite trötta vid touring)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Provkör GS:en, den låter helt perfekt för dina behov. Tar cylindern i backen på en GS så har du andra problem. Min var nere en gång pga ett rejält framhjulssläpp på bana, normalt sett tar greppet slut innan burken tar i.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Själv är man sambo med en som är lika tokig i hojjar som jag är, hennes kommentar är mera "- Vadå sälja? Kan man inte ha bägge?".
Synd bara att lottovinsten på x antal miljoner inte kommit så man skulle ha råd med alla tvåhjulingar man skulle vilja äga. :(

ps, jag måste komma med en dementi.
Fästmön var inte alls glad över att i denna text blivit presenterad som "damen" så jag får nu krypa till korset :Bugar
Hon är inte en dam utan en ängel nedstigen från himlen, d.v.s. guds gåva till mig. Värdens vackraste varelse i mina ögon. :Bugar

ps 2, vad skriver man? Tjejjen? Kvinnan i mitt liv? Fästmön? Blivande frun? Sambon?

Du kör ju ändå aldrig med mig och Frezon, så du kan lika gärna kränga hojarna och köpa en segway istället... ;)
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Du kör ju ändå aldrig med mig och Frezon, så du kan lika gärna kränga hojarna och köpa en segway istället... ;)

Men ni är ju aldrig ute när jag ska ut.
När jag ringer vill ingen leka med mig :(

Onsdag? Ska ni ut och leka?

Försökte ta en av platserna till Gelleråsen 27-28/8 då de fick återbud men jag han inte :huvet

Provkör GS:en, den låter helt perfekt för dina behov. Tar cylindern i backen på en GS så har du andra problem. Min var nere en gång pga ett rejält framhjulssläpp på bana, normalt sett tar greppet slut innan burken tar i.

Att cyllarna skulle ta i var mer menat som ett skämt, var tvungen att tråka Stellan med den kommentaren när han valde HP2 som grund för sitt senaste bygge så att den dök upp i texten var nog mer undermedvetet :D

Jag får buga :Bugar för alla förslag jag fått. Tack ska ni ha.
"Vill ha listan" är tyvärr på tok för lång nu efter dessa förslag så valet vart tyvärr inte enklare :(
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Har haft 4 hojar sedan jag tog kortet 1982 och två av dom blev kraschade "beyond repair" så man kan nog säga att man hittade hem på dom hojarna:)
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag har kört en hel del olika hojar, och en av dom tråkigaste var helt klart Superblackbirden. Kanonbra motor, och stabilt chassi, men gud så tråkig bara.

Gamla bladen är ju helt ok, men då gäller det ju att köra den som en sporthoj ska köras också.

Jag skulle tipsa om nån typ av naken hoj - Streetfighter.

Tror att min nuvarande Hornet 900 är den roligaste hoj jag har ägt faktiskt.
Lämnar en del kvar att drömma om, men varje gång jag har tryckt på startknappen, så har jag haft kul med den - den duger till allt!
Funkar att toura med, hänga på sporthojsgänget, busa med motardgänget, och även mycket bra att skjutsa på.

Kåpor gör bara att man måste köra snabbare för att ha kul!
 
Last edited:

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
R1200R:en är en KANONTREVLIG hoj, men den har inte mycket att ge på trassligare underlag. 1200GS är i princip (nu får jag väl stryk av vissa) en högre 1200R. Motorn är snarlik, lite högre vikt, ruta, längre fjädringsväg etc etc.
... och över 20 kg mera i vikt, drar 1 dl mer per mil.
Själv tycker jag det går fint att åka grusvägar med min.... :tummenupp
 

P.E

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Hojlös
Känner igen mig så mycket - här är också en som typ tycker om alla hojar.

Hade gärna velat ha en motard, 09:a japs literhoj, en streethoj osv. Skitjobbigt.

Man får väl ta den gyllene medelvägen och välja något som uppfyller flest krav.

Samma här,gillar alla typer av hojar.
Och resultatet är att jag för närvarande inte har någon hoj överhuvudtaget.
Kan inte bestämma mig för vad jag ska ha :confused:.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Samma här,gillar alla typer av hojar.
Och resultatet är att jag för närvarande inte har någon hoj överhuvudtaget.
Kan inte bestämma mig för vad jag ska ha :confused:.

Det är ju det, antingen har man 3-4 hojar och lever ett annars deprimerat liv som jag gör för tillfället :rolleyes: Eller så står man där utan någon hoj för det är så jävla svårt.

Har lust att sälja mina två hojar, men VAD fan ska man köpa? Det är ju så sjukt svårt. Varför gillar jag alla hojar... :(
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top