Är det fler än jag som inte hittat ”rätt” hoj?

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag har ett litet moraliskt problem, jag hittar inte ”rätt” hoj.
Klart bladen jag har är en utmärkt lekhoj men för resor fram och tillbaka till jobbet? Inte riktigt :rolleyes:

Så inför förra året skaffade jag mig en DR 650 RSE för att ha en billig hoj att åka fram och tillbaka till jobbet med. Att jag och damen sen kom fram till den briljanta idéen att ta enstånkaren på en 100 mila resa med packning och tält påverkade uppfattningen om dess fortsatta leverne i vårt garage. Kan meddela att rumpen inte uppskattar längre sträckor med denna modell. Blev en massa stop för att bli av med ”sockerdrickan” i händer, fötter och rump :)

Inför detta år byte jag ut enstånkaren mot en liten roligare ”touringhoj” :banana
Det blev en Honda CBR 1100 XX :yoparty
Snacka om att bladen vart lätthanterlig efter ett par mil på denna :bow
Funkar utmärkt att åka till och från jobbet med (lite stor kanske :hihi ).
Packväskor införskaffades och resa planerades. Tre dagar, 100 mil så var man på Pite Havsbad (Snacka om milslukare.)
Men, nu kommer funderingen. På vägen tillbaka skulle vi glassa runt på småvägar och insupa Sveriges landskap (o jag kan meddela att det är en jävla massa träd norröver). Problemet som uppstod var att jag hade problem att glassa :gnissla 110 km/h eller mer passade mig och hojjen bättre :D Jag kan tala om att alla träd ser likadana ut i 130.
Behöver jag tala om att det inte blev något ”glassande” på vägen ner? Andra dagen tog vi de sista 80 milen hem. Största anledningen var iof tokdåligt väder med regn i mittensverige och 27 grader och sol hemma.

För att komplicera det hela ännu mer så håller damen på att skaffa eget hojkort så inför nästa sommar kommer hon att köra egen hoj. (Just nu har hon en ER-6 n.) Detta kommer innebära att nästa sommar så åker hon liten nakenhoj som trivs bäst i hastigheter runt 100 och inte så långa dagsetapper och jag har en hoj som älskar hög hastighet och kan avverka mil efter mil (nästan i alla fall, lite ont i rumpen får man även på denna efter några mil).

Vad ska man ha för hoj? Efter att ha tittat på long way round och long way down är jag lite sugen på en av BMWs GS hojjar men va f-n, en bumse som man inte vågar svänga med för att cylindrarna ska ta i. Kan det verkligen vara rätt hoj eller har man glorifierat modellen efter ha tittat för mycket på Ewan och Charley?
Klart man vill ha hela garaget fullt med hojjar för alla tillfällen man kan hitta på (har minst fem på önskelistan) men vem har råd med det? Inte jag i alla fall.

Någon som har recept på den optimala MCn för resor fram och tillbaka till jobbet som man även kan lasta på en hel hög med väskor samt tält för att i ganska lugnt tempo insupa t.ex. Sveriges mindre vägnät? Det jag menar är en hoj som inte enbart är en milslukare (eller har jag fel på gashanden eftersom jag har problem att åka lugnt med blackbirden :D ).
Bladen blir troligtvis kvar som leksak men blackbirden är jag lite mer osäker på eftersom den inte riktigt passar in mitt behov som jag hade hoppats på.

Må gott och jag hoppas sommaren aldrig tar slut :tummenupp

/J
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nån fullvuxen sport-touringmaskin skulle väl jag föreslå. GSX1400, Bandit 1200S (halvkåpa), SV1000, XJR1300 eller liknande. Finns ju en uppsjö med sånna hojar. Hyffsat inköpspris på samtliga, bra ekonomi (försäkring, bränsleförbrukning) och bra maskiner att åka runt med. Alla fungerar att köra såväl inspirerat som touring. Radfyrorna går att puttra runt suveränt med. Rätt härligt att ligga på 5:an (eller 6:an) i 40-50km/h och bara dra på och känna hur det matar iväg.

Klokast är ju att kolla runt hos försäljare vad dom har att erbjuda och sedan prova sig fram. Svårt att på måfå säga "Den här är kanon för mig.". Eftersom du bor i Kungligahufvudstaden så borde det inte finnas någon brist på hojar.

Jag skulle definitivt titta på Suzuki's GSX och Bandit. Sen finns ju alltid Kawazaki's ZRX1200 (finns med halvkåpa eller naken) och några andra modeller som säkert skulle funka bra.

Bara ut och jaga runt. :)
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Som ovan.

Om frun kör liten ER-6'a känns det dumt att du skaffar dig en offroadare typ 800 eller 1200GS...
Bättre med nakenhoj och upprätt körställning.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Som ovan.

Om frun kör liten ER-6'a känns det dumt att du skaffar dig en offroadare typ 800 eller 1200GS...
Bättre med nakenhoj och upprätt körställning.

Tja en "nakenhoj" har jag nog inte vart inne på men varför inte :rolleyes:
Nu blev önskelistan större :gnissla

Tack för förslagen "farochson", får kontrollera lite närmare på förslagen och som du säger finns ganska bra utbud här i storastaden. Problemet är väl att man inte ser skogen p.g.a. alla träden.

/J
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Tja en "nakenhoj" har jag nog inte vart inne på men varför inte :rolleyes:
Nu blev önskelistan större :gnissla

Tack för förslagen "farochson", får kontrollera lite närmare på förslagen och som du säger finns ganska bra utbud här i storastaden. Problemet är väl att man inte ser skogen p.g.a. alla träden.

/J

En nakenhoj som inbjuder till lek är ju Yamahas FZ1.
En i samma stil men med lite stillsammare motor är Hondas CB1000R.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Provkör även BMWs cyklar, en några år gammal K1200S är inte så dum. Vill du ha nakenhoj är jag fantastiskt nöjd med min, en Triumph Street Triple R. Fantastiskt rolig och med fly-screen och Visor på är den faktiskt inte alls dum för längre sträckor heller. Motorn på 675cc räcker ganska långt och med Arrows 3-1 system pinnar den på ganska fint.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
En nakenhoj som inbjuder till lek är ju Yamahas FZ1.
En i samma stil men med lite stillsammare motor är Hondas CB1000R.

Tanken var att min CBR 900 RR skulle vara leksaken och så skulle jag skaffa en till för jobbresor och semesterresor.
Roliga hojjar dock så man vet aldrig :rolleyes:
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
En klassiker som klarar nästan allt är Hondas VFR.

Måste hålla med funderar starkt på en sådan efter min provkörning för en dryg vecka sen. Har ungefär samma behov som du skillnaden är att jag inte kommer ha någon lek hoj. Men Viffern är fantastiskt fint när det blir kurvigt.

Så åk och provkör.

//Dafe
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Provkör en 1200GS. Det är en hög hoj, så det skall VÄLDIGT mycket till innan du får ner cylindrarna i backen.

Min 1200 Adv är för övrigt till salu om du är intresserad.
Jag skall köpa en ny likadan.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Samma stuk som 1200GS men betydligt billigare: Triumph Tiger 955i av förra generationen. Stor och lite topptung, men förvånansvärt smidig i stan och på grusvägar. Härlig motor och bra packmöjligheter utan att den knäar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där med gashanden är du inte ensam om. Jag har det problemet oavsett vad jag sitter på. Sätter jag mig i en bil så flyttar det bara ner till högerfoten istället.

BMW:s offroadare ska enligt vad jag har förstått av dom jag pratat med vara riktigt bra till det mesta men inte bäst på något. Jag har dock inte kört någon.
Annars är Yamaha TDM en riktigt bra allroundhoj enligt mig. Jag är helnöjd med min.
Vid lugn körning med fullpackade väskor drar den 0,4. Inspirerad körning så kommer den upp till någonstans kring 0,5. Effektkurvan är ganska flack så man har hyfsat med kraft i alla varvtal. Personligen tycker jag motorn är underbar.
Upprätt körställning med brett styre, Riktigt pigg för sin effekt så det är inga större problem att hänga med en 600 SH på en relativt entusiastisk tur. Går att köra ganska långt utan att man blir ett vrak fysiskt.
Hänger man på en Givi wingrack går det att lasta en hel del. Jag har två 45 liters sidoväskor och en 52 liters topbox.
Resor till och från jobbet så räcker det med topboxen för att få med laptopväskan och eventuella ombyteskläder.

Ska jag anmärka på något så är originalglaset lite för lågt. Jag är 185 lång och jag fick ganska kraftig turbulens kring hjälmen vilket blev jobbigt vid landsvägskörning. Nu har jag ett MRA VarioTouring istället och det var stor skillnad. Dock kör jag fortare nu istället. Efter 40 milsetapper kan man få lite träsmak i baken så sadeln kunde eventuellt vara en liten aning mjukare men då är vi inne på hårklyverier.

Annars är jag helnöjd.

Annars ska som sagt BMWs hojar vara riktigt bra för det du verkar vilja ha den till.
 

Yakimah

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Västkusten
Hoj
Triumph Sprint ST 1050
VFR eller Sprint låter bra för dig, eller kanske en Tiger om du vill sitta lite mer upprätt och/eller är längre. De går finfint att köra småvägar med eller åka långt. :tummenupp
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Oj vad många bra förslag man fick, jag får tacka alla som skrivit.
Kom på att jag glömt att tala om att jag är 1.90 lång så benen hamnar under hakan på vissa "små" hojjar. :gnissla

VFR är en av modellerna jag vart sugen på, Tiger en annan, BMWs GS 1200 skulle jag vilja prova innan jag ger upp letandet (mest för att ha provat), TDM är ett alternativ som jag glömt bort som jag behöver beakta.

Problemet är att jag är lite osäker på vad för slags hoj jag riktigt vill ha, har även ägt en XT660R som jag saknar lite. Troligtvis en av anledningarna till att man sneglat på GS, Tiger, African Twin (XVR) o.s.v. En offroadare som funkar för längre resor men det finns så många andra roliga motorcyklar :huvet

En motard skulle passa fint i garaget, en offroad, en banhoj, en glidare (om man nu kan kalla night rod för glidare), en nakenhoj att leka med och o.s.v.
Buell måste jag prova innan jag kastar in handduken och en Ducati 1098, inte att förglömma RC8, enda sortens hojjar jag inte är sugen på är nog dessa tvåhjuliga cabrioleter så som guldvinge med efterföljare.
Varför finns det så många roliga hojjar och så lite pengar? För att inte tala om tid.

Sen kommer trasslet att prova alla hojjar man vill ha, nya kan man prova hyfsat enkelt genom återförsäljare men begagnade? Visst kan man ringa på en herrans många annonser och övertala säljaren att man behöver provköra en runda innan man bestämmer sig men eftersom jag är osäker på vad jag vill ha tycker jag att jag är lite taskig att göra så. Speciellt med tanke på att jag troligtvis inte kommer att köpa vid det tillfället då jag vill prova flera innan jag slår till.

Känns som att jag får fortsätta att köpa en som verkar vara ok för att senare byta ut den om det inte känns "rätt". :rolleyes:

Tack igen för alla förslag så ska jag försöka fundera ut vad jag egentligen är ute efter. En och annan provrepa på någon MC-Firma måste jag försöka hinna med innan säsongen är över.
Vi får se vad som står i garaget till våren :D
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
.... Bla bla...
Annars ska som sagt BMWs hojar vara riktigt bra för det du verkar vilja ha den till.

BMW R1200R kårat till Alpenmaster 2 år i rad. Kannonhoj, kan köra ca 450 km på en tank, ha kul på bana och för touring så finns stora i packväskor.

Jag är supernöjd. Att jag sedan betalar ca 3000 om året i försäkring. Jag bor centralt i Stockholm :)
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
BMW R1200R kårat till Alpenmaster 2 år i rad. Kannonhoj, kan köra ca 450 km på en tank, ha kul på bana och för touring så finns stora i packväskor.

Jag är supernöjd. Att jag sedan betalar ca 3000 om året i försäkring. Jag bor centralt i Stockholm :)

Hmm, BMW glömde jag i mitt förra inlägg.
Klart jag måste kolla in denna modell oxå :)

Tack för tipset.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag har liknande behov. Som obotlig italofil har jag rent teoretiskt kommit fram till att en Moto Guzzi 1200 Sport (Breva) är den bästa lösningen på problemet :tummenupp

Nu skall jag bara lyckas hitta att provköra en dylik också för att se om teorin håller i praktiken eller om jag måste tänka om (och kanske skaffa viffer eller R1150R eller Sprint eller .....)


Det största problemet just nu är ändå att få godkännande i familjerådet (eftersom jag bor med 3 kvinnor och en (kastrerad) katt har jag knappt någon talan själv) för hojbyte. Vaga antydningar gav mycket tydliga signaler om att det inte är läge nu, men om det dyker upp ett växthus på tomten kan det möjligen bli förhandlingsläge :gråta
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Det största problemet just nu är ändå att få godkännande i familjerådet

Själv är man sambo med en som är lika tokig i hojjar som jag är, hennes kommentar är mera "- Vadå sälja? Kan man inte ha bägge?".
Synd bara att lottovinsten på x antal miljoner inte kommit så man skulle ha råd med alla tvåhjulingar man skulle vilja äga. :(

ps, jag måste komma med en dementi.
Fästmön var inte alls glad över att i denna text blivit presenterad som "damen" så jag får nu krypa till korset :Bugar
Hon är inte en dam utan en ängel nedstigen från himlen, d.v.s. guds gåva till mig. Värdens vackraste varelse i mina ögon. :Bugar

ps 2, vad skriver man? Tjejjen? Kvinnan i mitt liv? Fästmön? Blivande frun? Sambon?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hmm, BMW glömde jag i mitt förra inlägg.
Klart jag måste kolla in denna modell oxå :)

Tack för tipset.

R1200R:en är en KANONTREVLIG hoj, men den har inte mycket att ge på trassligare underlag. 1200GS är i princip (nu får jag väl stryk av vissa) en högre 1200R. Motorn är snarlik, lite högre vikt, ruta, längre fjädringsväg etc etc.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top