Är det ens någon metall i ”kemisk metall”?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Satt här och funderade på vad kemisk metall innehåller, EGENTLIGEN. Visst ser den lite metalliskt skimrande ut men är det ens några metalliska partiklar i eller enbart färg? Att den strukturella komponenten är epoxy eller liknande härdplast är jag med på, men funderar alltså på vad resten i den sortens produkter är för något.

Nedanstående kommer från en AI.
Ja, det finns metallpulver i kemisk metall, exempelvis stål, aluminium eller järnpulver.

De engelska AIarna är lite bättre så den tyckte:
Most “chemical metal” products contain:
*Resin (usually epoxy or polyester) — this is the base material that hardens into a solid mass.
*Hardener — a catalyst that triggers the curing reaction when mixed with the resin.
*Metal powder or metal fillers — often aluminum, steel, or iron powder to give the cured material metal‑like strength, machinability, and heat resistance.
*Additives — to control viscosity, adhesion, and curing time.

Nedanstående kommer från en AI.
Ja, det finns metallpulver i kemisk metall, exempelvis stål, aluminium eller järnpulver.

De engelska AIarna är lite bättre så den tyckte:
Most “chemical metal” products contain:
*Resin (usually epoxy or polyester) — this is the base material that hardens into a solid mass.
*Hardener — a catalyst that triggers the curing reaction when mixed with the resin.
*Metal powder or metal fillers — often aluminum, steel, or iron powder to give the cured material metal‑like strength, machinability, and heat resistance.
*Additives — to control viscosity, adhesion, and curing time.
Ja, det kan vara så men helt ärligt låter svaret för vagt och för AI:igt för att jag ska tro på det 100%. AI hämtar ju gärna sin data även feån sånt som random okunniga som oss skriver på forum ;)

I databladet från Biltemas produkter nämns inte någon metall tex, men det kan vara att det är bara är basplasten och härdarna som måste nämnas där, vet ej.

Ja, det kan vara så men helt ärligt låter svaret för vagt och för AI:igt för att jag ska tro på det 100%. AI hämtar ju gärna sin data även feån sånt som random okunniga som oss skriver på forum ;)

I databladet från Biltemas produkter nämns inte någon metall tex, men det kan vara att det är bara är basplasten och härdarna som måste nämnas där, vet ej.
Det är en skräpprodukt som inte borde användas. Köp en bra svets istället.

Beror nog på vilken variant. Vi kan ju ta Biltemas 2k kemisk metall som exempel:

View attachment 527619View attachment 527620

Denna verkar ju onekligen innehålla metallpulver, specifikt aluminium.

Jämför med med deras "stål-epoxy":
View attachment 527622
View attachment 527624
Ingenting om ren metall i innehållsförteckningarna, således är den nog mer plastig i sin natur.
Ja, även ”epoxikitt stål” verkar helt fritt från metall.

Men intressant det med att åtminstone en av deras produkter faktiskt innehåller metall. hur är det med märkesprodukterna, typ JB Weld?

Ja, även ”epoxikitt stål” verkar helt fritt från metall.

Men intressant det med att åtminstone en av deras produkter faktiskt innehåller metall. hur är det med märkesprodukterna, typ JB Weld?
JB weld orginal innehåller järn men inte speciellt stor andel. Källa: En neodymmagnet i mitt garage.

Det är en skräpprodukt som inte borde användas. Köp en bra svets istället.
Jag lagade överströmningskanalerna med kemisk metall på min TZR125 vars cylinder tidigare ägare sabbat genom att vålda ur fodret vad det såg ut. Det var det, eller skrota hela cylindern, så jag testade och det funkade kanon. Körde med den hårt trimmad i två år och säkert 1500 mil eftersom det var mitt enda fordon och användes så snart det inte var is på vägen.

Jag lagade överströmningskanalerna med kemisk metall på min TZR125 vars cylinder tidigare ägare sabbat genom att vålda ur fodret vad det såg ut. Det var det, eller skrota hela cylindern, så jag testade och det funkade kanon. Körde med den hårt trimmad i två år och säkert 1500 mil eftersom det var mitt enda fordon och användes så snart det inte var is på vägen.
Om du lagar för att använda själv så kan du ju laga på vilket sätt du vill. Om du säljer något du lagat med plast så bör du upplysa köparen om det. Lagningen kanske har en begränsad livslängd. Sen beror det naturligtvis vad du lagar om det håller eller inte.

Det är hemskt vilka brutalt förstörda motorer man själv fick se under nittiotalet bland mopeder och 125or.

Även själv, fast man intalade sig vara bättre slog man vevaxlar snea och satte på avdragare mot tunnt aluminiumgods.

Och så klassikern, alla JIS-skruvar man drog sönder med Philips och skyllde på att stjärnskruvar är "skit". Man verkade även tro att en M6a skulle dras med 100Nm.

Hemskt tid.

Om du lagar för att använda själv så kan du ju laga på vilket sätt du vill. Om du säljer något du lagat med plast så bör du upplysa köparen om det. Lagningen kanske har en begränsad livslängd. Sen beror det naturligtvis vad du lagar om det håller eller inte.
Om du säljer något du lagat med svets så bör du upplysa köparen om det. Lagningen kanske har en begränsad livslängd. Sen beror det naturligtvis vad du lagar om det håller eller inte.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back