Är det dumt att ta hojen för att bara köra ca 1-3km?

Status
Ej öppen för fler svar.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Är det onödigt/dåligt för hojen, att ta den när man ska till gymmet, affären, skolan mm när avståndet till dessa platser endast är ca 1-3km?

Jag kan absolut cykla dit jag vill och det tar nog nästan lika långt tid för mig att cykla dit som att köra dit, (Ta på mig skydden, ta ut den från garaget osv.)

Du hinner inte få någon värme i grejerna, det sliter bara på grejerna (betydligt mer än en redig tur).

Ta cykeln och se det som lite vettig träning.

Sliter det även om jag inte kör aggressivt? (Inte för att jag kan med den hojen, eller med någon annan hoj för den delen heller)

Kallstarten är problemet, och att du inte värmer upp motorn ordentligt, kondensbildning och annat får du på köpet.

Tar min till affären mm. ganska ofta, slarvar dock ofta med skydden vid de korta turerna. Tror inte att det sliter så våldsamt om man inte gasar satan

...allvarligt, vill du köra, gör det, men det är inte bra med korta turer utan att få värme i oljan ordentligt (det kokar ur fukten som bildas av kondensen som uppstår).

Men till det viktigare, orkar ni verkligen palta med hoj och allt det innebär för några km? Det ter sig förbaskat meningslöst för mig iaf, skall jag ta ut hojen skall jag KÖRA hoj, inte ÅKA. :hihi

Hur slapp får man bli om man inte orkar gå/cykla en km?

Så länge du har den till något så kör.

När du står och varvar i garaget i december skall du bry dig om kallstarter och kondens.

Kortare turer på bara någon km sliter naturligtvis mer på hojen när det blir svårare att få upp den i rätt arbetstemperatur vilket innebär tätare oljebyten mm pga det ökade slitaget.

Menar du att oljan blir full av spån eftersom du hänvisar till slitaget?

Last edited:
Att köra en kortare tur kan rimligtvis inte slita mer på hojen än en längre tur. Sliter mer per km kan jag köpa, men inte sliter mer. Om man tar en längre tur, slits den då de första kilometrarna, för att sedan lagas de sista kilometrarna???

Vad du bl.a. kommer att märka är är att motoroljan kommer att samla på sig mycket fukt. Håller du på tillräkligt länge så kommer du att få en gräddkole- liknande blandning i motorn. Längre körningar motverkar detta. Du värmer du bort fukten ur oljan vid.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Tack för svaren!
Lite tråkigt dock med vissa medlemmar som gillar att tragga på nya medlemmar (Typ ni är först i alla inlägg) inte vårt fel att ni blivit gamla rävar...

_JR_ det ligger något i det du säger faktiskt.

Sportbike min son :D

Peter North är väldigt lik sin mamma.

peternorth2.jpg

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...