Är det cdi-boxen som är trasig på min XT250?

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Som vintertraktor så köpte jag mig en gammal XT250, men nu visar det sig att den har svårt att prestera sina 20 hästar, motorn varvar knappt 5000 å är kraftlös. Kollade med stroboskopet å det ser ut som tändningen ligger kvar på grundinställningen oasett vartal. Frågan är om det är cdi:n som gett upp eller om felet finns nån annanstans (cdin ger rejäl gnista iallafall)?

/B

Låter mer som förgasarfel... Gör rent, kontrollera storlek på munstycken

Hade jag också gissat på men tändnigsmärkena flyttar sig inte när man varvar??

Tändningen ska ju inte flytta sig det är fast tändning på motorcyklar?

Förgasarknas eller väldigt slut kamaxel?

Hade jag också gissat på men tändnigsmärkena flyttar sig inte när man varvar??

Även med fast förtändning skall cykeln varva ordentligt. Där fanns en tid innan CDI tändningen också....

Dessutom slutar en CDI i princip inte att fungera på det viset. Vanligast är att den slutar ge gnista helt eller möjligtvis börjar misstända på högre varv pga intern kortis...

Där ser man ??
Jag trodde att tändningen var typ 32° före vid 6000 rpm.
Men i ärlighetens namn så har jag inte gått igenom fuggen, ska ta och göra det imorrn.

Annars är det fin å fet gnista när man kickar

/B

Såg rubriken och kopplade direkt till den gamla spelmaskinen CDi. Efter att ha läst lite tror jag nu inte att det handlar om problem med Philips CDi.
I ditt fall tror jag att problemet ligger i förgasare eller andra delar av bränsle tillförseln. Börja med att rengöra ordentligt.

Innan cdi:n fanns det väl centrifugaljusterad tändning?

Nåja, hur som helst så ligger fuggen i en balja just nu, få se om det hjälper något.

/B

Last edited:
Dessutom slutar en CDI i princip inte att fungera på det viset. Vanligast är att den slutar ge gnista helt eller möjligtvis börjar misstända på högre varv pga intern kortis...
Moderna CDI-tändningar är vanligen högeligen digitala. Antingen fungerar de - eller inte...
Skulle titta på stift och ev kabel..
Gärna kolla anslutningerna/matningen till tändsystemet, strömförbrukningen är proportionell mot varvtalet.
Kolla gärna tändlägesgivaren också, sitter fast? rätt positionerad?
Sen tror jag förstås att ditt problem mera ligger på förgasarsidan..:confused:

Innan cdi:n fanns det väl centrifugaljusterad tändning?

Nåja, hur som helst så ligger fuggen i en balja just nu, få se om det hjälper något.

/B

Hoppas du menar att du också skruvar isär och blåser rent munstycken och kanaler?

Naturligtvis renblåste jag, men jag rengjorde även på ytan därav balja!

Hur som helst är fuggen på och lite bättre blev det, testade även nya stift och ny tändstiftshatt. Startar på första kicken nu istället för tredje-fjärde.

Jag kunde nog varva upp motorn mer än jag trodde :rolleyes: men den känns rejält kraftlös över ca 4000.

Mätarna på hojjen segar lite (kylan?) så både hastighet å varv kan säkert diffa en del. Idag efter rengjord förgasare gick det nog att plåga upp hojjen i 60 mätarfart. Tycker en XT 250 borde göra nära 100 iallafall.

Beställde en cdi på ebay för $50 får se om det blir mer fart i hojjen med en sån. Antagligen har ni rätt å det hjälper inte ett skit:confused:

/B

Hittade felet! Föregående ägare hade blandat ihop två kablar.
Så högspänningspolen var korsad med tändpunktsgivarspolen:confused:

Hur fan gick hojjen överhuvudtaget?

/B

ps 50$ åt helvete :)

Fast egentligen så var det CDI:n trots allt, efter att jag kopplat rätt så gick hojjen riktigt bra i det nedre registret men började tveka å missa i det övre (säg över 6000).

Jag skruvade på ovanämnda 50 dollars ebay-cdi och nu har jag hela registret, säkert en 20 små ponnys.

Nu är det bara å lura ut hur mycket en sån här motor får ticka?

Ventilspelet är ställt enligt manual men den tickar lite väl duktigt när den är varm, vad kan det vara som låter precis som ventiltick?

/B

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard