Är det bara jag som åker mer än 200 mil per år?

Tog inte körkortet förrän i slutet av förra sommaren, så hann bara med ungefär 2 veckors körning på egen hand innan jag var tvungen att åka iväg till min studieort och lämna kvar hojen hos föräldrarna, men allt som allt tror jag det blev runt 300-400mil. Varav c:a 250 dom sista två veckorna :)

Körde 700 mil förra året, tog körkort 060601 körde 100 mil den veckan..

Kunde inte köra de tre varmaste veckorna pga gipsad gashand, körde sista vändan 061025.

Under denna period så körde jag många pendlar mil mellan Lbg och Sthlm 22mil enkel, Rättvik, Västervik var väl de mest avlägsna resemålen... Körde varje dag till jobbet 2 mil t o r. Körde jämt varje dag i ur och skur och då kämpade jag mig upp i 700mil.

Har nyss köpt en hoj som rullat 305mil på två säsonger, känner han som haft den... Ny startat företag, nybliven husägare och pappa under dessa säsonger. Hojen uttagen -04, avställningshistorik som ett flipperspel och nej den är inte skruvad eller har haft urkopplad mätare :tummenupp

Hondan jag hade, hade rullat 1100mil sen den var ny när jag köpte den, samma ägare under hela tiden som hade stenkoll på allt, hur mkt han kört varje år osv samt att skicket skvallrade om att den inte rullat mer...

Fusk förekommer säkert, dock så tror jag inte att det är så vanligt som vissa tror.. Förklaringar, skick, antal ägare och vad det är för snubbe som säljer säger det mesta...

Låter lite som att det kan vara ett dåligt köp att köpa en hoj som gått lite :va
När jag köpte min 02:a förra sommaren så hade den gått 232mil, Men den var servad, pedant skött och med papper på det som var gjort. Sen så var det en bekants barndomskompis som hade den, han tog aldrig något kort så han ledsnade. Därav dom låga milen. Nu har den gått 520 mil, jag han med och köra ca 300mil fick kk 5 sep, ca 150mil av dom var övningskörning. Men om jag inte hade haft den kontakten så hade jag nog varit lite misstänksam. Sen så var den i extremt bra skick när jag köpte den (men den är ännu finare nu). Han sa att om jag hittade en repa på den så fick jag den till lägre pris. Oj vad jag letade, men den fans inte en repa :tummenupp

Det vore ju tråkigt när man vet att man har en mc som gått lite så ska folk bli misstänksamma om man ska sälja den. Är ju surt att folk fifflar med mätare. För det verkar ju bli så att dom som inte gör det blir lidande :va

Neutral skrev:
Service baserat på tid är för de som kör mindre än milen, inte för de som kör mer som i dessa fall så det duger inte.
Hur menar du nu? Service går efter bok, så om man kör 10 mil eller 10000 mil per säsong spelar ju ingen roll där.

Då kommer ju frågan - Vad är värst? Skenförsökrare eller Mätarfifflare? :va
Jag tycker iaf att mätarfifflare får för lite kritik här på sporthoj :död ..

kurre3 skrev:

Samma skit :kulspruta

kurre3 skrev:

Inget av dom är bra. mätarfifflare påverkar oftast en person dvs den som köper den.Skenförsäkrare påverkar stora massan. :(

Orca69 skrev:
Hur menar du nu? Service går efter bok, så om man kör 10 mil eller 10000 mil per säsong spelar ju ingen roll där.
Säg för exemplets skull att intervallen är 1 år eller 600 mil. Då ska man serva när det första av de två infaller. Om man då kör mer än 600 mil per år och servar en gång per år har man servat för lite. Ok?

Undrar om det är många verkstäder som har kunder som insisterar på att serva "tidigt" för att de är så noga med sina hojar?

Neutral skrev:
Säg för exemplets skull att intervallen är 1 år eller 600 mil. Då ska man serva när det första av de två infaller. Om man då kör mer än 600 mil per år och servar en gång per år har man servat för lite. Ok?

Undrar om det är många verkstäder som har kunder som insisterar på att serva "tidigt" för att de är så noga med sina hojar?

Dom fins, själv är jag ett praktexeplar på detta :tummenupp

kurre3 skrev:

Same shit!
Men en mc som mätare är skruvad på kan man kanske lyckas att komma på. Men det är ju svårare att få dit dom som fuskar med försäkringen.

Tycker att det är ett jävla pack bägge 2, det sabbar för dom som är ärliga!

Neutral skrev:
Skojar du eller? Klart det gör. Har någon kört mindre än 500 mil per år vill jag ha en godtagbar förklaring till det annars är jag inte intresserad längre.

körde nog 350mil förra året

Neutral skrev:

Edit: Missade att du skrev 1 gång per år.

Jo det stämmer om man kör förbi nästa serviceintervall, men då servar de ju inte heller enligt bok.
Själv håller jag mig efter bok, betyder det ett par tre servicar per år så får man ta det.

Last edited:
Jag säger som så många andra, det är väl inte så konstigt om vissa hojar inte går så långt, man har andra att åka på, kör en kul bil, har andra intessen mm.

Min Bandit har gått 750 mil på tre år, förra året stod den still hela sommaren, men å andra sidan har jag haft tre andra hojar under den tiden att åka på.

Tror jag kommer köra mellan 600-800 mil under nästa sommar på min 2taktare, minst, eftersom jag tar KKet nu i vår. :D

på kawan han jag köra ca 400 mil innan den vart stulen!
På gixxern han jag köra 30 mil på en månad

senaste aktiva säsongen blev det ca 1800mil :tummenupp

hur kan ni åka så lite, jag åkte 300mil på en månad på min monkeybike, en nu uppe i 1300mil på 6månader

Smokey__88 skrev:
hur kan ni åka så lite, jag åkte 300mil på en månad på min monkeybike, en nu uppe i 1300mil på 6månader

Man har annat att göra... Tråkigt men sant.

kurre3 skrev:
Skruvar ni tillbaka mätarna, eller åker ni 200 mil per år?? R6or 02-04 finns tillsalu och de flesta har gått under 1000 mil?! :confused:

Jag köpte en gixxer från 00 förra året, den hade gått 1000 mil, jag körde totalt 1000 mil under förra året på två hojar... Varför köra så dyr hoj om den bara rullar posör i stan?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back