Är denna strypt?(dt125r)

nu är den ihop montera igen.
tog en liten runda runt kvarteret med den och den kändes lite piggare, får se om man hinner fa ut på en lite längre tur imorron och kolla om tophastigheten har ökat (förut så har den legat på omkring 90-100)


gjorde mycket i tophastighet på min .. men jag låste in min jag ställde up den bara:)
 
hur får man den att vara helöppen hela tiden ?

Sök och du skall finna :mattias :-p

om jag minns de rätt så:
Varva tills den är öppen
Stäng av
Koppla ur YPVS-servon
Lås den på lämpligt sätt (skruv genom hålen på sidan, finns ett par hål som ska vara i linje när den är fullt öppen)
 
Sök och du skall finna :mattias :-p

om jag minns de rätt så:
Varva tills den är öppen
Stäng av
Koppla ur YPVS-servon
Lås den på lämpligt sätt (skruv genom hålen på sidan, finns ett par hål som ska vara i linje när den är fullt öppen)

ökar slitage på motorn när man har den öppen hela tiden ? vågar man åka 30 mil i sträck med det? :confused:
 
Verkar som om ni inte riktigt förstår vad YPVS ventilen gör så jag ska försöka förklara det:

Systemet består av en avfasad Rulle i cylindern, en servomotor som styrs av motorns CDI-box och två vajrar som löper från servomotorn till YPVS-ventilen.
När motorn går på lågvarv(under 6500) så hålls ventilen i stängt läge(som på din bild fast åt andra hållet, någon har nog kopplat vajrarna fel) Motorn får då mer motstånd p.g.a av en trängre avgasport och detta ger lite bättre vrid i mellanregister/botten. När motorn varvas över 6500 så öppnar servomotorn gradvis YPVS:en till helt öppet läge(då ska inte ventilen synas alls, utan alls som syns är en oval avgasport) och detta ger max effekt/varvvillighet och sämre vrid i mellanregistret.
När man körde RD350 cupen var det väldigt vanligt att man kopplade ur YPVS:en för att slippa problem med den. Varvar man 9-10000 hela tiden har man ingen nytta av den. Det ger inget ökat slitage att koppla ur den.

Det är inte omöjligt att man gjort nåt dumt med YPVS:en vid strypning av hojen så den kanske inte fungerar som den ska alls. Svårt att veta när man inte har allt framför sig.

Det du gör för att öppna ventilen och få en max öppnad avgasventil är att plocka av avgassystemet, koppla loss vajrarna på sidan av avgasporten och sen med fingrarna trycka ventilen till öppet läge. Motorn ska Givetvis INTE vara igång. Detta funkar dugligt men porten kan ändra på sig så jag har sett att man ibland sätter i två vajrar som man sen sätter ihop med ett vajerlås. givetvis med ventilen justerad korrekt.

Hoppas detta förklarar lite bättre hur ventilen fungerar. Sök annars på info om RD350 YPVs och RD500 YPVS då det finns mycket mer info om dessa än DT:n och de har samma YPVS system i princip.
 
pic24.jpg


U'et på den svarta plastbiten ska vara i linje med ett hål i cylindern (döljs lite halvt på bilden) för att YPVSen ska vara öppen

OBS! Min KTM's YPVS kunde monteras på ett sådant sätt att den inte stämde, man kunde monter den svarta plastbiten (som man fäster vajrarna i) på 2 sätt, så kolla in i avgasporten så att det stämmer också

http://www.dtr125.net/videohtml/ypvs/ypvsvideo.htm
 
Min var vänd åt helt fel håll, och efter mycket pill med det tror jag jag brännde servomotorn, för den orkade inte öppna helt. Där jag låste min i 100% öppet läge..
 
killawife@ tror inte någon har kopplat virarna fel, för när ma vrider på tändningen så gör ypvsen kontrollen åt rätt håll för att sedan virda sig medsols, och allt eftersom varvtalen ökar så vrider den sig motsols mot hålet.

Fast det har då varit en strypning i ypvsen för som ni såg på första bilden jag postade så öppnade den långt ifrån helt, men sedan försökte jag att testa vrida in 1an och ut med 2an (precis som igges bild). Men den ville ändå inte öppna helt(cirka 5mm ifrån). Så jag lossade själva hjulet virarna sitter fast i och ändrade den ett läge och sedan var de bara att sätta fast den igen och vrida till viresträckarna, fick vrida ut 1a så långt jag kunde och in med 2an, och nu verkar den öppna sig helt och bete sig som den ska.
 
killawife@ tror inte någon har kopplat virarna fel, för när ma vrider på tändningen så gör ypvsen kontrollen åt rätt håll för att sedan virda sig medsols, och allt eftersom varvtalen ökar så vrider den sig motsols mot hålet.

Fast det har då varit en strypning i ypvsen för som ni såg på första bilden jag postade så öppnade den långt ifrån helt, men sedan försökte jag att testa vrida in 1an och ut med 2an (precis som igges bild). Men den ville ändå inte öppna helt(cirka 5mm ifrån). Så jag lossade själva hjulet virarna sitter fast i och ändrade den ett läge och sedan var de bara att sätta fast den igen och vrida till viresträckarna, fick vrida ut 1a så långt jag kunde och in med 2an, och nu verkar den öppna sig helt och bete sig som den ska.

Ser de bra ut både från sidan med hålet och igenom avgasporten alltså? :)
vill bara förtydliga
 
Nu har jag varit ut på en riktig långtur med hojjen, körde omkring 50mil.

Jag måste verkligen tacka för all hjälp jag har fått här ifrån, maskinen har aldrig gått såhär bra.
Gillare skarpt ketchup effekten i den nu, grymt slö upp till e så där 20km/h och sen tittar man rakt upp i himlen så fort den kommit upp i varv, och den toppar cirka 130-140
 
Nu har jag varit ut på en riktig långtur med hojjen, körde omkring 50mil.

Jag måste verkligen tacka för all hjälp jag har fått här ifrån, maskinen har aldrig gått såhär bra.
Gillare skarpt ketchup effekten i den nu, grymt slö upp till e så där 20km/h och sen tittar man rakt upp i himlen så fort den kommit upp i varv, och den toppar cirka 130-140
Grattis!

Minns kännslan, såå härligt! :D
 
hehe,helt underbar känsla,,,synd bara at man inte har råd att ha kvar den när den dricker 1liter milen =/
 
det spelar ingen roll hur jag kör,ligger jag i 50 så drar den 1 liter milen,ligger jag i 70 drar den en liter milen,ligger jag 9 så drar den 1 liter milen, ligger jag 110 så drar de väll 1,1.

vette tusa vad som är felet, och fast man kör med ypvsen i orginal läge så börjar den blöddra efter ett tag om jag ligger på för låga varv & så blir det oljesamling på stiftet så slår man av maskinen får man inte igång den utan att börja putsa & sedan värma upp stiftet för att få bort bensin ångor.
Så den lämpar sej inte alls för terräangkörning när man inte kan liggaoc puttra i 20 km/h
 
Hur f-n vet du det?! :O

Hur kan du veta att den drar 1l/mil hela tiden?

Kan det inte vara så att den kanske drar mer än en liter milen när du gasar, och när du tar det lungt, ligger på normala 0,6-0,7??
 
det spelar ingen roll hur jag kör,ligger jag i 50 så drar den 1 liter milen,ligger jag i 70 drar den en liter milen,ligger jag 9 så drar den 1 liter milen, ligger jag 110 så drar de väll 1,1.

vette tusa vad som är felet, och fast man kör med ypvsen i orginal läge så börjar den blöddra efter ett tag om jag ligger på för låga varv & så blir det oljesamling på stiftet så slår man av maskinen får man inte igång den utan att börja putsa & sedan värma upp stiftet för att få bort bensin ångor.
Så den lämpar sej inte alls för terräangkörning när man inte kan liggaoc puttra i 20 km/h

Det låter som din hoj har problem då. Se över förgasarinställningar, har du tur går den både bättre och snålare ;)
 
tog reda på det förra sommaren när jag hade lite att göra, det är nått sm är fel,men vette tusan vad det kan vara för det sitter en helt ny förgasare,nya reeds och nya packningar på maskinen, och så vitt jag vet så är väll de bara nålläget jag kan ändra på den här sortens förgasare
 
tog reda på det förra sommaren när jag hade lite att göra, det är nått sm är fel,men vette tusan vad det kan vara för det sitter en helt ny förgasare,nya reeds och nya packningar på maskinen, och så vitt jag vet så är väll de bara nålläget jag kan ändra på den här sortens förgasare

Vad har du köpt för förgasare? :3freak
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top