Är de små riktigt dumma i huvet?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
undra om de här lekte samma lekar :gnissla

Tre 19-åringar från Hälsingland åtalas i dag misstänkta för det brutala styckmordet

De tre 19-åringarna har inte kunnat ge någon förklaring till brottet.

- Även vi poliser har bitvis mått dåligt under utredningen. Grymheten i brottet känns helt verklighetsfrämmande och obegripligt, säger en polisutredare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12748361.ab
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
"Kammen" var en klassiker när jag gick i skolan...

Den ena har en stålkam liggandes uppå sin knutna hand och den andra ska hinna ta kammen och hugga fast den på motståndarens knogar innan denne hinner rycka undan. Rycker man undan för tidigt så att kammen ramlar i golvet så blir det straffslag... Har massa R från det fortfarande (ca 25 år senare)

Den fanns med för 35 år sedan också... Skillnaden var väl att de flesta hade vett att säga ifrån och att deltagande var frivilligt - i alla fall i min omgivning. Det brukade ganska snabbt dyka upp på föräldramöten, om det pågick någon fuffens i skolan och då blev det ett jäkla liv (utan att för den skull vara "curlande" - det begreppet saknades).
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Minns någon liknande lek där man sitter på varsin sida om ett bord. Så ska man ha underarmen tryckt mot bordet så ska den andra skjuta en krona på underarmen. Om man inte trycker tillräckligt hårt så kronan åker under armen så får man två friskott eller nåt sånt. Blev alltid så det rann lite blod om det. Jävligt moget.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Minns någon liknande lek där man sitter på varsin sida om ett bord. Så ska man ha underarmen tryckt mot bordet så ska den andra skjuta en krona på underarmen. Om man inte trycker tillräckligt hårt så kronan åker under armen så får man två friskott eller nåt sånt. Blev alltid så det rann lite blod om det. Jävligt moget.
Eller så kan man stå med knogarna mot bordet. Blir någon rädd och rycker upp handen så blir det friskott mot den.


Sedan finns det ju diverse former av straffpingis också.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Sedan finns det ju diverse former av straffpingis också.

Just fan det fanns ju jude eller vad det hette där man fick smasha på ryggen på den som förlorade!

Namnet får mig även att tänka på leken på skolgården som hette Nigger där man skulle studsa en boll i en ruta till varandra på nåt sätt. Fräscha namn man hade på grejerna på den tiden ...
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Man körde ju nån lek där man la straffar, fotboll. Den som förlorade fick hänga i ribban och alla andra ladda varsit skott i ryggen på han.

vafan hette den?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Högen på bögen var ju skitroligt. När vi var i skidbacken för ca 10 år sedan var vi ett helt gäng (8-12 pers) som gjorde det på en kille. Fast han tyckte inte att det var lika skoj... :D

Det där med att sudda på handen kommer man också ihåg. Har ett fint ärr på en par centimeter ovanpå min vänsterhand.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Röda hand: Man är ett antal personer som sitter runt ett bord. I mitten lägger man händerna på hög. Den som är underst dra fram sin hand och slår allt vad han orkar på den som är överst. Den som sist hoppar av vinner.

Den var bra.
Jag kom alltid på andraplats.
Vi hade en kille på skolan som aldrig rörde en min, något irriterande..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Man kan kolla på vilket djur på tv som helst hur deras barn leker, brottas, småbitts mm. Finns alltid en voiceover som beskriver hur ungarna genom lek tränar och stärker sig inför vuxen ålder.
Människan har gjort det genom all tider också. Inget fel i det.

Numera är det klassat som livsfarliga dödslekar.

barn behöver lära sig hur man handskas med "eleka personer" i omgivningen. I låg ålder restas barn. I vuxen ålder lurar eleka personer av en allt man äger och har. Då är det bra att man lärt sig handskas med folk redan när man är liten.

Tyvärr kallas allt för mobbing nu mera. Så barnen lär sig inte handskas med situationer när dom är i underläge. Många lär sig heller inte att vara rättvisa när dom förstår att dom har har en överlägesposition heller.

Min åsikt är att om ett barn mobbas. Så är det barnets föräldrars fel. Som inte låtit barnet utvecklas till en person som är stark mentalt, verbalt och fysiskt för att agera i en värd där inte alla är helylle och bjuder på mjukglass. Samma sak gäller dom barn som mobbar. Deras föräldrar har gjort samma fel.

Ingen av barnen har gjort fel av egen vilja. Dom agerar bara efter dom förutsättningar deras föräldrar och omgivning ha gett dom.

Mina 5 cent.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Min åsikt är att om ett barn mobbas. Så är det barnets föräldrars fel. Som inte låtit barnet utvecklas till en person som är stark mentalt, verbalt och fysiskt för att agera i en värd där inte alla är helylle och bjuder på mjukglass.

Vad enkelt det måste vara att vara du ;)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Just fan det fanns ju jude eller vad det hette där man fick smasha på ryggen på den som förlorade!

Namnet får mig även att tänka på leken på skolgården som hette Nigger där man skulle studsa en boll i en ruta till varandra på nåt sätt. Fräscha namn man hade på grejerna på den tiden ...


haha fan det där minns jag som igår :hihi Jude, neger. Sen om man var riktigt lurig och passade till sig själv mot väggen och kort så kallades det då att man mjölkade... haha..

Sen finns ju böghög också ;)
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
ååå jag var Gud på kronan i skolan :p Men en del ärr fick man ju :p Visste inte att man fortfarande höll på med sån skit... Låter som om lekarna har blivit lite mer aggressiva också. Det är väll kull ett tag sen så orkar man inte vara med, eller måste alla i klassen va med? Eller blir man kallad bög om man inte är med? Är Amanda en kille eller är hon också bög :D? Frågorna är många :) Svaren är dumma.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top