Är däcket rätt monterat...?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad på bilden talar för det?

Rotationspilen.

Det är alltså ingen pil som skall peka framåt, det är en pil som anvisar rotationsriktning för däcket när det är monterat.

Luft under hjulet i din bild kan tyda på att det är ett bakhjul, och med kameran placerad vänster om motorcykeln så är det korrekt om det är just ett bakhjul vi ser, men fel om det är ett framhjul.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Kom fram till att däcket (monterat bak) faktiskt ÄR rätt monterat. Men besökte för säkerhets skull däckverkstaden som hade monterat det, som bekräftade detta och förklarade. Tack för flera generösa och användbara svar här!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Mer info behövs inte för att besvara frågan, om man har relevant kunskap för att vara till hjälp. Gissar man eller inte vet, tycker jag att man ska avstå från att ”hjälpa”.
För att vara någon som behöver skapa en tråd i ett forum för att fråga om däcket är felvänt samtidigt som du inte uppger om det är fram eller bak så är du rätt dryg när folk försöker hjälpa dig.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Är det framdäcket på en Café räcer?
Caféracer i bemärkelsen landsvägshoj med förbättrad fjädring, bromsar, motoreffekt etc. som är snabb på krogvägar mellan kaféer på vischan har jag stora sympatier för.
Beklagligtvis har beteckningen shanghajats av människor(?) som stympar hyggligt välfungerande hojar genom att såga sönder fjädringskomponenter för att sänka dem, väljer däck efter hur coola de ser ut (fyrkantiga bildäck eller traktormönster är bra), kör utan stänkskärmar ihop med öppna förgasartrattar så däcksprut åker rakt in i maskin etc. etc.
Försök att få sådana individer att förstå att deras 'cafe räsers' är missfoster utan någon som helst rätt att kallas racers bemöts med hat och personliga påhopp.
Föreslår att vi övriga undviker beteckningen 'cafe racer' tills dessa ignoranter - sittande på sina vegancaféer med spretande lillfingrar sippande kambodjanska tisteltéer medan de diskuterar vilken elrakhyvel som ger coolaste 3mm-stubben - av evolutionen eliminerats som not fit for life.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Caféracer i bemärkelsen landsvägshoj med förbättrad fjädring, bromsar, motoreffekt etc. som är snabb på krogvägar mellan kaféer på vischan har jag stora sympatier för.
Beklagligtvis har beteckningen shanghajats av människor(?) som stympar hyggligt välfungerande hojar genom att såga sönder fjädringskomponenter för att sänka dem, väljer däck efter hur coola de ser ut (fyrkantiga bildäck eller traktormönster är bra), kör utan stänkskärmar ihop med öppna förgasartrattar så däcksprut åker rakt in i maskin etc. etc.
Försök att få sådana individer att förstå att deras 'cafe räsers' är missfoster utan någon som helst rätt att kallas racers bemöts med hat och personliga påhopp.
Föreslår att vi övriga undviker beteckningen 'cafe racer' tills dessa ignoranter - sittande på sina vegancaféer med spretande lillfingrar sippande kambodjanska tisteltéer medan de diskuterar vilken elrakhyvel som ger coolaste 3mm-stubben - av evolutionen eliminerats som not fit for life.

Det var en förhållandevis hård sågning av caféracer kulturen.
Eftersom dom ofta byggs på skithojar med dålig motoreffekt, tveksam väghållning och trist utseende så har jag inga problem med att dom bygger dom enbart för utseendets skull.
Väldigt få kan bygga om en CB400 att spöa en (valfri modern köpeshoj) mellan caféerna ändå.

Men jag håller med om att man kan få kasta skit på dom riktigt dåliga byggerna

Jag tycker det är huvudsaken att folk gör som dom vill med skithojar som ingen vill ha i orginal ändå, men gör dom inte exakt som jag vill så är det ändå fel.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag tycker det är huvudsaken att folk gör som dom vill med skithojar som ingen vill ha i orginal ändå, men gör dom inte exakt som jag vill så är det ändå fel.
Nu sågar de också sönder gamla hojar som med minimala modifikationer är helt i klass med nya.
Men man får naturligtvis göra precis vad man vill med sina ägodelar, vänder mig mest mot att de kallar det de förstört för 'racer'...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det var en förhållandevis hård sågning av caféracer kulturen.
Eftersom dom ofta byggs på skithojar med dålig motoreffekt, tveksam väghållning och trist utseende så har jag inga problem med att dom bygger dom enbart för utseendets skull.
Väldigt få kan bygga om en CB400 att spöa en (valfri modern köpeshoj) mellan caféerna ändå.

Men jag håller med om att man kan få kasta skit på dom riktigt dåliga byggerna

Jag tycker det är huvudsaken att folk gör som dom vill med skithojar som ingen vill ha i orginal ändå, men gör dom inte exakt som jag vill så är det ändå fel.
Det skulle kunna bli en egen tråd - "Vad definierar en caféracer? - och vad är inte en sådan?"
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Caféracer i bemärkelsen landsvägshoj med förbättrad fjädring, bromsar, motoreffekt etc. som är snabb på krogvägar mellan kaféer på vischan har jag stora sympatier för.
Beklagligtvis har beteckningen shanghajats av människor(?) som stympar hyggligt välfungerande hojar genom att såga sönder fjädringskomponenter för att sänka dem, väljer däck efter hur coola de ser ut (fyrkantiga bildäck eller traktormönster är bra), kör utan stänkskärmar ihop med öppna förgasartrattar så däcksprut åker rakt in i maskin etc. etc.
Försök att få sådana individer att förstå att deras 'cafe räsers' är missfoster utan någon som helst rätt att kallas racers bemöts med hat och personliga påhopp.
Föreslår att vi övriga undviker beteckningen 'cafe racer' tills dessa ignoranter - sittande på sina vegancaféer med spretande lillfingrar sippande kambodjanska tisteltéer medan de diskuterar vilken elrakhyvel som ger coolaste 3mm-stubben - av evolutionen eliminerats som not fit for life.
Historielösheten är numera nästan norm i det modärna samhället.
Skandinaviska vikingar hade inga horn på hjälmarna. Men eftersom den amerikanska historielösheten inte kräver fakta tillsammans med att "vi" i Sverige gärna vill vara amerikaner har vikingahjälmarna naturligtvis horn.

Så när "byggarna" av dessa fordon inte tillhör Caféracerkulturen, och därmed heller inte är hämmade av vad som skulle kunna vara äkta Caféracer, öppnas friheten att skapa något nytt. :tummenupp
Den rätta benämningen på dessa "byggen" borde således mer vara Brattskramlerbobber.
Brattskramlerbobberkulturen kräver felvända däck, försämrad väghållning, väldigt kort och tunn sadel och gärna vara lite provocerande för de som vet hur en äkta Caféracer ska se ut! ;)
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Tycker det räcker med att minsta åtgärd som försämrar hojens prestanda medför automatiskt förbud mot att kalla den racer.
Att se 'cool' ut är ingen prestanda.
Du kan alltså åka till cafeet på din racer, stoppa i dig 2 glassbakelser utan att kröka en märla och sen bege dig hemåt på din landsvägsmotorcykel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det skulle kunna bli en egen tråd - "Vad definierar en caféracer? - och vad är inte en sådan?"
Det finns ett väääldigt långt utlägg om hur caferacers kom till historian bakom detta. Vet ej om det var Brooklyn eller noghtrider som skrev det inlägget, så caferacers är redan avhandlat en gång. Men
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Punkt 1, felvänt framdäck
Punkt 2, för kort sadel
Punkt 3, för tunn sadel
Punkt 4, en båge bakom sadeln, helst med infällda dioder som "baklyse"
Det är INTE en caféracer (och det var väl vad du menade) - när jag började köra hoj på 70-talet var det en standardhoj, med tt-styre (eller clip-on), liten framskärm, "tt-sadel", tillbakaflyttade fotpinnar, megafoner och - om man hade råd) Dunstall tank, sadel o kåpa. Caféracers är idag sporthojar, man behöver inte bygga själv, men gör man det så är förlagan som jag beskrivit i inledningen (i mitt tycke...)
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tja, tråden har ju redan ballat ur, ämnet är genomtröskat och hotade till och med att härskna lite.

Lika bra att späda ut den med ot!


Det här, mina vänner är en caféracer!

Den är engelsk, i England, den är vass satan och den är minimalistiskt snygg.
Notera gärna framskärmen - som är så snug att man får titta twice, och kolla vad linjeringen av stötdämparvinkeln med det främre ramröret gör med hojens stance.

Jag gillar hojar som når 100 mph redan på stödet.




Filmklippet är fö ett cineastiskt mästerverk över sina få sekunder:

Här finns upptakt, barn som bidrar med goda råd, akrobatiskt beteende, viss risk involverad, upplösning med lyckligt slut och ett härligt soundtrack. Den maskinen är vass!
...och högkompad.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tja, tråden har ju redan ballat ur, ämnet är genomtröskat och hotade till och med att härskna lite.

Lika bra att späda ut den med ot!


Det här, mina vänner är en caféracer!

Den är engelsk, i England, den är vass satan och den är minimalistiskt snygg.
Notera gärna framskärmen - som är så snug att man får titta twice, och kolla vad linjeringen av stötdämparvinkeln med det främre ramröret gör med hojens stance.

Jag gillar hojar som når 100 mph redan på stödet.




Filmklippet är fö ett cineastiskt mästerverk över sina få sekunder:

Här finns upptakt, barn som bidrar med goda råd, akrobatiskt beteende, viss risk involverad, upplösning med lyckligt slut och ett härligt soundtrack. Den maskinen är vass!
...och högkompad.
Underbart klipp! :tummenupp

Fortsätter...

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, tråden har ju redan ballat ur, ämnet är genomtröskat och hotade till och med att härskna lite.

Lika bra att späda ut den med ot!


Det här, mina vänner är en caféracer!

Den är engelsk, i England, den är vass satan och den är minimalistiskt snygg.
Notera gärna framskärmen - som är så snug att man får titta twice, och kolla vad linjeringen av stötdämparvinkeln med det främre ramröret gör med hojens stance.

Jag gillar hojar som når 100 mph redan på stödet.




Filmklippet är fö ett cineastiskt mästerverk över sina få sekunder:

Här finns upptakt, barn som bidrar med goda råd, akrobatiskt beteende, viss risk involverad, upplösning med lyckligt slut och ett härligt soundtrack. Den maskinen är vass!
...och högkompad.

Vill minnas att Commandon fortfarande 1975 hade rekordet för produktionshojar på kvartsmilen.

I den mån engelska hojar inte var ”prototyper” allihop…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker det räcker med att minsta åtgärd som försämrar hojens prestanda medför automatiskt förbud mot att kalla den racer.
Att se 'cool' ut är ingen prestanda.
Saker och ting förändras över tiden farfar.

Med den gamla definitionen skulle alltså en R1 med powercommander och Acra vara en Caferacer.

En av dom sportigaste hojarna som säljs, ytterligare trimmad för att bli snabbare (mellan caféerna).

Numera är en caféracer någonting som liknar gamla dagars caféracers (ibland jävligt löst tolkat), för ingen tävlar längre mellan caféerna.

En Chopper var en gång i tiden en gammal militär WLA som man "choppade" bort onödigt krafs på för att den med sin astmatiska sidventilare skulle bli lite snabbare.

En Baha/Baja Buggy var en gång i tiden en tävlingsbil för att köra Baha loppen med, nu är det någonting helt annat.

Fan, jag trodde JAG var gammal och mossig.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
För att vara någon som behöver skapa en tråd i ett forum för att fråga om däcket är felvänt samtidigt som du inte uppger om det är fram eller bak så är du rätt dryg när folk försöker hjälpa dig.
Jag har inte mycket tålamod med grötmyndighet, speciellt inte när motsatsen är tillgänglig. Lade du märke till att jag tackade för generösa och hjälpsamma svar?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top