Är däcket rätt monterat...?

Vad på bilden talar för det?

Rotationspilen.

Det är alltså ingen pil som skall peka framåt, det är en pil som anvisar rotationsriktning för däcket när det är monterat.

Luft under hjulet i din bild kan tyda på att det är ett bakhjul, och med kameran placerad vänster om motorcykeln så är det korrekt om det är just ett bakhjul vi ser, men fel om det är ett framhjul.
 
Kom fram till att däcket (monterat bak) faktiskt ÄR rätt monterat. Men besökte för säkerhets skull däckverkstaden som hade monterat det, som bekräftade detta och förklarade. Tack för flera generösa och användbara svar här!
 
Mer info behövs inte för att besvara frågan, om man har relevant kunskap för att vara till hjälp. Gissar man eller inte vet, tycker jag att man ska avstå från att ”hjälpa”.
För att vara någon som behöver skapa en tråd i ett forum för att fråga om däcket är felvänt samtidigt som du inte uppger om det är fram eller bak så är du rätt dryg när folk försöker hjälpa dig.
 
Är det framdäcket på en Café räcer?
Caféracer i bemärkelsen landsvägshoj med förbättrad fjädring, bromsar, motoreffekt etc. som är snabb på krogvägar mellan kaféer på vischan har jag stora sympatier för.
Beklagligtvis har beteckningen shanghajats av människor(?) som stympar hyggligt välfungerande hojar genom att såga sönder fjädringskomponenter för att sänka dem, väljer däck efter hur coola de ser ut (fyrkantiga bildäck eller traktormönster är bra), kör utan stänkskärmar ihop med öppna förgasartrattar så däcksprut åker rakt in i maskin etc. etc.
Försök att få sådana individer att förstå att deras 'cafe räsers' är missfoster utan någon som helst rätt att kallas racers bemöts med hat och personliga påhopp.
Föreslår att vi övriga undviker beteckningen 'cafe racer' tills dessa ignoranter - sittande på sina vegancaféer med spretande lillfingrar sippande kambodjanska tisteltéer medan de diskuterar vilken elrakhyvel som ger coolaste 3mm-stubben - av evolutionen eliminerats som not fit for life.
 
Caféracer i bemärkelsen landsvägshoj med förbättrad fjädring, bromsar, motoreffekt etc. som är snabb på krogvägar mellan kaféer på vischan har jag stora sympatier för.
Beklagligtvis har beteckningen shanghajats av människor(?) som stympar hyggligt välfungerande hojar genom att såga sönder fjädringskomponenter för att sänka dem, väljer däck efter hur coola de ser ut (fyrkantiga bildäck eller traktormönster är bra), kör utan stänkskärmar ihop med öppna förgasartrattar så däcksprut åker rakt in i maskin etc. etc.
Försök att få sådana individer att förstå att deras 'cafe räsers' är missfoster utan någon som helst rätt att kallas racers bemöts med hat och personliga påhopp.
Föreslår att vi övriga undviker beteckningen 'cafe racer' tills dessa ignoranter - sittande på sina vegancaféer med spretande lillfingrar sippande kambodjanska tisteltéer medan de diskuterar vilken elrakhyvel som ger coolaste 3mm-stubben - av evolutionen eliminerats som not fit for life.

Det var en förhållandevis hård sågning av caféracer kulturen.
Eftersom dom ofta byggs på skithojar med dålig motoreffekt, tveksam väghållning och trist utseende så har jag inga problem med att dom bygger dom enbart för utseendets skull.
Väldigt få kan bygga om en CB400 att spöa en (valfri modern köpeshoj) mellan caféerna ändå.

Men jag håller med om att man kan få kasta skit på dom riktigt dåliga byggerna

Jag tycker det är huvudsaken att folk gör som dom vill med skithojar som ingen vill ha i orginal ändå, men gör dom inte exakt som jag vill så är det ändå fel.
 
Jag tycker det är huvudsaken att folk gör som dom vill med skithojar som ingen vill ha i orginal ändå, men gör dom inte exakt som jag vill så är det ändå fel.
Nu sågar de också sönder gamla hojar som med minimala modifikationer är helt i klass med nya.
Men man får naturligtvis göra precis vad man vill med sina ägodelar, vänder mig mest mot att de kallar det de förstört för 'racer'...
 
Det var en förhållandevis hård sågning av caféracer kulturen.
Eftersom dom ofta byggs på skithojar med dålig motoreffekt, tveksam väghållning och trist utseende så har jag inga problem med att dom bygger dom enbart för utseendets skull.
Väldigt få kan bygga om en CB400 att spöa en (valfri modern köpeshoj) mellan caféerna ändå.

Men jag håller med om att man kan få kasta skit på dom riktigt dåliga byggerna

Jag tycker det är huvudsaken att folk gör som dom vill med skithojar som ingen vill ha i orginal ändå, men gör dom inte exakt som jag vill så är det ändå fel.
Det skulle kunna bli en egen tråd - "Vad definierar en caféracer? - och vad är inte en sådan?"
 
Caféracer i bemärkelsen landsvägshoj med förbättrad fjädring, bromsar, motoreffekt etc. som är snabb på krogvägar mellan kaféer på vischan har jag stora sympatier för.
Beklagligtvis har beteckningen shanghajats av människor(?) som stympar hyggligt välfungerande hojar genom att såga sönder fjädringskomponenter för att sänka dem, väljer däck efter hur coola de ser ut (fyrkantiga bildäck eller traktormönster är bra), kör utan stänkskärmar ihop med öppna förgasartrattar så däcksprut åker rakt in i maskin etc. etc.
Försök att få sådana individer att förstå att deras 'cafe räsers' är missfoster utan någon som helst rätt att kallas racers bemöts med hat och personliga påhopp.
Föreslår att vi övriga undviker beteckningen 'cafe racer' tills dessa ignoranter - sittande på sina vegancaféer med spretande lillfingrar sippande kambodjanska tisteltéer medan de diskuterar vilken elrakhyvel som ger coolaste 3mm-stubben - av evolutionen eliminerats som not fit for life.
Historielösheten är numera nästan norm i det modärna samhället.
Skandinaviska vikingar hade inga horn på hjälmarna. Men eftersom den amerikanska historielösheten inte kräver fakta tillsammans med att "vi" i Sverige gärna vill vara amerikaner har vikingahjälmarna naturligtvis horn.

Så när "byggarna" av dessa fordon inte tillhör Caféracerkulturen, och därmed heller inte är hämmade av vad som skulle kunna vara äkta Caféracer, öppnas friheten att skapa något nytt. :tummenupp
Den rätta benämningen på dessa "byggen" borde således mer vara Brattskramlerbobber.
Brattskramlerbobberkulturen kräver felvända däck, försämrad väghållning, väldigt kort och tunn sadel och gärna vara lite provocerande för de som vet hur en äkta Caféracer ska se ut! ;)
 
Tycker det räcker med att minsta åtgärd som försämrar hojens prestanda medför automatiskt förbud mot att kalla den racer.
Att se 'cool' ut är ingen prestanda.
Du kan alltså åka till cafeet på din racer, stoppa i dig 2 glassbakelser utan att kröka en märla och sen bege dig hemåt på din landsvägsmotorcykel.
 
Det skulle kunna bli en egen tråd - "Vad definierar en caféracer? - och vad är inte en sådan?"
Det finns ett väääldigt långt utlägg om hur caferacers kom till historian bakom detta. Vet ej om det var Brooklyn eller noghtrider som skrev det inlägget, så caferacers är redan avhandlat en gång. Men
 
Punkt 1, felvänt framdäck
Punkt 2, för kort sadel
Punkt 3, för tunn sadel
Punkt 4, en båge bakom sadeln, helst med infällda dioder som "baklyse"
Det är INTE en caféracer (och det var väl vad du menade) - när jag började köra hoj på 70-talet var det en standardhoj, med tt-styre (eller clip-on), liten framskärm, "tt-sadel", tillbakaflyttade fotpinnar, megafoner och - om man hade råd) Dunstall tank, sadel o kåpa. Caféracers är idag sporthojar, man behöver inte bygga själv, men gör man det så är förlagan som jag beskrivit i inledningen (i mitt tycke...)
 
Last edited:
Tja, tråden har ju redan ballat ur, ämnet är genomtröskat och hotade till och med att härskna lite.

Lika bra att späda ut den med ot!


Det här, mina vänner är en caféracer!

Den är engelsk, i England, den är vass satan och den är minimalistiskt snygg.
Notera gärna framskärmen - som är så snug att man får titta twice, och kolla vad linjeringen av stötdämparvinkeln med det främre ramröret gör med hojens stance.

Jag gillar hojar som når 100 mph redan på stödet.




Filmklippet är fö ett cineastiskt mästerverk över sina få sekunder:

Här finns upptakt, barn som bidrar med goda råd, akrobatiskt beteende, viss risk involverad, upplösning med lyckligt slut och ett härligt soundtrack. Den maskinen är vass!
...och högkompad.
 
Tja, tråden har ju redan ballat ur, ämnet är genomtröskat och hotade till och med att härskna lite.

Lika bra att späda ut den med ot!


Det här, mina vänner är en caféracer!

Den är engelsk, i England, den är vass satan och den är minimalistiskt snygg.
Notera gärna framskärmen - som är så snug att man får titta twice, och kolla vad linjeringen av stötdämparvinkeln med det främre ramröret gör med hojens stance.

Jag gillar hojar som når 100 mph redan på stödet.




Filmklippet är fö ett cineastiskt mästerverk över sina få sekunder:

Här finns upptakt, barn som bidrar med goda råd, akrobatiskt beteende, viss risk involverad, upplösning med lyckligt slut och ett härligt soundtrack. Den maskinen är vass!
...och högkompad.
Underbart klipp! :tummenupp

Fortsätter...

 
Tja, tråden har ju redan ballat ur, ämnet är genomtröskat och hotade till och med att härskna lite.

Lika bra att späda ut den med ot!


Det här, mina vänner är en caféracer!

Den är engelsk, i England, den är vass satan och den är minimalistiskt snygg.
Notera gärna framskärmen - som är så snug att man får titta twice, och kolla vad linjeringen av stötdämparvinkeln med det främre ramröret gör med hojens stance.

Jag gillar hojar som når 100 mph redan på stödet.




Filmklippet är fö ett cineastiskt mästerverk över sina få sekunder:

Här finns upptakt, barn som bidrar med goda råd, akrobatiskt beteende, viss risk involverad, upplösning med lyckligt slut och ett härligt soundtrack. Den maskinen är vass!
...och högkompad.

Vill minnas att Commandon fortfarande 1975 hade rekordet för produktionshojar på kvartsmilen.

I den mån engelska hojar inte var ”prototyper” allihop…
 
Tycker det räcker med att minsta åtgärd som försämrar hojens prestanda medför automatiskt förbud mot att kalla den racer.
Att se 'cool' ut är ingen prestanda.
Saker och ting förändras över tiden farfar.

Med den gamla definitionen skulle alltså en R1 med powercommander och Acra vara en Caferacer.

En av dom sportigaste hojarna som säljs, ytterligare trimmad för att bli snabbare (mellan caféerna).

Numera är en caféracer någonting som liknar gamla dagars caféracers (ibland jävligt löst tolkat), för ingen tävlar längre mellan caféerna.

En Chopper var en gång i tiden en gammal militär WLA som man "choppade" bort onödigt krafs på för att den med sin astmatiska sidventilare skulle bli lite snabbare.

En Baha/Baja Buggy var en gång i tiden en tävlingsbil för att köra Baha loppen med, nu är det någonting helt annat.

Fan, jag trodde JAG var gammal och mossig.
 
För att vara någon som behöver skapa en tråd i ett forum för att fråga om däcket är felvänt samtidigt som du inte uppger om det är fram eller bak så är du rätt dryg när folk försöker hjälpa dig.
Jag har inte mycket tålamod med grötmyndighet, speciellt inte när motsatsen är tillgänglig. Lade du märke till att jag tackade för generösa och hjälpsamma svar?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top