Är Bonneville Speed Week värt att besöka?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I augusti kommer jag tillsammans med flickvän samt några vänner resa runt i USA och kommer bl.a. passera Salt Lake City som ligger c:a 1,5 timmars färd från Bonneville Salt Flats, samtidigt som Speed Week pågår. Det är visserligen inte det renodlade motorcykeleventet (som är några veckor senare) men det är ju hur som helst snabba fordon med sammanlagt många tusen hästars vrål och rök.

Eftersom min reskamrater är så gott som helt motorointresserade krävs det ju förmodligen ganska mycket övertalning från min sida och kanske även att jag ger upp möjligheter att påverka resrutten längre fram. Alltså vill jag veta om det är värt det att vara på Bonneville Speed Week i några timmar under någon av eventets sista dagar.

Är det någon som varit där som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Aldrig varit där själv men kommer ihåg en tidningsartikel som sammanfattade unfär som så att
"det är riktigt tråkigt att se som publik, såtillvida du inte är intresserad av just den saken, för då är det himmelriket."

Aldrig varit där själv men kommer ihåg en tidningsartikel som sammanfattade unfär som så att
"det är riktigt tråkigt att se som publik, såtillvida du inte är intresserad av just den saken, för då är det himmelriket."
Och där till kan man nog lägga en tryckande hetta och att man bara ser fordonen susa förbi långt bort i fjärran när de kör. Det är ju mera en tillställning för de som tävlar än för publiken.

Bonneville Speed Week är en klassiker, men ska man besöka något motorsportevenemang och har helt ointresserade reskamrater så skulle jag välja något annat. Plus att ni kommer få spendera en helt del tid med att städa salt ur bilen om ni åker till Bonneville.

Och där till kan man nog lägga en tryckande hetta och att man bara ser fordonen susa förbi långt bort i fjärran när de kör. Det är ju mera en tillställning för de som tävlar än för publiken.

Bonneville Speed Week är en klassiker, men ska man besöka något motorsportevenemang och har helt ointresserade reskamrater så skulle jag välja något annat. Plus att ni kommer få spendera en helt del tid med att städa salt ur bilen om ni åker till Bonneville.
Det är väl inte tillåtet av vissa hyrbilsfimor att köra till evenemanget just pga. saltet på hyrbilen.

Hmm, jo, det där med saltet är ju ett problem förstås. Vet faktiskt hur vår biluthyrare ställer sig till det men förmodligen blir de inte så lyckliga. Och med tanke på vad som kommit fram övrigt i tråden så är det kanske inte värt det i vilket fall som helst. Det hade ju dock varit kul att berätta för barnbarnen, "jo, se, när farfar var i Bonnevile i början på århundratet, då..."

Själv tillhör jag kategorin som tycker att det är himmelriket, så i mitt fall skulle de andra få stanna på något megamall medans jag bilade till Bonneville, ensam. :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg