Är Blocket riktpris för handlare?!

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
xj6n 09
Var inne hos en mc handlare för att göra en inbytesvärdering. Visste inte riktigt hur jag skulle reagera när jag såg att han gick ut på blocket för att kolla vad som begärdes där och sedan bjöd mej 10 lax under!? Till saken hör att han kollade MIN annons! Finns det ingen lista liknande bilbranchens? Jag berättade det inträffade för en polare som handlat sina hojar i ö-vik, och han hade samma erfarenhet. Nu funderar jag ju på om vi hojägare inte borde gå i hop och göra så att när vi sätter ut en annons så skriver vi 1000:- under nypriset, eller varför inte bara NY priset! Vore så mycket skönare att byta in den då ;)

hmmm, hur tror du att handlaren skall gå runt???

Om han tar din hoj i inbyte (du behöver inte änns engagera dig i att försöka sälja den), du får en annan hoj, som du har valt, den vill jag ha.
Vart skall han då tjäna pengar....

För den personen som kommet in till handlaren för att köpa "din" hoj vill knappast betala mer än "marknadspriset" på hojen.

Han kollar väll bara vad han i bästa fall kan få för "din" hoj.

Eller köper du inte mitt resonemang?

Det finns en lista.. Men den tar ju inte hänsyn till världsekonomin och utbud/efterfrågan.. Som blocket gör :)

Fast blocket är ju ett skämt... e lite sugen på en gsx1000r igen, men folk e ju dumma i hela huvet, aldrig att jag betalar 60k plus för en 6-7-8 år gammal harv.

De flesta handlare som byter in och säljer beg hojar har en marginal på 5000:- per hoj. Tycker att det verkar helt logiskt att handlaren då går ut med 10.000 i marginal när han budar på din hoj.

hmmm, hur tror du att handlaren skall gå runt???

Om han tar din hoj i inbyte (du behöver inte änns engagera dig i att försöka sälja den), du får en annan hoj, som du har valt, den vill jag ha.
Vart skall han då tjäna pengar....

För den personen som kommet in till handlaren för att köpa "din" hoj vill knappast betala mer än "marknadspriset" på hojen.

Han kollar väll bara vad han i bästa fall kan få för "din" hoj.

Eller köper du inte mitt resonemang?

kan helt klart köpa resonemanget gällande vad han kan sälja för kontra vad han vill köpa för, däremot tycker jag det känns lite billigt att använda blocket som riktmärke, vad skulle han göra om alla bara skrev ut nypriset och kom med bud eller dylikt? Att man tappar på ett nytt fordon vet ju alla, men om du kunde tappa mindre bara på att sätta ut ditt eget fordon för ett högre pris på blocket känns väl kul? ;)

Haha 10k under likvärdiga maskiner på blocket är ett bra pris i inbyte.. Han måste ju ta hänsyn till marknaden, bilar & hojar är mer och mer färskvara. Grönlistan är bara till för riktpris, sen blir det dessutom mer och mer aktuellt med internet då det är där nästan alla kollar innan dom ska handla. Informationsflödet pressar priserna...

Man tjänar inte på att äga/köpa/byta/sälja sin MC... Det är ytterst sällan och oftast bondljug.

Gilla läget - klart som fasen att en handlare bjuder mindre då denne har ett uttalat ekonomisk intresse att bevaka, för inte fasen vill väl du jobba gratis?!

Det hela är rätt komiskt; när handlaren tar fram den gröna och vita listan blir man skitförb***d, och när han nu är tillbaka i verkligheten och verkligen kikar på vad priserna ligger på då får han på skallen för det...:D

man får tycka vad man vill om Blocket, men jag har sålt alla mina bilar och hojar denna vägen, det är inga problem, har du bara rätt pris, en just bil/hoj och kan tala för varan.

Fel pris = du står kvar med prylen.

Det hela är rätt komiskt; när handlaren tar fram den gröna och vita listan blir man skitförb***d, och när han nu är tillbaka i verkligheten och verkligen kikar på vad priserna ligger på då får han på skallen för det...:D

man får tycka vad man vill om Blocket, men jag har sålt alla mina bilar och hojar denna vägen, det är inga problem, har du bara rätt pris, en just bil/hoj och kan tala för varan.

Fel pris = du står kvar med prylen.

Kan bara hålla med, särskilt det senaste påståendet!

Jag är på jakt efter en livskamrat på 2 hjul och skrattar mig harmynt när jag kollar priserna vissa begär på Blocket - när jag vet att jag sålde en identisk hoj för 2 år sedan till över 15000:- BILLIGARE så kan man inte annat än skratta.

Och jag skrattar rätt ofta, för annonserna ligger kvar länge (många hojjar som inte gick förra året som dyker upp igen nu) även om de kommer tillbaka med nya bilder och *ibland* nya priser.

När man skall sälja får man aldrig något för hojen - och när man skall köpa är det CHOCK-priser! :D

Man tjänar inte på att äga/köpa/byta/sälja sin MC... Det är ytterst sällan och oftast bondljug.

Gilla läget - klart som fasen att en handlare bjuder mindre då denne har ett uttalat ekonomisk intresse att bevaka, för inte fasen vill väl du jobba gratis?!

Jag ställde frågan för att jag trodde att det kunde uppfattas som lite o seriöst att ha blocket som riktlinje när man driver mc-handel, för det tyckte jag det kändes som. Men om inte alla är näringsidkare som skrivit får jag väl försöka omvärdera blockets tyngd i affärsvärden, snart kanske man kan handla med aktier där med ;) Priset jag fick var inte det jag reagerade negativt på, bara sättet han kom fram till det på. Jag hade nog hellre varit lyckligt ovetande om hur det gick till.

Jag ställde frågan för att jag trodde att det kunde uppfattas som lite o seriöst att ha blocket som riktlinje när man driver mc-handel, för det tyckte jag det kändes som. Men om inte alla är näringsidkare som skrivit får jag väl försöka omvärdera blockets tyngd i affärsvärden, snart kanske man kan handla med aktier där med ;) Priset jag fick var inte det jag reagerade negativt på, bara sättet han kom fram till det på. Jag hade nog hellre varit lyckligt ovetande om hur det gick till.

Ta det inte personligt - en "lista" som inte överensstämmer med verkligheten är knappast en bra lista.

Blocket visar ju i alla fall vad folk *begär* och ger en fingervisning - mycket bättre än en statisk "lista" som i bästa fall uppdateras varje år.

Alla de stora försäkringsbolagen kollar även dom blocket som riktpriser för värderingar osv!

Det enda som förvånar mig med blocket är att jag såg en tv-reklam från dom igår! Dom regerar så hårt på digitala annonsmarknaden att allt annat framstår som ett skämt!

Ta det inte personligt - en "lista" som inte överensstämmer med verkligheten är knappast en bra lista.

Blocket visar ju i alla fall vad folk *begär* och ger en fingervisning - mycket bättre än en statisk "lista" som i bästa fall uppdateras varje år.

Kan bara instämma. Blocket är nog i dagsläget den säkraste värdemätaren vi har. Jämför man med aktiemarknaden så vet i alla fall jag vem om drar det kortaste stråt.

Jag vill påstå: Att om han vill ge dig 10k mindre än vad folk begär på blocket. Ja, då får du mer än vad hojen är värd.

Grattis till en bra affär!

En fråga bara hur många meil har du fått då din o sms ? o div ja hämter den direck om du släpper den för xx,xxx kr ? mm

//Robin

Jag har sålt o köpt ett antal fordon på Blocket.
Jag vet när jag har satt rätt pris, då får jag 2-3 svar på annonsen varav en slår till och köper. Många svar=för lågt pris, inget svar=för högt pris.

9 av 10 är tyvärr av den karaktären, men så är det på blocket vare sej man säljer bil eller hoj. men den blev såld :)

Handlarna har ju vaknat och konkurrerar numera prismässigt med de hojar som ligger på Blocket. Det gamla tugget om att betala 10'-15' mer hos handlare bara för att han skickat på nya sulor och tvättat går vi inte på längre.

Alltså måste marginalerna tas på inbytescykeln. Verkar logiskt..

Alla de stora försäkringsbolagen kollar även dom blocket som riktpriser för värderingar osv!

Det enda som förvånar mig med blocket är att jag såg en tv-reklam från dom igår! Dom regerar så hårt på digitala annonsmarknaden att allt annat framstår som ett skämt!

Det visste jag inte. Man lär sej något nytt hela tiden ;) Att försäkringsbolag kollar privatmarknaden för sin prissättning känns inte så seriöst heller *tycker jag*. Om du klotar din 2 år gamla hoj som har 3 års garanti och får ut på försäkringen, då går du väl till handlarn för att köpa ny? Annars hade man väl köpt en äldre begagnad från början. Om du haft din på blocket för tex 50k och får 40k i inbyte, då säljer handlarn din i butik för 60k. Det är ju därför man köper beg på blocket.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT