Är Blocket riktpris för handlare?!

Ja det e som det ska då :) Allt e ju rellativt o hur man en vänder på det, med pris mm (alla ska väll pruta MEN på plats o swe KR i näven)

Men ja reggar först på min i maj en då sen e det sak samma om den blir såld

för ja ska inte har en annan modell har redan tillräckligt med fordon :) :tummenupp

//Robin

Last edited:
Fast blocket är ju ett skämt... e lite sugen på en gsx1000r igen, men folk e ju dumma i hela huvet, aldrig att jag betalar 60k plus för en 6-7-8 år gammal harv.

nä men de verkar råda gixxer å R1 hysteri överlag tycker jag så jag håller me dig.

Är inte 10k under blocketpriset ett oerhört bra inbytesbud? Blocket säger ju faktiskt ingenting om vad hojarna faktiskt säljs för, folk sätter ju ut hojarna med prutmån plus en rejäl klick optimism...

Handlaren tar över din risk (sitta med en hoj som kanske inte går att sälja) du blir av med problemet. Handlaren binder upp kapital vilket också kostar pengar. Handlaren tar hand om problem som skittattare som erbjuder en matta i inbyte och ska "provköra" hit och dit och "len..hur fort går den brorsan" snubbar. Jag har aldrig sålt via blocket (vare sig bil eller hoj) och har inte känt mig stekt heller. 10 000 under blocket innebär inte att du tappar 10000...Det priset du sätter ut på blocket är ju vad d begär, vad du får kan mycket väl vara 5000 mindre. Handlarens riskpremie och lön för att sälja hojen kan vi ju kalla det för.

Om du hade lämnat hojen till handlare för att han ska sälja den åt dig då skulle du betala en commission antar jag ? Det är vad du gör nu. Handlaren gör jobbet "att sälja din hoj" egentligen och för de där pengarna du känner dig lurad på tar hand om skit du kanske vill slippa.

Dess storlek beror på räntor, utbud/ ef läget, allmänt ekonomiskt läge, vad du har för hoj och hur mycket marginal handlaren får på det han säljer till dig.

kul att det blev diskussion över ämnet, men synd att dom flesta verkar missat poängen. Nämligen att blocket fungerar som riktmärke för handlare och tydligen även försäkringsbolag. Priset jag fick var aldrig något jag i sej klagade över, bara att om jag vetat att min egen annons skulle bli riktmärke hade jag kunnat prissätta efter det. Ha en glad påsk alla bikers :)

Jag förstår att man som handlare vänder sig till den plats där man enkelt kan peta in en modell och se hur dom förväntade prisbilderna ligger mellan olika årsmodeller/skick/utrustade beggade hojar.

Sen om det är blocket, ja det föredrar jag nog eftersom jag själv har tillgång till samma referenslista han använder och kan dra mina egna slutsatser från det.

Sen att prata kronor i ett fall som detta är ganska ointressant...
Om hojen du vill byta in står i 100k på blocket och du blir erbjuden 90k i inbyte då motsvarar dom 10k du får gå ner 10% (häng mig inte nu om min skolmatte svek mig) vilket är en baggis i mina ögon.
Men när jag kollade inbytet på min gamla jonne som var ute för 24k blev jag erbjuden 12k i inbyte så blev det helt plötsligt 50% av vad jag ville ha.

Viss skillnad :)

Nu vet jag inte marginalerna en handlare måste ha, men när man går in på handlare X i stockholm och ser samma 4 hojar (hyfsat skick också) i garaget nu som stod där redan i slutet av förr-förra säsongen så förstår man att dom ligger ute med en hel del cash på sina inbyten även om vi som kunder tycker att vi får skambud i inbyte.

Sen om man nu skulle kunna påverka sitt inbytespris genom att få en högre prisnivå på blocket, tja, vad tror du att du får för pris på den nyare beggade hojen du vill ha... Det är givetvis lika mycket högre som det högre inbytespriset du lyckats generera :D
/D

Det visste jag inte. Man lär sej något nytt hela tiden ;) Att försäkringsbolag kollar privatmarknaden för sin prissättning känns inte så seriöst heller *tycker jag*. Om du klotar din 2 år gamla hoj som har 3 års garanti och får ut på försäkringen, då går du väl till handlarn för att köpa ny? Annars hade man väl köpt en äldre begagnad från början. Om du haft din på blocket för tex 50k och får 40k i inbyte, då säljer handlarn din i butik för 60k. Det är ju därför man köper beg på blocket.

Om du klotar din två år gamla hoj så är det lik förbannat en gammal hoj hur många års garanti den än må ha. För du inbillar dig väl inte på allvar att du får ut nypris för inlösen av försäkringsbolaget? Eller hur menar du? :va

Vill bara svara "JA".

För så är det, blocket är ett medie som alla har tillgång till och därför blir det självklart priserna där som är det verkliga priset. Minus lite till då eftersom folk prutar. Så om du får 10k mindre än priset på blocket så kanske handlarn tjänar 5-7k. Hade inte blivit förvånad om han erbjudit dig 15-20k under blocket.

Precis, alla källor är ju bra källor - förutsatt att du har vett att vara kritisk mot den information du får.

Om jag vore handlare och hade tillgång till en officiell lista, så skulle jag använda både den OCH alla andra tillgängliga källor, som tex blocket, och sedan dra någon form av slutsats själv.

Jag blev erbjuden ca. 25kkr under blocketpris av Triumph i Stockholm då jag skulle byta in min hoj (den säljs för ca. 50 - 65kkr, han erbjöd 30kkr). Varför över huvudtaget handla hos en handlare när de inte kan erbjuda någon typ av service.

Jag sålde hojen igår, satte ut den för 44kkr och sålde den för det priset på en vecka! Kommer aldrig besöka den handlaren igen, om jag ska göra jobbet åt dem så kan jag lika gärna köpa privat också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT