Är batteriet slut?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kopplade för övrigt in diagnosdongel + app när jag ändå höll på. Den var så nöjd och glad, så... Hade inget som helst att anmärka på, nja... förutom den låga batterispänningen då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och det där med att få kontakt med klämmorna på startkablarna är alltid skoj, men den negativa kan du koppla på nån ren metall på hojen, och bara böka med pluspolen på batteriet. Är det riktigt jävligt kan du alltid dra en lite längre skruv i kontakten på batteriet tillfälligt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Och det där med att få kontakt med klämmorna på startkablarna är alltid skoj, men den negativa kan du koppla på nån ren metall på hojen, och bara böka med pluspolen på batteriet.
Jo, provade det också, men enda sättet att få kontakt med pluspolen är att demontera pluskabeln helt och då tappar ju experimentet lite sitt syfte.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kommer du inte åt att fulstarta med att sätta dit minuskabeln och så dutta pluskabeln på startmotorns kontakt?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
IMG_1973.jpeg
Jag byggde en förlängare till pluskabeln. Startkablar inkopplade, bilen avstängd. Hojen startade inte. Skumma var att jag efter att jag anslöt bilen mätte upp till endast 12,09 V över MC-batteriets poler… vilket visade sig vara helt logiskt eftersom det var exakt denna spänning som bilbatteriet hade. Fan är bilbatteriet också kasst? Det är ju bara något år gammalt.

Verkar som varje steg bakåt i kedjan jag går får jag inte nog med ström. Får nog ringa Ringhals och fråga om de har allt i ordning.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nu har jag iaf satt bilen på laddning, så får vi se om jag mår bättre sen...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Ja, har också misstänkt att elektroniken drar ur batteriet en del. Gissar att ett litiumbatteri är mycket bättre i det avseendet då det inte är lika känsligt för urladdning, dvs urladdningen kommer ju ske ändå (om man inte kopplar loss batteriet), men batteriet går iaf inte sönder pga det.
Ingen av batterityperna gillar att man laddar ur dem till 0 V.
Mitt förslag: Byt till ett LiFe-batteri som du kopplar loss under vinteruppehållet, låt bli att underhållsladda det.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Mätte spänningen under startförsöket. När jag slog på tändningen sjönk spänningen till 11,87 V. Vid startförsöket droppade den sen momentant ner till 9 V. Sen återhämtade den sig efter en stund till 12,3 V...
Gick fortfarande startmotorn när den återhämtade sig?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ingen av batterityperna gillar att man laddar ur dem till 0 V.
Mitt förslag: Byt till ett LiFe-batteri som du kopplar loss under vinteruppehållet, låt bli att underhållsladda det.
Ja, ett sånt som jag länkade till tidigare är beställt. Det var iofs inte Yuasa-batteriet som sitter i hojen nu som var urdraget till 0 V utan ett annat reservbatteri som jag testade med.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Gick fortfarande startmotorn när den återhämtade sig?
Nej, det var efter jag hade slagit av tändningen som den gick tillbaka till 12,3 volt efter ett tag. Elektroniken eller startrelät avbröt ju automatiskt startförsöket och så länge tändningen fortfarande var på låg spänningen på omkring 11,7 V eller nåt sånt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad händer om du har kortis i MC-batteriet, kan det då dra ner spänningen i hela elsystemet trots att du kopplar på ett till friskt batteri med startkablarna?

Tycker att det borde kunna bli så att MC-batteriet agerar som ett stort motstånd men är osäker på detta, jag skulle testa med bara bilbatteriet kopplat till startkablar.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Man skall vara lite försiktig med att använda Startkablar, om man har ett Batteri som är kass.
Om Batteriet är kass och man startar med Kablar har strömmen från Generator ingenstans att ta vägen när Motorcykeln startar och Kablarna kopplas bort.
Detta kan skada Generatorn.
Det finns små Huvudbrytare till Motorcyklar, om man vill lätt bryta strömmen.
Tänk på att Larmet inte fungerar om man bryter strömmen!
Lösningen är oftast att köpa nytt Batteri, jag har slutat med Batteri från Biltema.
Det skiljer inte så mycket på priset,köp mindre antal Öl på Krogen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nytt batteri (LiFePO4) är ju redan beställt, så det låter som att jag lika gärna kan avvakta med fler startförsök tills det kommer. Skall ändå vara bortrest några dagar och under tiden skall framgaffeln in på renovering så blir inget kört förrän efter det ändå.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det
Vad händer om du har kortis i MC-batteriet, kan det då dra ner spänningen i hela elsystemet trots att du kopplar på ett till friskt batteri med startkablarna?

Tycker att det borde kunna bli så att MC-batteriet agerar som ett stort motstånd men är osäker på detta, jag skulle testa med bara bilbatteriet kopplat till startkablar.
Det kan hända och har hänt mig en gång under min karriär även om det nog är extremt ovanligt.
Hojen (R1200S) tvärdog på rakan på kinnekulle ring. Instrument helt döda. Inkoppling av starthjälp från bil drog massor av ström och tände instrumenten men startmotorn gick inte runt. Kopplade loss MC-batteriet och körde på bara startkablar från bilen och då funkade det hur bra som helst. Nytt batteri köptes in och löste problemet.

Dock tror jag inte på det i detta fall eftersom batteriet har en så pass hög tomgångsspänning men det skadar ju inte att testa så länge man inte kopplar bort startkabeln om motorn går igång.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det

Det kan hända och har hänt mig en gång under min karriär även om det nog är extremt ovanligt.
Hojen (R1200S) tvärdog på rakan på kinnekulle ring. Instrument helt döda. Inkoppling av starthjälp från bil drog massor av ström och tände instrumenten men startmotorn gick inte runt. Kopplade loss MC-batteriet och körde på bara startkablar från bilen och då funkade det hur bra som helst. Nytt batteri köptes in och löste problemet.

Dock tror jag inte på det i detta fall eftersom batteriet har en så pass hög tomgångsspänning men det skadar ju inte att testa så länge man inte kopplar bort startkabeln om motorn går igång.

Var tvungen att testa. Efter att jag laddat upp bilens batteri kopplade jag startkablarna direkt till hojens plus- och minuskabel med batteriet bortkopplat (löste även problemet med att få grepp med klämmorna.

Nu startade hojen hur lätt som helst! 😃

Hypotesen således slutgiltigt bekräftad. Nu ska jag bara skruva loss framgaffeln och sen vänta på att nya batteriet levereras.

Tack för förslagen, alla!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Var tvungen att testa. Efter att jag laddat upp bilens batteri kopplade jag startkablarna direkt till hojens plus- och minuskabel med batteriet bortkopplat (löste även problemet med att få grepp med klämmorna.

Nu startade hojen hur lätt som helst! 😃

Hypotesen således slutgiltigt bekräftad. Nu ska jag bara skruva loss framgaffeln och sen vänta på att nya batteriet levereras.

Tack för förslagen, alla!
Snyggt!
Tack för återkoppling, det gör oss alla klokare :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då kan man ju trots att man är Norrbotten kosta på sig att säga att jag tänkte rätt😉

Kul att det löste sig och att du hittat felet och att du återkopplade.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Då kan man ju trots att man är Norrbotten kosta på sig att säga att jag tänkte rätt😉

Kul att det löste sig och att du hittat felet och att du återkopplade.

Skall man vara riktigt petig var det ju jag som tänkte rätt redan i första inlägget, men jag är tacksam för hjälpen att våga lita på mig själv 😉😂
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top