Är batteriet slut?

Kopplade för övrigt in diagnosdongel + app när jag ändå höll på. Den var så nöjd och glad, så... Hade inget som helst att anmärka på, nja... förutom den låga batterispänningen då.
 
Och det där med att få kontakt med klämmorna på startkablarna är alltid skoj, men den negativa kan du koppla på nån ren metall på hojen, och bara böka med pluspolen på batteriet. Är det riktigt jävligt kan du alltid dra en lite längre skruv i kontakten på batteriet tillfälligt.
 
Och det där med att få kontakt med klämmorna på startkablarna är alltid skoj, men den negativa kan du koppla på nån ren metall på hojen, och bara böka med pluspolen på batteriet.
Jo, provade det också, men enda sättet att få kontakt med pluspolen är att demontera pluskabeln helt och då tappar ju experimentet lite sitt syfte.
 
Kommer du inte åt att fulstarta med att sätta dit minuskabeln och så dutta pluskabeln på startmotorns kontakt?
 
IMG_1973.jpeg
Jag byggde en förlängare till pluskabeln. Startkablar inkopplade, bilen avstängd. Hojen startade inte. Skumma var att jag efter att jag anslöt bilen mätte upp till endast 12,09 V över MC-batteriets poler… vilket visade sig vara helt logiskt eftersom det var exakt denna spänning som bilbatteriet hade. Fan är bilbatteriet också kasst? Det är ju bara något år gammalt.

Verkar som varje steg bakåt i kedjan jag går får jag inte nog med ström. Får nog ringa Ringhals och fråga om de har allt i ordning.
 
Nu har jag iaf satt bilen på laddning, så får vi se om jag mår bättre sen...
 
Ja, har också misstänkt att elektroniken drar ur batteriet en del. Gissar att ett litiumbatteri är mycket bättre i det avseendet då det inte är lika känsligt för urladdning, dvs urladdningen kommer ju ske ändå (om man inte kopplar loss batteriet), men batteriet går iaf inte sönder pga det.
Ingen av batterityperna gillar att man laddar ur dem till 0 V.
Mitt förslag: Byt till ett LiFe-batteri som du kopplar loss under vinteruppehållet, låt bli att underhållsladda det.
 
...Mätte spänningen under startförsöket. När jag slog på tändningen sjönk spänningen till 11,87 V. Vid startförsöket droppade den sen momentant ner till 9 V. Sen återhämtade den sig efter en stund till 12,3 V...
Gick fortfarande startmotorn när den återhämtade sig?
 
Ingen av batterityperna gillar att man laddar ur dem till 0 V.
Mitt förslag: Byt till ett LiFe-batteri som du kopplar loss under vinteruppehållet, låt bli att underhållsladda det.
Ja, ett sånt som jag länkade till tidigare är beställt. Det var iofs inte Yuasa-batteriet som sitter i hojen nu som var urdraget till 0 V utan ett annat reservbatteri som jag testade med.
 
Gick fortfarande startmotorn när den återhämtade sig?
Nej, det var efter jag hade slagit av tändningen som den gick tillbaka till 12,3 volt efter ett tag. Elektroniken eller startrelät avbröt ju automatiskt startförsöket och så länge tändningen fortfarande var på låg spänningen på omkring 11,7 V eller nåt sånt.
 
Vad händer om du har kortis i MC-batteriet, kan det då dra ner spänningen i hela elsystemet trots att du kopplar på ett till friskt batteri med startkablarna?

Tycker att det borde kunna bli så att MC-batteriet agerar som ett stort motstånd men är osäker på detta, jag skulle testa med bara bilbatteriet kopplat till startkablar.
 
Man skall vara lite försiktig med att använda Startkablar, om man har ett Batteri som är kass.
Om Batteriet är kass och man startar med Kablar har strömmen från Generator ingenstans att ta vägen när Motorcykeln startar och Kablarna kopplas bort.
Detta kan skada Generatorn.
Det finns små Huvudbrytare till Motorcyklar, om man vill lätt bryta strömmen.
Tänk på att Larmet inte fungerar om man bryter strömmen!
Lösningen är oftast att köpa nytt Batteri, jag har slutat med Batteri från Biltema.
Det skiljer inte så mycket på priset,köp mindre antal Öl på Krogen.
 
Nytt batteri (LiFePO4) är ju redan beställt, så det låter som att jag lika gärna kan avvakta med fler startförsök tills det kommer. Skall ändå vara bortrest några dagar och under tiden skall framgaffeln in på renovering så blir inget kört förrän efter det ändå.
 
Det
Vad händer om du har kortis i MC-batteriet, kan det då dra ner spänningen i hela elsystemet trots att du kopplar på ett till friskt batteri med startkablarna?

Tycker att det borde kunna bli så att MC-batteriet agerar som ett stort motstånd men är osäker på detta, jag skulle testa med bara bilbatteriet kopplat till startkablar.
Det kan hända och har hänt mig en gång under min karriär även om det nog är extremt ovanligt.
Hojen (R1200S) tvärdog på rakan på kinnekulle ring. Instrument helt döda. Inkoppling av starthjälp från bil drog massor av ström och tände instrumenten men startmotorn gick inte runt. Kopplade loss MC-batteriet och körde på bara startkablar från bilen och då funkade det hur bra som helst. Nytt batteri köptes in och löste problemet.

Dock tror jag inte på det i detta fall eftersom batteriet har en så pass hög tomgångsspänning men det skadar ju inte att testa så länge man inte kopplar bort startkabeln om motorn går igång.
 
Det

Det kan hända och har hänt mig en gång under min karriär även om det nog är extremt ovanligt.
Hojen (R1200S) tvärdog på rakan på kinnekulle ring. Instrument helt döda. Inkoppling av starthjälp från bil drog massor av ström och tände instrumenten men startmotorn gick inte runt. Kopplade loss MC-batteriet och körde på bara startkablar från bilen och då funkade det hur bra som helst. Nytt batteri köptes in och löste problemet.

Dock tror jag inte på det i detta fall eftersom batteriet har en så pass hög tomgångsspänning men det skadar ju inte att testa så länge man inte kopplar bort startkabeln om motorn går igång.

Var tvungen att testa. Efter att jag laddat upp bilens batteri kopplade jag startkablarna direkt till hojens plus- och minuskabel med batteriet bortkopplat (löste även problemet med att få grepp med klämmorna.

Nu startade hojen hur lätt som helst! 😃

Hypotesen således slutgiltigt bekräftad. Nu ska jag bara skruva loss framgaffeln och sen vänta på att nya batteriet levereras.

Tack för förslagen, alla!
 
Var tvungen att testa. Efter att jag laddat upp bilens batteri kopplade jag startkablarna direkt till hojens plus- och minuskabel med batteriet bortkopplat (löste även problemet med att få grepp med klämmorna.

Nu startade hojen hur lätt som helst! 😃

Hypotesen således slutgiltigt bekräftad. Nu ska jag bara skruva loss framgaffeln och sen vänta på att nya batteriet levereras.

Tack för förslagen, alla!
Snyggt!
Tack för återkoppling, det gör oss alla klokare :tummenupp
 
Då kan man ju trots att man är Norrbotten kosta på sig att säga att jag tänkte rätt😉

Kul att det löste sig och att du hittat felet och att du återkopplade.
 
Då kan man ju trots att man är Norrbotten kosta på sig att säga att jag tänkte rätt😉

Kul att det löste sig och att du hittat felet och att du återkopplade.

Skall man vara riktigt petig var det ju jag som tänkte rätt redan i första inlägget, men jag är tacksam för hjälpen att våga lita på mig själv 😉😂
 
Back
Top