Äppelcidervinäger och Omega 3

Det finns förmodligen andra saker man behöver ändra på sin kost/levnadstil istället för att knapra omega3-kapslar.

Men hur jobbigt är det att äta makrill på mackan och/eller steka laxfilé ett par gånger i veckan istället för t ex köttbullar eller vad man nu äter? Hur gott som helst. Jag tror att det alla gånger är bättre att få sitt omega3 från t ex fisk, linfrö eller dyl istället för i kapselform.

Men visst det är ingen nackdel att tugga omega3-kapslar om nu vill lägga pengar på det.
Det finns inga belägg för att man kan behandla hjärt-kärlsjukdomar men i förebyggande syfte är det förmodligen bra. Som sagt, det är ingen negativt med omega3, men det har förmodligen inte som mirakulösa effekter som förespråkas heller så länge man äter en balanserad och varierad kost.

"Omega-3-fettsyror har en triglyceridsänkande effekt som är dosberoende och relaterad till den initiala triglyceridnivån.
En stor metaanalys har inte givit hållpunkter
för att behandling med omega-3-fettsyror minskar sjuklighet och dödlighet i hjärt-kärlsjukdom eller stroke vid primär prevention (Evidensgrad 1). Medlen rekommenderas
således inte för primär prevention."

http://www.lakemedelsverket.se/upload/Hälso- och sjukvård/behandlingsrek/primärprevention_rek.pdf

Är man osäker på vad/hur man ska äta osv så finns all information man behöver på http://www.slv.se

Folk har en tendens att förlita sig till diverse tillskott och knaprar i sig extra vitaminer, mineral och allt möjligt i onödan.
Så länge man äter en naturlig och blandad kost så finns det inga behov för tillskott.

Last edited:
Martin skrev:
2424637 ...Jag tror att det alla gånger är bättre att få sitt omega3 från t ex fisk, linfrö eller dyl istället för i kapselform...

Det är inte särskilt mycket Omega 3 i linfrön och om jag inte är helt fel ute så ska de helst malas för att kroppen ska kunna ta upp nyttoämnena. Linfrö-olja däremot, det är grejor...

Martin skrev:
2424637 Det finns förmodligen andra saker man behöver ändra på sin kost/levnadstil istället för att knapra omega3-kapslar.

men det har förmodligen inte som mirakulösa effekter som förespråkas heller så länge man äter en balanserad och varierad kost.
.[/b]

du har fel, det har precis dom mirakulösa effekter som förespråkas, jag vet själv för jag levde på pizza o annat junk i flera år i sträck, samtidigt som jag åt 6gram omega 3 om dagen, va o tog lite blodprov nu för ett halvår sen, friskast i sverige. det hade jag garanterat inte vart utan omega3, då hade jag vägt 95 panner o dött i en cholesterolattack inom kort.. omega 3 är ett utmärkt kosttillskott om man vägrar ändra på sin livsstil men ändå vill må bra. :tummenupp

jag brukar variera min kost mellan pizza, kebab, hamburgare, cheesburgare, kebabrulle, o ibland köper jag nåt man kan micra iofs.

Homo skrev:
2425674 du har fel, det har precis dom mirakulösa effekter som förespråkas, jag vet själv för jag levde på pizza o annat junk i flera år i sträck, samtidigt som jag åt 6gram omega 3 om dagen, va o tog lite blodprov nu för ett halvår sen, friskast i sverige. det hade jag garanterat inte vart utan omega3, då hade jag vägt 95 panner o dött i en cholesterolattack inom kort.. omega 3 är ett utmärkt kosttillskott om man vägrar ändra på sin livsstil men ändå vill må bra. :tummenupp

jag brukar variera min kost mellan pizza, kebab, hamburgare, cheesburgare, kebabrulle, o ibland köper jag nåt man kan micra iofs.

Vilket skitsnack.

Om du äter för mycket kalorier så blir du fet oavsett vad du äter som tillskott. (förutom amfetamin och dyl)

Däremot kan dina triglycerider (ett av blodfetterna man mäter) sjunka i blodet, men rättfärdigar knappast dåliga matvanor. Annars skulle hela usa skulle ju vara i toppform om dom bara åt lite omega...

Jag har prima blodvärden trots en högst tveksam kosthållning och utan att knapra någon sorts tillskott. Bra gener och låg ålder är dom troliga orsakerna.

det är inget skitsnack. jag är inte fet, och jag äter bara mindre bra grejer. så är det, det har jag gjort i flera år nu och ser ingen anledning att ändra på det heller, genetik kan spela in men jag orkar liksom inte chansa.

just det ja kanska ska tillägga att jag inte hade bra blodvärden för runt 5år sen, go figure..

men men man kan nog inte äta obegränsat med skit det har du nog rätt i

Last edited:
Lugn skrev:
2425639 Det är inte särskilt mycket Omega 3 i linfrön och om jag inte är helt fel ute så ska de helst malas för att kroppen ska kunna ta upp nyttoämnena. Linfrö-olja däremot, det är grejor...
Ca 17 gr / 100 gr

Det stämmer att man ska äta dom krossade, men det finns krossade linfrön att köpa. Men man ska vara försiktig med att överdosera linfrö eftersom det även innehåller vätecyanidproducerande glykosider.

Intaget bör begränsas till 1-2 msk / dag.

Homo skrev:
2425674... omega 3 är ett utmärkt kosttillskott om man vägrar ändra på sin livsstil men ändå vill må bra. :tummenupp
Tja, det är ju ditt liv och du gör såklart som du själv vill.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...