Äppelcidervinäger och Omega 3

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Är det nån mer än jag som knaprar massa sån skit? Började käka Omega 3 när jag hade torr hårbotten och det försvann i ett nafs :tummenupp. Fick gratisprover på äppelcidervinäger i kapselform via nätet som tydligen ska öka ämnesomsättningen. Började knapra i vintras och tycker väl att jag är mer deffad än vad jag vart tidigare, har dessutom fått fram en massa nya ådror på armarna utan att typ träna:va.

Nån som provat eller kan berätta mer om just äppelcidervinäger :)?

Placebo, titta ordentligt i spegeln så ska du se att du inte alls har några ådrar, utan det är extra michelin kurvor! :D

Vinägret litar jag inte alltför mycket på, men att äta omega3 hjälper mer än vad man tror,,,

Sejko skrev:
2422942
Vinägret litar jag inte alltför mycket på, men att äta omega3 hjälper mer än vad man tror,,,

Vad hjälper det mot mer än att typ återfukta huden? Bra för kroppen i största allmänhet eller vad :va.

Japp, käkar "flax seed oil" innehållande Omega 3, 6, och 9.

Ingen aning om det hjälper, men jag suger på att laga fisk...

Pinky skrev:
2422959 Vad hjälper det mot mer än att typ återfukta huden? Bra för kroppen i största allmänhet eller vad :va.

Det har motsatt effekt mot kolesterol, bland annat

Pinky skrev:
2422940
Nån som provat eller kan berätta mer om just äppelcidervinäger :)?

Äppelcidervinäger är bara strunt. Omega 3 är däremot en av de ytterst få tillskott som verkligen ÄR bra att äta mer av.

Tösen driver ett företag som jobbar med hälsa och både hon och deras näringsfysiolog säger att vinäger är skitbra för en enda grupp och det är de som tjänar pengar på det.

Däremot är de lika eniga om att Omega 3 är bra som fan.

För er som käkar vinäger har jag ett annat bra tips: Fettsugningsplåstret! :tummenupp Finns en dam som heter Lillemor som kan guida er i ämnet!
http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,871445,00.html

Pinky skrev:
2422959 Vad hjälper det mot mer än att typ återfukta huden? Bra för kroppen i största allmänhet eller vad :va.

Du fryser dessutom mindre om du äter omega 3! :tummenupp

Pinky skrev:

Funktioner

Omega-3-fettsyrornas effekt på hälsan är idag väl underbyggd i en lång rad vetenskapliga studier. Ett stort antal studier har gjorts på specifika sjukdomar med jämförelsegrupper.

Hjärnan/ögonen - regelbundet intag av Omega-3-fettsyror skyddar mot bland annat blodproppar, ögonsjukdomar (som gula fläcken-sjukan) och senil demens.

Blod/kärl - genom att sänka blodfetthalterna skyddar Omega-3-fettsyror mot bland annat åderförkalkning och hjärtinfarkt. Dessutom sägs den kunna justera en ojämn hjärtrytm.

Leder - minskar symptomen (stelhet, smärta) hos personer med reumatisk artrit.

Hud - Omega-3-fettsyror ger skydd mot huden åt exempelvis personer med pigmentförändringar, torr hud/hårbotten och mjäll. Symptom hos olika former av eksem och hos psoriasis sägs även minskas av regelbundet intag av dessa fettsyror.

Välbefinnande - genom att reglera signalsubstanser och hormonnivåer kan Omega-3-fettsyror kan vid regelbunden anvädning lindra och förebygga nedstämdhet och humörsvängningar.

Barn/ungdomar - Tillskott av omega-3-fettsyror har visat sig kunna lindra inlärningssvårigheter, dyslexi, koncentrationssvårigheter och ADHD.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3#Funktioner

Last edited:
duckie skrev:
2423282 Dags att introducera omega 3-mannen som substitut för flourtanten i skolorna.

Jag tror dumstrut och skamvrå skulle ha bättre effekt på snorungarna! :fakta

Men Omega 3 är nog inte dumt att ge till ungar. Fisk är ju inte direkt någon storsäljare till den åldersgruppen.

juha01 skrev:
2423430 Men vilka har en sådan brist att dom måste äta det som tillskott!?

Det handlar nog inte så mycket om en "Brist" i betydelsen "jag mår dåligt om jag inte får mer"..
...som "nyttigt" i benämningen "vi mår bra av mer då de flesta är kassa på att äta fisk m.m. som vi ätit tidigare".

Vi mår alltså inte dåligt UTAN tillskott men vi mår bättre MED tillskott.

korvgubbe skrev:
2423451 Det handlar nog inte så mycket om en "Brist" i betydelsen "jag mår dåligt om jag inte får mer"..
...som "nyttigt" i benämningen "vi mår bra av mer då de flesta är kassa på att äta fisk m.m. som vi ätit tidigare".

Vi mår alltså inte dåligt UTAN tillskott men vi mår bättre MED tillskott.

Mmmm... Men jag tror på den gamla devisen att man ska äta hyffsat mångsidigt så slipper man bekymmer och dyra kapslar. Billigare att köpa en laxkotlett en gång i månaden än att knapra massa skit. Eller så byter man smöret i matlagningen mot Becel. Räcker bergis!

juha01 skrev:
2423712 Mmmm... Men jag tror på den gamla devisen att man ska äta hyffsat mångsidigt så slipper man bekymmer och dyra kapslar. Billigare att köpa en laxkotlett en gång i månaden än att knapra massa skit. Eller så byter man smöret i matlagningen mot Becel. Räcker bergis!

Fast vi behöver få i oss mer omega 3 än vi får av en laxbit i månaden.
Minst en gång i veckan bör vi äta fet fisk för att få i oss tillräckligt. Det är ytterst få som äter så mycket fisk och då är omega 3-tillskott klockrent.

Becel, om något, kostar mer än det smakar. Dessutom behöver vi inte alls samma tillskott av omega 6 som omega 3

korvgubbe skrev:
Massa bra info!!

Tack för dina bra svar, jag antar väl att det är Omega 3:n som gör att jag blivit mer deffad senaste halvåret, trots att jag i princip slutat gymma och rör mig nada på jobbet. Skumt är bara förnamnet men det är väl bara till att tacka och ta emot antar jag :).

Pinky skrev:
2424152 Tack för dina bra svar, jag antar väl att det är Omega 3:n som gör att jag blivit mer deffad senaste halvåret, trots att jag i princip slutat gymma och rör mig nada på jobbet. Skumt är bara förnamnet men det är väl bara till att tacka och ta emot antar jag :).

Hur många kapslar om dagen knapparar du och hur länge har du hållt på?
Är det 1000 mg per kapsel?

korvgubbe skrev:
2423187 Välbefinnande - genom att reglera signalsubstanser och hormonnivåer kan Omega-3-fettsyror kan vid regelbunden anvädning lindra och förebygga nedstämdhet och humörsvängningar.

Så sant! Resten också, men just detdär brukar folk inte känna till. :)

juha01 skrev:
2423430 Men vilka har en sådan brist att dom måste äta det som tillskott!?

Brist och brist...

Men jag skulle hellre käka omega3-kapslar år ut och år in än annan stämningsstabiliserande medicinering.

Last edited:
Pinky skrev:
2424152 Tack för dina bra svar, jag antar väl att det är Omega 3:n som gör att jag blivit mer deffad senaste halvåret, trots att jag i princip slutat gymma och rör mig nada på jobbet. Skumt är bara förnamnet men det är väl bara till att tacka och ta emot antar jag :).
Äppelcidervinägerkapslarna är bara strunt. Vinäger har den enda egenskapen att den sänker måltidens sammanlagda glykemiska index. För att det ska märkas hjälper inte en sketen kapsel och tar man många så har man påverkar de inte mängden kalorier måltiden består av. En ren bluff alltså.

Omega3 håller på att omprövas. Det är heller inget mirakelmedel. Det är bara en av tiotusentals olika antioxidanter. Inom två-tre år ligger även det tillskottet på skräphögen bland hundratals andra verkningslösa tillskott.

R1 racer skrev:
2424280 Hur många kapslar om dagen knapparar du och hur länge har du hållt på?
Är det 1000 mg per kapsel?

Tar väl 1 äppelcider om dagen, och typ 2 kapslar omega 3 (vet inte hur mycket dom är men skulle tipps på 1000 mg). Äppelgrejen har jag ätit i typ 6 månader och omegan ca 9 skulle jag tro.

EDIT: Jag har lagt ut totalt 300:- på alla dessa kapslar så inget tjat om att det är slöseri med pengar nu tack :).

Last edited:
korvgubbe skrev:
2423417 Jag tror dumstrut och skamvrå skulle ha bättre effekt på snorungarna! :fakta

Men Omega 3 är nog inte dumt att ge till ungar. Fisk är ju inte direkt någon storsäljare till den åldersgruppen.

Nja den vinden har faktiskt vänt rejält på de skolor som jag arbetat på, kontigt nog. Senast idag var det ett gäng som var tvärförbannade på att det var pannkaka, de längtade till morgondagens fisk. Ingen vetenskaplig studie direkt men nog verkar det som att många ungdomar idag gillar fisk, kanske beroende på att det är lite "exotiskt" inte många som får fisk hemma längre, då menar jag inte fiskpinnar!!

anja skrev:
2424316 Men jag skulle hellre käka omega3-kapslar år ut och år in än annan stämningsstabiliserande medicinering.

Blanda inte ihop läkemedel och fettsyror...

OM omegafettsyrorna skulle ha sådana fantastiska förmågor så skulle dom användas i sjukvården. Att dom KAN göra vissa saker är säkert sant, men att börja tro att det radikalt är nog osannolikt. Annars skulle dom användas mer än vad det görs idag.

Fast det är ju inte skadligt att äta dom!

juha01 skrev:
2424425 Blanda inte ihop läkemedel och fettsyror...

OM omegafettsyrorna skulle ha sådana fantastiska förmågor så skulle dom användas i sjukvården. Att dom KAN göra vissa saker är säkert sant, men att börja tro att det radikalt är nog osannolikt. Annars skulle dom användas mer än vad det görs idag.

Fast det är ju inte skadligt att äta dom!

Jag blandar inte ihop dom, utan menar att det är skönt att slippa mediciner om fettsyror hjälper. Antidepressiva har ju inte så roliga biverlingar, alltid. Det blir tröttsamt när det handlar om år med dom.

Såhär skriver Ottosson i Psykiatri (sjätte upplagan, 2004) om behandling av borderline: Antidepressiva farmaka och även omega-3-fettsyror kan ha en stabiliserande effekt.

:tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...