Äntligen

PEPPER

Anpassa farten efter hastigheten.
Gick med
16 May 2004
Hoj
KTM EXC 450 -05
Då har man sålt själen till jävulen och köpt en KTM 660SMC.
Känns så jävla bra. :tuttar
Har en del inkörning framför mig men sen är det bara att röja :kulspruta

Börja röja direkt istället.
Inkörning = INGEN tomgångskörning, inte varva ur motorn, låta motorn jobba hela tiden både vid gaspåslag och gasavslag, växla mkt.
Byt oljan efter 2-3 timmar och sedan vid 15 timmar och sedan vid 30 timmar.
Klart. Nu kan du köra skiten ur den :)

420 skrev:
Inkörning = INGEN tomgångskörning, inte varva ur motorn, låta motorn jobba hela tiden både vid gaspåslag och gasavslag, växla mkt.

Är en KTM vi talar om in inte husa. Själv bytte jag efter 50 mil inkl filtren.
Inte mycket spån som hade lossnat (trodde det skulle varit mycket mer) trots att motorn går väldigt trögt i början.

Låter söligt, för mig tar det inte mer än 15 min å byta olja å filter en gång ... så det borde inte ta mer än 1½ timme å byta 6 ggr :hihi

d1ce skrev:
På 30 timmar hinner jag byta olja inkl. filter 6gånger på husan! :D

//@

Marals76 skrev:
Inte mycket spån som hade lossnat (trodde det skulle varit mycket mer) trots att motorn går väldigt trögt i början.

Jag har en KTM 525'a och den ska man göra första olje/filter byte efter 45 min, nästa efter 5 timmar och sedan var 14'e timme......

Och var 14 timme ska ventilspelet checkas också!

Bra skit om man håller dom med god service!

//Norris

Marals76 skrev:

Mm så gjorde jag oxo innan jag visste bättre.

420 skrev:
Mm så gjorde jag oxo innan jag visste bättre.

Konstigt att folk på sporthoj har bättre kunskaper än de som mekar med cyklar hela dagarna samt återförsäljarna. :3freak

No'rise skrev:
Jag har en KTM 525'a och den ska man göra första olje/filter byte efter 45 min, nästa efter 5 timmar och sedan var 14'e timme......

Och var 14 timme ska ventilspelet checkas också!

Bra skit om man håller dom med god service!

//Norris

Hmmm fick för mig att vi pratade om 660 här :va

Marals76 skrev:
Konstigt att folk på sporthoj har bättre kunskaper än de som mekar med cyklar hela dagarna samt återförsäljarna. :3freak
Återförsäljare och sånna som mekar med cyklarna kan bara läsa papper och skruva. Tillåme de på fabrikerna har dålig koll ibland. Varför ska rossi hålla på å ställa in hojjarna åt dom annars för? ;)

OlleR skrev:
Återförsäljare och sånna som mekar med cyklarna kan bara läsa papper och skruva. Tillåme de på fabrikerna har dålig koll ibland. Varför ska rossi hålla på å ställa in hojjarna åt dom annars för? ;)

Menar bara att vart 100:e mil på en 660 räcker gott o väl när man kör "normalt".

Javisst räcker det med var 100:e mil sen efter inkörningen.
Och ja, det är klart det finns folk som vet bättre än mekare o försäljare.
Tror du även att det är bättre att fis-köra än att låta motorn jobba dom första milen?

420 skrev:
Javisst räcker det med var 100:e mil sen efter inkörningen.
Och ja, det är klart det finns folk som vet bättre än mekare o försäljare.
Tror du även att det är bättre att fis-köra än att låta motorn jobba dom första milen?

En motor när den är ny ska gå på högre varv dvs kör inte på vridet när motorcykeln är ny köpt samt att man nte heller ligger på en o samma växel under längre tider.
Varför skulle jag anse att det är bättre att köra toklungt i början???

kiko skrev:
Låter söligt, för mig tar det inte mer än 15 min å byta olja å filter en gång ... så det borde inte ta mer än 1½ timme å byta 6 ggr :hihi

Rolig kille, tänk på att jag vet... :kocko

//@

Marals76 skrev:
Varför skulle jag anse att det är bättre att köra toklungt i början???

Eftersom du dissade min rekomendation så antog jag att du följer råden från instruktionsboken och handlarna.

Marals76 skrev:
En liten parallell då bara...

Har du ärligt varit inne på t.ex Elgiganten och träffat en säljare som faktiskt kunnat svara på vettiga frågor? NÄE, just det!
Varför skulle det automatiskt innebära att bara för att man säljer en pryl vet man vad man talar om. Jag vet att jämförelsen inte funkar till 100% (jag hoppas/tror MC-ÅF är lite vettigare än ElG) men nog KAN det vara så?

Vidare hoppas jag du inte körde 50 mil på den oljan som låg i 660n när du köpte den... Det låter väldigt långt, även för en KåTeÄÄÄÄÄÄÄÄMMMMMMMMM :hihi

Supermoto skrev:
En liten parallell då bara...

Har du ärligt varit inne på t.ex Elgiganten och träffat en säljare som faktiskt kunnat svara på vettiga frågor? NÄE, just det!
Varför skulle det automatiskt innebära att bara för att man säljer en pryl vet man vad man talar om. Jag vet att jämförelsen inte funkar till 100% (jag hoppas/tror MC-ÅF är lite vettigare än ElG) men nog KAN det vara så?

Åhhhhh vad fan ska man skriva för att folk ska sluta tjöta :fyllisar
På en KTM 660 behövs det inte bytas olja mer än vart 100:e mil vid landskörning. Sedan finns det självklart undantag osv osv....
Sedan är det ju klart att det finns privatpersoner som är duktiga tekniker :fatta!

Marals76 skrev:
Åhhhhh vad fan ska man skriva för att folk ska sluta tjöta :fyllisar
På en KTM 660 behövs det inte bytas olja mer än vart 100:e mil vid landskörning. Sedan finns det självklart undantag osv osv....
Sedan är det ju klart att det finns privatpersoner som är duktiga tekniker :fatta!
Tyckte bara du var lite hetsig mot 420 som jag tyckte hade rätt i det han sa.
Men visst har jag rätt i det jag säger. På samma sätt finns det säkert (kanske, hoppas inte) en MC-säljare som är bättre på mitt jobb än mig :( ;)

Hur ofta du byter olja efter inkörning är ju en annan sak (även om _jag_ tycker 100 mil låter lite mycket). Det var bara första bytet jag tyckte var lite snålt tilltaget.

:krama??

420 skrev:

Efter stalltips från Mega Raid (som säkert kan publicera länkar till informationen om varför man skall köra in på detta sätt) så gjode jag något liknande när jag körde in min 625'a vilket fick som följd att den går som ett skott.

Inkörningen bestod av (observera att motorn hela tiden skall gå lätt, d.v.s. inte köras på vrid och inte heller hela vägen till vartalsstoppet).

• Kör inte hojen en meter utan stryp av den det första du gör. Tag framför allt bort SAS-ventilen.
  • Varmkör på tomgång
  • 5 x fullt på och avslag (inklusive full motorbroms ner till nästa påslag alltså) på 2'an
  • 3 mil av fullt på 2'an, växla och fullt på 3'an, fullt avslag/motorbroms på 3'an och så fort det är möjligt växla ner till 2'an och motorbromsa. På den igen, d.v.s. fullt på 2'an och fullt på 3'an o.s.v. Var beredd på att folk glor då du håller på med detta. Passa även så du inte får nåt i bakhjulet då du slår av.
  • Paus, låt hojen vila nån timme eller så.
  • Upprepa 3 mil av fullt på 2'an + 3'an + motorbroms
  • Byt olja och filter (mineralolja t.ex. Golden Spectro 10w-40, ej delsyntet/helsyntet) (f-n vad oljan såg ut efter detta)
  • I och med detta skall hojen enl. teorin vara inkörd till ca 85%
  • Nu följer 20-25 mil av hård körning. Motorbromsa åxå rejält. Forfarande skall hojen gå lätt, d.v.s. kör inte på vrid eller uppe vid varvtalsstoppet. Men, notera att den alltså skall gå hårt.
  • Vid ca 30 mil byt olja och filter igen (fortfarande mineral) (och oljan såg fördjävlig ut även denna gång)
  • Nu är hojen inkörd. Kör som vanligt och ha kul
  • Byt olja (inte nödvändigtvis filter) vid ca 60 mil. Fortsätt med mineralolja.
  • Vid 100 mil är det första service och då är det dax för olja/filter (och denna gång delsyntet, t.ex. Golden Spectro 10w-40).

Jag funderade länge på om jag skulle skriva ner detta eftersom det finns lika många teorier om hur man kör in en hoj som det finns hojmeckartänkare. Men, detta funkade för mig och låter ungefär nåt i stil med det som 420 skrev.

Och Marals76 m.fl., dessa täta oljebyten har inte nåt att göra med hur man byter oljan senare, d.v.s. efter 100-mila. Detta är alltså enbart under inkörningen. Så mycket skit som kom ur min motor vid varje byte trodde jag det inte var möjligt att få in. Hur KTM kan rekommendera att man kör till 100 mil med en flång ny hoj innan man byter olja fattar jag inte.

Spider skrev:
Och Marals76 m.fl., dessa täta oljebyten har inte nåt att göra med hur man byter oljan senare, d.v.s. efter 100-mila. Detta är alltså enbart under inkörningen. Så mycket skit som kom ur min motor vid varje byte trodde jag det inte var möjligt att få in. Hur KTM kan rekommendera att man kör till 100 mil med en flång ny hoj innan man byter olja fattar jag inte.

Inte jag heller därför bytte jag efter 50 mil.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT