Äntligen...

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
Hej på er alla glada,

Måste bara få tjöta av mig lite...bare with me... :rolleyes:

Sålde min fina ZX9:a -01 och köpte en R1:a -01 tidigt i våras. Privat affär.
Ställde på vidundret den siste mars och tänkte att denna säsongen ska det bli mycket åka av.
Såg fram emot att åka lite bana med den....men icke sa nicke...IF tillåter inte bankörning (trafik gäller icke på bana from i år) även om det är ordnat av LMS i detta fall.
Byta bolag är inte att tänka på ...inget bolag kommer in närheten av IF's premie.LMS släpper inte ens in hojar som är försäkrade hos IF.
Nästa år blir det licens och en rr hoj.

Iaf, trodde hojen var i mint condition...den var/är ju i pricip i nyskick...men men det är ju insidan som är viktigast säger dom....skulle jag snart be varse.... :huvet

Första turen utanför garaget, efter 100 meter motorbromsade jag på 2:ans växel och ett riktigt illavarslande ljud hörs...det rasslade som att kuggen skulle ligga snett eller nåt i stil dem det.
Blev ju naturligtvis orolig och undrade vad det kunde vara.
Började med att tömma ut oljan, de som servat hojen sist hade visst hällt i 6 dl för mycket. Tiltade hojen åt vänster och fönstret var fortfarande fullt med olja...hmm...inte bra :3freak

Men det som oroade mig mest var att nedre delen av motorn (växellåda) hade varit isär...extra blå tätningsmassa sipprade runt packningarna. Hade inte ens härdat.

Bör sägas att säljaren inte upplyst mig om detta :fatta! !!
Han hade alla servicepapper/originaldelar i ordning och hojen var så ren att man kunnat slickat på stötdämparen utan att fått skit på tungan.
Ringde upp verksta'n som gjort sista servicen och de sa följande,
" Ja, den var inne på garanti jobb efter 1000 mila servicen för problem med växellådan" Jahopp tänkte jag, varför funkar det inte nu då ?

Ringde säljaren, han sa att det var någon fjäder de bytt som var vanligt på R1:orna...kände jag ju iofs igen...men varför inte säga nått om det då när man säljer hojen. :huvet

Så det var bara att fara tillbaka 25 mil med hojen på släpet för att lämna in den på verkstan som gjort jobbet, you fix !!!
Garantin hade ju gått ut men hojen hade ju bara gått 3 mil efter utfört jobb, så de tog snällt emot den...fattas annat.

2 veckor gick och efter att de skruvat isär hojen 2 ggr och bytt "allt" , lager, bussningar, kugg, skiftgafflar, kulissrullen, axlar....
så säger de att vi vet inte vad det är vi måste plocka isär den igen...doh !! :huvet

Ställde krav på verkstaden och säljaren, fixa problemet tills på fredag denna vecka eller så får säljaren ta tillbaka den och driva detta vidare med verkstaden själv.
Idag, efter 3 veckor (imorgon) så har de äntligen fixat problemet.
De har provkört hojen och missljuden är borta, weeee. :tummenupp
Det var 2:ans kugg på utgående axel som spökat hela tiden.
Detta var det enda de inte bytt (trots att de bytt "allt"), kan det ha med att göra att det inte fanns på hemmaplan...de fick nämligen beställa detta från Holland.
"Vi provar detta så kanske det funkar" Använd gärna min hoj som "försöksretta".

Men, nu ska man förhoppningsvis få hem hojen imorgon. :banana
Med en sprillans ny växellåda dessutom och några månaders garanti hoppas jag.

Frågan är, ska en auktoriserad märkesverkstad behöva 3 veckor på sig för att komma fram till detta ? :va

Provkör alltid hojen ni ska köpa...luras inte av utseende och lyssna på motorn hjälper föga.
Att köpa hoj när det fortfarande är vinter kan vara lurigt.

Av artighetsskäl och omständigheter som ev drabbat (inkompetens eller annat olycksfall i ämbetet) denna märkesverkstad så vill jag inte nämna några namn.
Kan väl säga så här....södra Sverige....så får ni grunna själva.

Blev många rader....

///Vi ses på vägarna, :fyllisar

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...