Äntligen!

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Har äntligen hittat en motorcykel som passar mig.
Har tittat och provkört en del:

Husaberg FS650
Aprilia SXV550
KTM 660/625

Men så som det ser ut just nu så verkar det bli en Honda FMX650.
Blir nog nu på onsdag som jag åker iväg och plockar den.
En sista minuts fråga till er som har hört/sett/prövat. Vad tycker ni om den?

PS. Jag har insett att Hondan är några gånger slöare än de andra motarderna som jag listat upp. Men allt handlar tyvärr om hur mycket pengar man har råd att lägga.

Last edited:

Husaberg FS650
Aprilia SXV550
KTM 660/625

PS. Jag har insett att Hondan är några gånger slöare än de andra motarderna som jag listat upp. Men allt handlar tyvärr om hur mycket pengar man har råd att lägga.

Visst handlar det om hur mkt pengar man kan lägga men fmx:en har nog ingen större likhet med de du nämnt ovan förutom att där är två hjul, ett styre och en sadel tyvärr. Det är säkert en hållbar och rejäl hoj som nog är bekväm att köra men det är ingen "riktig" motard. Hoppas ändå du blir nöjd och grattis till köpet:tummenupp man kan säkert ha kul med en sån med.

Husaberg FS650
Aprilia SXV550
KTM 660/625

Varför inte köpa en begagnad husa eller ktm:va

Husaberg FS650
Aprilia SXV550
KTM 660/625

Ja den går ju som sagt inte att gämföra med de 3 du nämt. en 660/626:a kan du väll hitta till samma pris begagnad? även om den blir något år äldre. :tummenupp

Visst handlar det om hur mkt pengar man kan lägga men fmx:en har nog ingen större likhet med de du nämnt ovan förutom att där är två hjul, ett styre och en sadel tyvärr. Det är säkert en hållbar och rejäl hoj som nog är bekväm att köra men det är ingen "riktig" motard. Hoppas ändå du blir nöjd och grattis till köpet:tummenupp man kan säkert ha kul med en sån med.

Precis. Vet själv att det inte går att jämföra FMX med de andra som jag listat upp. Jag har 40 000 att spendera på motorcykeln, så aprilian är bara att glömma, husan finns att köpa; -02 brukar väll gå för runt 40 tusen, och enda modellerna som jag var sugen på var 660/625 men då är man uppe i 60 tusen. Känns värdelöst att aldrig hitta en hoj som man blir 100% nöjd med. :gnissla

Så sjukt svårt bara att hitta något i Stockholm/Angränsade Län. Verkar som att allting finns 100 mil ifrån där jag bor. :rolleyes:

Hehe Gellio, så är det nog alltid, det man vill ha ska antingen vara i Malmö eller i Happaranda! Konstigt!

Men om du går ner några årsm. på ex. en KTM så kommer du kunna köpa en bra mycket under 60 000...

Stressa inte fram något köp nu bara. Då finns risken att du blir missnöjd.
Hitta den hoj du vill ha, och sträva sedan efter att kunna köpa den.
Banklån eller annan lösning...
Köper du "fel" hoj så kommer du fortfarande att sukta efter den du egentligen vill ha.

Stressa inte fram något köp nu bara. Då finns risken att du blir missnöjd.
Hitta den hoj du vill ha, och sträva sedan efter att kunna köpa den.
Banklån eller annan lösning...
Köper du "fel" hoj så kommer du fortfarande att sukta efter den du egentligen vill ha.[/QUOT

som alla husaägare som egentligen vill ha en aprilia:D

Husaberg FS650
Aprilia SXV550
KTM 660/625

har en polare som va helt inställd på en motard för runt 40 men han valde till slut en ny ktm 625 för 74 o fick en bra finansiering.. den kanske är värd 50 000 om ett par år medans den för 40 kanske är "slut" om ett par år.. det jag försöker säga är att man inte behöver förlora så mkt på att välja en nyare cykel:tummenupp

Last edited:
Jag har i flera månader försökt att hitta något jag tycker om! Väldigt svårt att bestämma sig som sagt. Och det är som ni säger, man vill ju inte stressa ett köp så man ångrar sig efteråt. Däremot så har jag tröttnat på att vänta.
Denna vecka ska det köpas!

Kommer med bilder så fort allt är klart :D

Jag vill passa på att tacka alla som har hjälpt med att svara på mina dumma frågor, har läst en hel del och jag hoppas på att allt kommer sluta gott.

MVH
David

Köp INTE FMX:en du kommer ångra dig efter fyra dagar.:D
660 04:a kan du ju få för runt 50k

Köp INTE FMX:en du kommer ångra dig efter fyra dagar.:D
660 04:a kan du ju få för runt 50k

Skulle verkligen suga att ångra köpet.
Så jag lånade 7,5K från farsan och köpte en 660 -04 från en trevlig kille på Södermalm. Enda som var problemet var att bakdäcket var helt slut och en liten grej med packningen. Är som sagt en nybörjare på allt, har knappt kört hoj (har väll kört lite 250yzf på valhallavägen) och inte heller mecka.

Last edited:
:yoparty applåder o hurrarop. Tur man inte bor i sthlm. Lär bli farligt i gathörnen där ett par dar
(satan vad jag älskar ikonen :yoparty )

Haha! Äsh, så farligt lär det inte bli.

Fick alltså veta att det behöver bytas packningar i topplocket. Jag pratade med killen i telefon och fick veta att det absolut inte är något fel med 660:n.
Polaren som jag skulle haft med mig som jobbar som meck var tyvärr på Hultsfred, så jag fick göra dealen ensam. Och när vi träffas så berättar han då att det läcker lite från motorn och att det bara är småsaker som går att fixa, och dum som jag är så gick jag med på det.
Ringer polaren efter dealen och får veta att jag borde lämna tillbaka den. Jag hade lämnat en handpenning på 5K.
Ska prata med ägaren imorgon.

Kommer inte ihåg riktigt vad min kompis sa, var så besviken så enda jag hade i tankarna var att hoppa ut från mitt fönster. Jag är lite vilsen i skallen just nu. Sorry :huvet
Men det läcker lite från det rödmarkerade som sagt.

Aj då! Ja om säljaren tycker det inte är någon big deal så borde han nog sälja den till någon annan eller fixa!

Aj då! Ja om säljaren tycker det inte är någon big deal så borde han nog sälja den till någon annan eller fixa!

Jag vill inte sitta här bakom skärmen och snacka skit om säljaren som kanske inte ens är medlem här, och då inte kan försvara sig själv. Men så var det faktiskt. På telefonen så lät allting jättebra.
Men när han påpekade felet så sa han att det inte är något större problem, "det fixar de på nästa service". Motorcykeln hade rullat 515mil. Om inte jag är helt dum i huvudet just nu, så ska den gå 485mil till innan nästa stora service; borde inte det innebära att motorn kommer vara skrot om man fortsätter att köra med den där skadan?

Jag vill inte sitta här bakom skärmen och snacka skit om säljaren som kanske inte ens är medlem här, och då inte kan försvara sig själv. Men så var det faktiskt. På telefonen så lät allting jättebra.
Men när han påpekade felet så sa han att det inte är något större problem, "det fixar de på nästa service". Motorcykeln hade rullat 515mil. Om inte jag är helt dum i huvudet just nu, så ska den gå 485mil till innan nästa stora service; borde inte det innebära att motorn kommer vara skrot om man fortsätter att köra med den där skadan?

Jag skulle inte köra 485mil men det läckaget då är risken att du blåser topplockspackningen och det vill du inte göra! Hade det bara varit ventilkåpan så är det ett mindre problem! Visst jag har själv problem med en läckande ventilkåpa men så länge man torkar rent sam håller koll på oljenivån så är det lugnt men ska fixa det snarast då kåpan förmodligen är skev!

Jag skulle inte köra 485mil men det läckaget då är risken att du blåser topplockspackningen och det vill du inte göra! Hade det bara varit ventilkåpan så är det ett mindre problem! Visst jag har själv problem med en läckande ventilkåpa men så länge man torkar rent sam håller koll på oljenivån så är det lugnt men ska fixa det snarast då kåpan förmodligen är skev!

Nu orkade jag inte leka mer. Jag pratade med honom i telefonen i säkert en 30 minuter, och kom fram till att det bästa vore om vi bara träffades och att jag skulle få tillbaka mina pengar. Han tyckte såklart att jag var en idiot och att jag gjorde bort mig för att jag gick med på att köpa den EFTER att han
berättat om läckan.
Nu är det så här att han gjort två saker fel:

-Berättat i telefon att det fanns inget jag bör veta om motorcykelns skick. Allting är jättefräsht. I verkligheten så fanns skadan där. Hur stor skadan är har inget med saken att göra. Han ljög helt enkelt för mig i telefonen.

-Han berättar också att felet som fanns där är jättelitet. Det fixar de på nästa service, 600 mils service :confused: , och att jag inte behöver oroa mig, det går på garantin menar han. En garanti som han egentligen inte var säker på om det fanns.

Han berättar att i det här fallet så har han egentligen rätten på sin sida, och att han också skulle kunna ta handpenningen som jag har lagt ut. Sen så fortsätter han om att jag har gjort bort mig. Hur kan det vara möjligt? Förklara för mig någon, vad är det jag har missat egentligen? Det enda som jag är förbannad över är att jag hade för bråttom och inte bara sa nej från första början. Jag ville så gärna ha motorcykeln!

Nu har jag fått skriva av mig lite.

Gjort bort dig???:va

Visst han skulle kunna ta handpenningen, men visst om ni gör ett köpeavtal där han skriver under att det inte är någon fara så är det han som får stå för kostnaderna om topplockspackningen går! Men nu vet du till nästa gång att det är bättre att köparen fixar allt innan ni gör ev affär, tänk på att efteråt även om det skrivs allt det där i befintligt skick mm så har köparen undersökningsplikt!

Tråkigt tråkigt.. Försök att puscha på att köpet hävs men går det inte så försök att övertala honom att mötas på typ 2000:- för handpenningen istället för hela summan på 5000:-. Jobba sen extra mkt så har du snart fått in pengarna igen men visst suger det att bli av med några tusen som man kunde gjort något annat med.. Lycka till!

Back